Hop til indhold
Gæst

"En led stodder"

Recommended Posts

Havde Søren Espersen været en led stodder, så have han ladet Amerikanerne vide at Jeppe knepper 15 årige piger, den skulle nok falde i god jord der ovre. 

• Synes godt om 4

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvad fanden sker der i henne her verden ?? nu må man ikke siger neger og i Sverige må man ikke sige eskimo, tror verden skulle tag og slappe lidt mere af..

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
The_Man skrev, for 13 minutter siden:

og i Sverige må man ikke sige eskimo, 

Hvorfor ikke? Skal til Sverige inden for overskuelig fremtid, så vil da gerne vide hvorfor de bliver sure over jeg siger eskimo hele tide :D 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
DETH skrev, for 1 time siden:

Havde Søren Espersen været en led stodder, så have han ladet Amerikanerne vide at Jeppe knepper 15 årige piger, den skulle nok falde i god jord der ovre. 

Nu kan Søren Espersen jo ikke undskylde sine racistiske holdninger med Jeppe Kofods manglende moral. Og forresten så skal Jeppe Kofod slet ikke med på pamper turen.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Midtj skrev, for 7 timer siden:

Nu kan Søren Espersen jo ikke undskylde sine racistiske holdninger med Jeppe Kofods manglende moral. Og forresten så skal Jeppe Kofod slet ikke med på pamper turen.

Nej det kan han ikke,men hvad vil du undskylde Jeppes Tweet med? Dumhed eller løgnagtig omgang med sandheden? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
DETH skrev, for 26 minutter siden:

Nej det kan han ikke,men hvad vil du undskylde Jeppes Tweet med? Dumhed eller løgnagtig omgang med sandheden? 

Begge dele. Men det er vist den samme konklusion som han selv er kommet frem til.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/jeppe-kofod-indroemmer-jeg-gik-over-stregen/6091414

Han har så til gengæld forsynet Espersen med en gylden mulighed for at få flyttet fokus fra at han kaldte Obama en "negro president". 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bear skrev, for 7 timer siden:

Begge dele. Men det er vist den samme konklusion som han selv er kommet frem til.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/jeppe-kofod-indroemmer-jeg-gik-over-stregen/6091414

Han har så til gengæld forsynet Espersen med en gylden mulighed for at få flyttet fokus fra at han kaldte Obama en "negro president". 

Man skal vist drikke en del mere cafe latte end den gemmensnitlige jyde for at kunne se det store problem i han har sagt negro i stedet for black, undskyld Afro-American. 

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvad er der galt i en kalde folk præsident, hvorfor skal der være en henvisning til deres farve - det viser da mere om espersen, end Obama

Del dette indlæg

Link til indlæg
Vildmand skrev, for 10 minutter siden:

Hvad er der galt i en kalde folk præsident, hvorfor skal der være en henvisning til deres farve - det viser da mere om espersen, end Obama

Der er vist ingen, der har angrebet Barack Hussein Obama i denne tråd, hvor sym- og antipati deles mellem Espersen og Kofod, men du har som sædvanligt ramt ved siden af skiven.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Jeg er klart af den mening Jeppe Kofod, er den største synder af de 2 politikere, ham og Søren Espersen.

Jeppe Kofod har med forsæt med en engelsksproget tweet manipuleret udtrykket "Neger", til at læseren skal associere det med det racistiske udtryk nigger.

I en engelsksproget kontektst oversættes neger til negro, defineres ikke som racistisk, men opfattes som upassende og fortidigt.

I USA og den engelsksprogede verden i øvrigt, er der nutidig præcedens for at omtale negre som sorte, og/eller african americans.

Ligesom at der efterhånden består en generationskløft i Danmark mellem Søren Espersens, og yngre generationer om man kan sige neger, eller om det mest passende er at bruge udtrykket "sorte"?

Således har der også udviklet sig en praksis i Danmark, hvor sorte her i landet tilsyneladende flest ikke bryder sig om at blive betegnet som negre, men de forstår dog flest, at det ikke skal fortolkes som værdiladningen af ordet nigger.

Jeg synes at Søren Espersen i denne sag har forsømt at tage i betragtning, hvilke betegnelser han kan tillade sig at bruge i en dansk kontekts, som menig dansk folkevalgt, og så de hensyn han nødvendigvis må tage i sin egenskab af Formand for Folketingets udenrigspolitiske nævn.

