Hop til indhold
Pjotr

Truede ord

Recommended Posts

Idag öppnades ett reservat för "truede ord" i parken på Nivaagaard, och jag fascinerades över att ett av de föreslagna orden är "mundhugges". Med tanke på den danska självbilden om att allt är tillåtet att säga borde ju munhuggandet hållas levande som ord. Eller är det så självklart att det inte ens behövs? Kan någon upplysa mig om förhållandet mellan munhuggandet som företeelse och begrepp?

Vänliga hälsningar, 

Pjotr

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

øh.

Siger du at "mundhugges" er et døende ord? Svensk er et dejligt sprog. "Et reservat for truede ord" :D

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Claire skrev, Lige nu:

øh.

Siger du at "mundhugges" er et døende ord? Svensk er et dejligt sprog. "Et reservat for truede ord" :D

 

 

Jeg synes da, det trives i bedste  velgående overalt i samfundet..

Dansk kan være et svært sprog selv for danskere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Claire skrev, for 19 minutter siden:

øh.

Siger du at "mundhugges" er et døende ord? Svensk er et dejligt sprog. "Et reservat for truede ord" :D

 

 

Det är inte jag som säger det. Det var ett av de ord som nämndes av den danske professorn som ansvarade för ordvalen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Det er vist ikke ved at dø, selvom nogle kunstnere måske har syntes det passede ind i udstillingen, sådan, konceptuelt.

Google giver 27500 hits på "mundhugge", bare 14500 på "glædespige". Er det også ved at dø? Dansk er ret robust. Der skal temmelig meget til før ord for alvor dør.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Det klareste signal plejer at være om ordet trives i journalistisk sprog, og det ser ud til at mundhugges klarer sig fint på fx dr.dk. Så er det som regel ikke umiddelbart konkurstruet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
Pjotr skrev, for 2 timer siden:

Kan någon upplysa mig om förhållandet mellan munhuggandet som företeelse och begrepp?

Mundhugges betyder, at man skændes sådan halv-alvorligt, altså at man nærmer sig uvenskab.

Det har såmænd ikke så meget med ytringsfrihed at gøre (du skriver at danskernes selvbillede er, at alt er tilladt at sige), ytringsfriheden handler vel mere om at have en holdning til noget bestemt og det behøver der ikke komme mundhuggeri ud af.

Folk kan også mundhugges på de sociale medier i en overophedet debat og jeg tænker da, at det her på EG sker nu og da :D så helt uddødt er fænomenet i hvert fald ikke. Men det sidstnævnte eksempel er i min optik en uskik ;) (altså usaglige debatter generelt)

Redigeret af Catia Wild

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...