Hop til indhold
nylonlover

Tysk prostitutionshistorie - Flensborg mv.

Recommended Posts

Når jeg engang imellem er i Flensborg tager jeg de historiske briller på og går en tur ned ad Oluf Samsons Gang - en lille gade med en stor fortid. Når jeg slentrer henover de toppede brosten med en smøg i hånden, lader jeg tankerne gå tilbage til det muntre liv, der udspillede sig her under det tyske Wirtschaftswunder, og helt frem til sidst i sidste årtusinde. Jeg har søgt lidt på Wikipedia  mv. dette stykke interessante prostitutionshistorie:

Oluf Samsons Gang
I 1918 efter krigen blev havnekvarteret fattigt og Oluf Samsons gade blev hjemsted for prostituerede, der viste sig frem i de små vinduer. Kunderne var for en stor dels vedkommende sømænd fra den meget aktive havn. I 70´ernes wirtschaftswunder havde gaden sin storhedstid med op til 70 prostituerede. Det var den kendteste bordelgade mellem St. Pauli og Istedgade.Flensborg by besluttede på et tidspunkt at fra midten af 80´erne skulle de prostituerede gradvist væk fra gaden. De forfaldne ejendomme skulle saneres og efterhånden sælges til beboelse. I midten af 80´erne var der stadig 36 damer, det viser en underskriftliste hvor kvinderne havde samlet underskrifter imod forsøget på at få prostitution væk fra gaden "Vi vil bevare Oluf Samson Gang for at bevare vores eksistensgrundlag og ikke skulle gå på socialkontoret". Processen med at få pæne borgere og deres familier til at flytte ind gik imidlertid langsomt, og i starten og midten af 90´erne arbejdede der stadigt talrige damer i de forfaldne huse med meget små værelser. Iflg. det tyske Wikipedia skulle der stadig være to aktive kvinder i gaden, som også bor der. Jeg har dog ikke set nogen sidst jeg var der. 
https://de.wikipedia.org/wiki/Oluf-Samson-Gang
http://www.flensburgjournal.de/2012/10/oluf-samson-gang-2-die-damen/

Kaysershof
Fra ca. 1980 holdt de prostituerede også til i Kaysershof hvorom flg. kan læses i Flensborg Avis: "Hotel Kayser's Hof åbnede i 1853 og fik sit navn efter ejerfamilien Kayser. Over 100 år senere blev bygningen omdannet til diskotek, navnet var »Sunny«, og i 1980erne åbnede Kay Uwe Jensen, »kystens ukronede konge«, et bordel eller Eros-Center på stedet - og genbrugte navnet Kayser's Hof til det. Bordellet holdt ikke længe. Siden 1990erne lå bygningen øde hen - overladt til forfald".
Artikel her fra dec. 2015 https://www.fla.de/artikel/Maaske-bliver-det-alligevel-Kayser-s-Hof-igen-1fb4f.html
Tilsyneladende gensopstår Kaysers Hof som hotel igen. Personligt har jeg ikke haft æren af at besøge Kaysershof. 
https://de.wikipedia.org/wiki/Kaysers_Hof

Die rote Laterne
I 1989 forsøgte byen at få de prostituerede væk fra Oluf Samsons Gang ved at indrette et "mønster" bordel hvor den gamle havneknejpe "Die rote Laterne" havde ligget. Ideen var byen via en investor skulle bygge et eros-center indrettet efter kvindernes ønsker. Bordellet skulle så overdrages til kvinderne som et kooperativ. Konceptet blev besluttet af byrådet i 1989 og godkendt på regeringsplan i Kiel. Projektet faldt dog af forskellige årsager.

 

damen.jpg   

Oluf Samson gang havde sin storhedstid i 70´erne. Hotpants var tidens stil.
 

File:Altes Rotlicht-Viertel Kayser’s Hof (Flensburg 2014).JPG

Eros Center "Kontakthof" i Kayserhof, foto 2014 Soenke Rahn ( https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Altes_Rotlicht-Viertel_Kayser%E2%80%99s_Hof_(Flensburg_2014).JPG )


Er der nogle her som kan bidrage med mere, som fx. har haft fornøjelsen af at aflægge besøg i Oluf Samsons Gang eller Kaysershof?