I sidstnævnte rolle rejser han rundt i verden i spidsen for nævnet, og han burde af samme årsag have undladt at bruge en betegnelse, der opfattes som kontroversielt i lande hvor nævnet på sine rejser repræsenterer Danmark.

Dermed ikke sagt at han i en kontekst af kritisk dialog med Putins Rusland, eller arabiske lande bør lægge låg på, men lige netop i en kontekst af etnicitet er det ikke nødvendigt at ignorere verden omkring sig, og hvordan præcedens har udviklet sig fra da vi var nogle der var børn, og til sådan som talemåden er mere nutidigt.

Dermed ikke sagt at Sørens Espersen højlydt bør bruge ordet sort, men han kunne godt af hensyn til sin rolle som nævns formand holde en lavere profil, ved ikke fokuseret at bruge ordet neger.

Når han en dag ikke har tillidshverv der indebærer en vis tilbageholdenhed, kan han også i den hjemlige andedam udtrykke sig mere bramfrit, end når dette er sket lige før nævnet rejser til USA til September - med eller uden Jeppe Kofods nederdrægtige bagholdsangreb:

Obama sortlister ordet 'negro' fra amerikansk lov
Ordene 'negro' og 'oriental' vil nu blive fjernet fra de føderale amerikanske love.
21. maj 2016 kl. 07:21
https://www.information.dk/telegram/2016/05/obama-sortlister-ordet-negro-amerikansk-lov 

Venlig hilsen
Rejsenetværk
Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja og nej, Rejse. 

Der hvor Espersen går HEEELT galt i byen, er at han ikke forstår at det er modtageren og ikke afsenderen der afgøre om udtrykket er fornærmende. Uanset hvor lidt han har ville fornærme Obama, gør han det, hvis han bruger et udtryk Obama finder fornærmende. Om ordet er nigger eller negroe er ligegyldigt. Espersen har vist en eklatant mangel på situationsfornemmelse, og jeg tror vi skal være glade for han selv vælger at blive hjemme. Hvad ellers kunne han få sagt i sin naivitet.... "jamen det kan godt være det var det jeg sagde, men ikke det jeg mente....".

Jeppe er derimod en katastrofe ret generelt. Det er jo endnu værre.... godt han ikke skulle med alligevel.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg

Pedo-jeppe syntes neger er et nedlaende ord at bruge.........

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, 1 time siden:

Ja og nej, Rejse. 

Der hvor Espersen går HEEELT galt i byen, er at han ikke forstår at det er modtageren og ikke afsenderen der afgøre om udtrykket er fornærmende. Uanset hvor lidt han har ville fornærme Obama, gør han det, hvis han bruger et udtryk Obama finder fornærmende. Om ordet er nigger eller negroe er ligegyldigt. Espersen har vist en eklatant mangel på situationsfornemmelse, og jeg tror vi skal være glade for han selv vælger at blive hjemme. Hvad ellers kunne han få sagt i sin naivitet.... "jamen det kan godt være det var det jeg sagde, men ikke det jeg mente....".

Jeppe er derimod en katastrofe ret generelt. Det er jo endnu værre.... godt han ikke skulle med alligevel.

Din logik siger så, at enhver, der regulært eller irregulært måtte føle sig krænket, har ret til at gå i flæsket på ytringsfriheden.

Det krænker mig, at du offentligt skriver noget sådant, altså skal du på hjul og stejle.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Onslow, det handler ikke om ytringsfrihed, men om at du tager din stilling i betragtning når du udtaler dig.

I praksis så har vi max ytringsfrihed des mere ligegyldig en person vi er, eksempelvis alle os der ytrer os under politik her på Eroguide.dk

Men des mere ansvar og magt du besidder, des mere begrænset er din ytringsfrihed i praksis.

Hvis Søren Espersen havde været menigt medlem af Folketingets udenrigspolitiske nævn, havde han alene repræsenteret DF, og ville som sådan kunne udtale sig med videre rammer.

Men nu er han altså Formand for nævnet bestående af flere partier, hvor nævnet på sine rejser til udlandet uværgeligt vil blive spejlet i formandens uheldige ordvalg.

