Hop til indhold

Janteloven

Featured Replies

Skrevet

Er janteloven stadig meget udbredt og hvordan får vi den afskaffet? 

Skrevet
3Forever skrev, for 27 minutter siden:

Har du læst "En flygtning krydser sit spor"? Eller er det den populære liberale udgave du vil debattere?

Skrevet
  • Author
Midtj skrev, for 1 minut siden:

Har du læst "En flygtning krydser sit spor"? Eller er det den populære liberale udgave du vil debattere?

Nej det kunne være jeg skulle læse den. Hvad mener du med den liberale udgave? 

Skrevet
3Forever skrev, for 7 minutter siden:

Hæ hæ. Jeg ser ikke så meget jantelov i linket. Kun at min gode ven @Cage har eksperimenteret med at placere sin røv i klaskehøjde. Jeg tror cage har fod på situationen.

3Forever skrev, for 52 minutter siden:

Vil du debattere vores pli, når vi bevæger os anonym rundt på nettet, så er Aksel Sandemose nok ikke det mest indlysende eksempel.  

Jeg har været offline de sidste otte dage, og har ikke fulgt med i udviklingen af Cage sagen.

Skrevet

Jantelovens grundlag ligger dybt i den menneskelige natur, og derfor vil grundlaget aldrig forsvinde. Det er absolut ikke noget, som danskere har patent på, den er nærmest universel, og som eksempler kan jeg nævne:
1) Hvis man "sætter sig på den høje hest" (min onkels udtryk) i Brasilien, ender man med at blive meget ensom.
2) Ved flerkoneri visse steder i Africa, er det den senest ankomne som får lortetjansen.
3) Det samme gælder for den sidst ankomne i sumobrydnings-skolerne i Japan, uanset hvor fantastiske de ellers måtte være
4) I bilfabrikkerne (også) i Japan, starter en nyansat direktørspire ved samlebåndet, uanset hvor mange eksamener og topkarakterer han i øvrigt har.

Så direkte svar på dit spørgsmål er nok "ja" og "det kan vi godt - vi skal bare udrydde alle mennesker" :)

CK

Redigeret af Captain Klutz

• 2 weeks later...
Skrevet

Janteloven får eller har vel kun effekt og/eller magt, hvis vi tager os af / lader os påvirke af den.

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.