 

Redigeret af nylonlover

Del dette indlæg


Link til indlæg
nylonlover skrev, for 6 timer siden:

Er der nogle her som kan bidrage med mere, som fx. har haft fornøjelsen af at aflægge besøg i Oluf Samsons Gang eller Kaysershof?

Jeg har et par enkelte gange i start 90erne besøgt nogle piger i gaden. Men det var jo før internettet og man kunne jo ligesom i Herbertstrasse gå rundt og se lidt på udvalget, som jeg dog ikke fandt særlig interessant - erindrer dog en mørk pige, der lå og så fjernsyn mens jeg knaldede hende - og så var der en moden barmfager blondine til en omgang lækker spansk - ellers var det mest nogle halvgamle overmodne damer, der stod og hang med barmen langt ud af vinduerne og en stor røv gemt indenfor - og så nogle yngre narkomantyper med uplejet attitude.

Eroscenter, Kayserhof eller Kontakthof, besøgte jeg kun en enkelt gang: små tykke, overvægtige, virkelig mørke damer fra det mørkeste Aafrika - og der var så mørkt at man knapt kunne finde rundt på gangene - stedet gav mig virkelig myrekryb og jeg mistede spontant lysten. Her var det nok bedre i Kiel, selvom jeg heller ikke der eller Hamburg, brød mig om at løbe spidsrod.

Idag har vi heldigvis P-club, hvor man frit kan sidde over en kop øl eller kaffe og kigge pigerne ud/blive kigget ud og flirte med dem. Og ikke mindst tage et ordentligt bad, inden besøg ovenpå eller gå i sauna sammen med pigerne - kort sagt en hel anden befriende atmosfære, hvor man ikke føler sig udstillet eller fanget ind, bare man henvender sig til en pige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
nylonlover skrev, for 7 timer siden:

Når jeg engang imellem er i Flensborg tager jeg de historiske briller på og går en tur ned ad Oluf Samsons Gang - en lille gade med en stor fortid. Når jeg slentrer henover de toppede brosten med en smøg i hånden, lader jeg tankerne gå tilbage til det muntre liv, der udspillede sig her under det tyske Wirtschaftswunder, og helt frem til sidst i sidste årtusinde. Jeg har søgt lidt på Wikipedia  mv. dette stykke interessante prostitutionshistorie:

Oluf Samsons Gang
I 1918 efter krigen blev havnekvarteret fattigt og Oluf Samsons gade blev hjemsted for prostituerede, der viste sig frem i de små vinduer. Kunderne var for en stor dels vedkommende sømænd fra den meget aktive havn. I 70´ernes wirtschaftswunder havde gaden sin storhedstid med op til 70 prostituerede. Det var den kendteste bordelgade mellem St. Pauli og Istedgade.Flensborg by besluttede på et tidspunkt at fra midten af 80´erne skulle de prostituerede gradvist væk fra gaden. De forfaldne ejendomme skulle saneres og efterhånden sælges til beboelse. I midten af 80´erne var der stadig 36 damer, det viser en underskriftliste hvor kvinderne havde samlet underskrifter imod forsøget på at få prostitution væk fra gaden "Vi vil bevare Oluf Samson Gang for at bevare vores eksistensgrundlag og ikke skulle gå på socialkontoret". Processen med at få pæne borgere og deres familier til at flytte ind gik imidlertid langsomt, og i starten og midten af 90´erne arbejdede der stadigt talrige damer i de forfaldne huse med meget små værelser. Iflg. det tyske Wikipedia skulle der stadig være to aktive kvinder i gaden, som også bor der. Jeg har dog ikke set nogen sidst jeg var der. 
https://de.wikipedia.org/wiki/Oluf-Samson-Gang
http://www.flensburgjournal.de/2012/10/oluf-samson-gang-2-die-damen/