Dette har Søren Espersen indset, og fornuftigt trukket sig fra udvalgets rejse til USA til september.

Men dette burde han have indset før han udtalte ordet "neger", og uden hjælp fra en nederdrægtig Jeppe Kofod.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Rejsenetvaerk skrev, for 5 minutter siden:

Onslow, det handler ikke om ytringsfrihed, men om at du tager din stilling i betragtning når du udtaler dig.

I praksis så har vi max ytringsfrihed des mere ligegyldig en person vi er, eksempelvis alle os der ytrer os under politik her på Eroguide.dk

Men des mere ansvar og magt du besidder, des mere begrænset er din ytringsfrihed i praksis.

Hvis Søren Espersen havde været menigt medlem af Folketingets udenrigspolitiske nævn, havde han alene repræsenteret DF, og ville som sådan kunne udtale sig med videre rammer.

Men nu er han altså Formand for nævnet bestående af flere partier, hvor nævnet på sine rejser til udlandet uværgeligt vil blive spejlet i formandens uheldige ordvalg.

Dette har Søren Espersen indset, og fornuftigt trukket sig fra udvalgets rejse til USA til september.

Men dette burde han have indset før han udtalte ordet "neger", og uden hjælp fra en nederdrægtig Jeppe Kofod.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Rejse, vi er ikke uenige i, at man altid skal overveje og belægge sine ord med omhu.

Men når SE her udtaler, at han ingen intentioner har haft om at intimidere BHO eller negre i al almindelighed, så har jeg ingen legitim grund til ikke at tro ham på ordet.

Og ja, i den generation, som han og jeg samt næsten også du tilhører, giver ordet ingen negative associationer, ejheller negerboller, zulu og lignende. I min optik er al denne krænkethed spin, udtænkt for at dæmonisere anderledes tænkende folk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Onslow skrev, for 2 timer siden:

Din logik siger så, at enhver, der regulært eller irregulært måtte føle sig krænket, har ret til at gå i flæsket på ytringsfriheden.

Det krænker mig, at du offentligt skriver noget sådant, altså skal du på hjul og stejle.

Det har sgu da intet med ytringsfrihed at gøre, der er da INGEN der på noget tidspunkt har forslået at det skal være forbudt at bruge Espersens vokabularium. 

Det betyder blot at fornærmelser er noget der bedømmes af modtageren, ikke afsenderen, og at man selvfølgelig bør tage det ind i betragtning når man vælger sine ord (med varierende omhu åbenbart). Det er noget ethvert nogenlunde velopdragent menneske ved.

Som tvr siger, så er det nok meget godt at Espersen bliver hjemme, i USA er de endnu mere forsigtige omkring hvilke ord der bruges, og Espersen har med al tydelighed vist at han ikke magter disciplinen at overveje sine udtalelser i den kontekst.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Onslow skrev, for 1 time siden:

Rejse, vi er ikke uenige i, at man altid skal overveje og belægge sine ord med omhu.

Men når SE her udtaler, at han ingen intentioner har haft om at intimidere BHO eller negre i al almindelighed, så har jeg ingen legitim grund til ikke at tro ham på ordet.

Og ja, i den generation, som han og jeg samt næsten også du tilhører, giver ordet ingen negative associationer, ejheller negerboller, zulu og lignende. I min optik er al denne krænkethed spin, udtænkt for at dæmonisere anderledes tænkende folk.

Hvis Espersen virkelig ikke ved at ordene "neger" og "negro" opfattes negativt, så er han godt nok ikke den skarpeste kniv i skuffen.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Den amerikanske præsident, Barack Obama, har fredag underskrevet en lov, der sletter brugen af ordene 'oriental' og 'negro', som på dansk kan oversættes til 'orientalsk' og 'neger', fra de føderale amerikanske love.

Redigeret af Jernsvinet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Det glæder mig at høre.

Han er en fornuftig præsident ham Obama. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
DETH skrev, den Friday, May 20, 2016 at 12:57:

Den lille sag har Kirsten Birgit taget sig af :)

KF.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg

Opret en bruger eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at kunne skrive en kommentar

Blev gratis medlem

Opret en bruger på Eroguide.dk. Det er helt gratis!

Opret en ny bruger

Log ind

Har du allerede en bruger? Log ind her.

Log ind nu