Kaysershof
Fra ca. 1980 holdt de prostituerede også til i Kaysershof hvorom flg. kan læses i Flensborg Avis: "Hotel Kayser's Hof åbnede i 1853 og fik sit navn efter ejerfamilien Kayser. Over 100 år senere blev bygningen omdannet til diskotek, navnet var »Sunny«, og i 1980erne åbnede Kay Uwe Jensen, »kystens ukronede konge«, et bordel eller Eros-Center på stedet - og genbrugte navnet Kayser's Hof til det. Bordellet holdt ikke længe. Siden 1990erne lå bygningen øde hen - overladt til forfald".
Artikel her fra dec. 2015 https://www.fla.de/artikel/Maaske-bliver-det-alligevel-Kayser-s-Hof-igen-1fb4f.html
Tilsyneladende gensopstår Kaysers Hof som hotel igen. Personligt har jeg ikke haft æren af at besøge Kaysershof. 
https://de.wikipedia.org/wiki/Kaysers_Hof

Die rote Laterne
I 1989 forsøgte byen at få de prostituerede væk fra Oluf Samsons Gang ved at indrette et "mønster" bordel hvor den gamle havneknejpe "Die rote Laterne" havde ligget. Ideen var byen via en investor skulle bygge et eros-center indrettet efter kvindernes ønsker. Bordellet skulle så overdrages til kvinderne som et kooperativ. Konceptet blev besluttet af byrådet i 1989 og godkendt på regeringsplan i Kiel. Projektet faldt dog af forskellige årsager.

 

damen.jpg   

Oluf Samson gang havde sin storhedstid i 70´erne. Hotpants var tidens stil.
 

File:Altes Rotlicht-Viertel Kayser’s Hof (Flensburg 2014).JPG

Eros Center "Kontakthof" i Kayserhof, foto 2014 Soenke Rahn ( https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Altes_Rotlicht-Viertel_Kayser%E2%80%99s_Hof_(Flensburg_2014).JPG )


Er der nogle her som kan bidrage med mere, som fx. har haft fornøjelsen af at aflægge besøg i Oluf Samsons Gang eller Kaysershof?


 

Oh ja! Oluf Samson gang. Det var der min mødom blev taget.

Jeg kom der nogle få gange i halvfjerdserne.

Da man forsøgte at "rette op " på gaden kom der en butik med surfudstyr, her kunne man også gå ind af bagindgangen da der var kunder der ikke ville gå ind på Oluf Samson.

I begyndelsen så man lidt skævt til hinanden; men en nat forsøgte nogle fulderikker at stjæle butikkens facadeskilt, det forhindrede pigerne.

Herefter var der et meget bedre naboskab.

Del dette indlæg


Link til indlæg

I starten af 80erne gik jeg på en højskole i det sønderjyske og vi tog af og til en tur med "A Spritter" til Flensborg og så fulgtes vi med nogle piger, der en gang absolut skulle op igennem gaden :roll: - det var ikke så populært og vi måtte gå og passe lidt på dem, da damerne åbenbart ikke brød sig om konkurrence.

Redigeret af Jernsvinet

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jernsvinet skrev, for 6 timer siden:

I starten af 80erne gik jeg på en højskole i det sønderjyske og vi tog af og til en tur med "A Spritter" til Flensborg og så fulgtes vi med nogle piger, der en gang absolut skulle op igennem gaden :roll: - det var ikke så populært og vi måtte gå og passe lidt på dem, da damerne åbenbart ikke brød sig om konkurrence.

Det scenarie med nysgerrige piger på vej op af brostenene i gaden husker jeg også.

Det medførte fra tid til anden, at de udøvende piger smed indholdet af pissepotten på dem. :D 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, for 13 timer siden:

Det scenarie med nysgerrige piger på vej op af brostenene i gaden husker jeg også.

Det medførte fra tid til anden, at de udøvende piger smed indholdet af pissepotten på dem. :D 

Ja, der var NO-GO! for amatører. :-o

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...