Hop til indhold
Rejsenetværk

Hvorfor skal vi leve længere?

Recommended Posts

Jeg undres såre over hvorfor man har disse politiske målsætninger, om hele tiden at øge befolkningens gennemsnitlige levealder?

Hvorfor når man ved at des længere du lever, des skrøbeligere heldbred, des mindre selvhjulpen bliver det gennemsnitlige menneske, de sidste leveår?

Hvorfor når stadigt flere gamle kommer på stadigt mere underfinansierede plejehjem, hvor de får en stadigt dårligere pleje, til følge et stadigt stigende pres på de skattebetalende pårørende for at hjælpe i et omfang, der var utænkeligt helt op til før årtusindskiftet?

Hvorfor denne talen om nødvendigheden af indvandring, fordi vi får for få børn selv, til de varme hænder der alligevel ikke bliver råd til i et velfærdssamfund, under afvikling i den forstand vi bagudrettet kender det, men som fremadrettet ikke kan opretholdes?

Hvorfor når vi alligevel ikke har råd, hverken til personale, eller medicin på hospitalerne i det omfang, som der opstår et stadigt stigende behov for, til de stadigt bedre muligheder for behandling af stadigt flere sygdomme?

Hvorfor prioriterer politikerne sygdomme, tager æren herfor, men svigter fagkundskaben i marken?

Politik 13.10.2015 kl. 14:09
Læge i åbent brev til minister: Sundhedsvæsenet kan bryde sammen inden for få år
Læge fra Rigshospitalet tilbyder ministeren at give »en uddybende beskrivelse af de faktiske forhold på
http://jyllands-posten.dk/politik/ECE8109380/Læge-i-åbent-brev-til-minister-Sundhedsvæsenet-kan-bryde-sammen-inden-for-få-år/

Hvorfor spørger politikerne ikke bare sagkundskaben om hvad der kan lade sig gøre, hvis de fik ubegrænsede midler, herefter bevilge de midler det er muligt, hvorefter man overlader det til sagkundskaben ude på hospitalerne at prioritere sygdomme og patienter?

Herunder hvilke patienter der må dø 3 uger eller 6 måneder tidligere, fordi den livsforlængende behandling, eller den marginalt bedre virkning, er aldeles ude af proportion med merudgiften,  det koster stillinger og hindrer behandlinger, hvor man ville få mere til gavn for flere?

Hvorfor skal vi blive ved med at være lige så mange mennesker, når stadigt færre skaber stadig mere værdi, det kræver stadigt bedre kompetencer at få et af de stadigt færre stillinger, som flere og flere ikke evner, og derfor alligevel bliver til overs i et samfund, hvor flere vil gå til grunde, fordi velfærdssamfundet som vi kender, det enten ikke kan opretholdes, eller man ikke vil opretholde det?

Hvorfor skal vi blive stadigt ældre, når prognosen for stadigt fleres egen opsparede pension, ændres til at de får stadigt mindre udbetalt over stadigt flere år?

Hvorfor ikke have det som en politisk målsætning at flertallet dør når de fylder max 75 år, og mindretallet kan blive 100 år fordi de er økonomisk uafhængig af en stadig mere utilstrækkelig velfærdsstat?

Så vil flest trække mindst muligt på fælleskassen :!:

Se det vil der være god samfundsøkonomi i :!:

Men sig det dog som det er kære politikere, i stedet for at stikke folket blår i øjnene, og svigte det personale der foretager de prioriteringer for jer, som I ikke selv vil tage ansvaret for :evil:

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Selv vil jeg gerne leve så længe som muligt, så jeg kan se min søn vokse op, blive voksen og måske en dag selv få børn.
Så jeg hver dag kan fortælle ham, at jeg er stolt over ham og at jeg elsker ham overalt på jorden.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Rejse..

Generelt så lever vi længere, ifht f.eks. for 50-100 år siden, men det er ikke ensbetydende med at vi derfor har behov for hjælp så meget længere end man havde dengang. En 80 årig i dag er generelt ved betydeligt bedre helbred en en 75 årig var får 50 år siden. 

Belastningen fra de ældre på sundhedsvæsnet, skyldes nok mere at det er de store årgange der er blevet ældre, og at der derfor rent antalsmæssigt er flere der når den plejekrævende alder, simpelthen fordi den generation er større end den foregående, og mere problematisk, også den efterfølgende generation.

Og så køber jeg ikke din præmis om at der ikke er råd til varme hænder i fremtiden, det er simpelthen et spørgsmål om prioritering, vil vi have velfærd eller vil vi have skattelettelser så vi har råd til mere luksus i form at fladskærme, udlandsrejser, dyrere rødvin, biler osv..osv.. 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og så køber jeg ikke din præmis om at der ikke er råd til varme hænder i fremtiden, det er simpelthen et spørgsmål om prioritering, vil vi have velfærd eller vil vi have skattelettelser så vi har råd til mere luksus i form at fladskærme, udlandsrejser, dyrere rødvin, biler osv..osv.. 

 

Vil vi have velfærd eller hele den 3. verdens bærme til at dele det arvesølv, vore forfædre har efterladt os?

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Rejse..

Generelt så lever vi længere, ifht f.eks. for 50-100 år siden, men det er ikke ensbetydende med at vi derfor har behov for hjælp så meget længere end man havde dengang. En 80 årig i dag er generelt ved betydeligt bedre helbred en en 75 årig var får 50 år siden. 

Belastningen fra de ældre på sundhedsvæsnet, skyldes nok mere at det er de store årgange der er blevet ældre, og at der derfor rent antalsmæssigt er flere der når den plejekrævende alder, simpelthen fordi den generation er større end den foregående, og mere problematisk, også den efterfølgende generation.

Og så køber jeg ikke din præmis om at der ikke er råd til varme hænder i fremtiden, det er simpelthen et spørgsmål om prioritering, vil vi have velfærd eller vil vi have skattelettelser så vi har råd til mere luksus i form at fladskærme, udlandsrejser, dyrere rødvin, biler osv..osv.. 

 

Det er et spørgsmål om at hæve pensionsalderen.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Vil vi have velfærd eller hele den 3. verdens bærme til at dele det arvesølv, vore forfædre har efterladt os?

 

Der er INGEN der mener at vi skal have hele den 3 verdens "bærme" til Danmark, så det er ligesom en ret formålsløs kommentar.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er et spørgsmål om at hæve pensionsalderen.

Det er en af de løsningsmodeller der bliver brugt, (og det er ganske fornuftigt iøvrigt synes jeg). Men det burde også afhænge af hvilket erhverv og hvor nedslidt man er når man bliver ældre, sådan en som mig med kontorjob vil afgjort kunne holde længere inden jeg skal på pension, end en murer der har slæbt cementsække og mursten i 30-40 år. Han burde have lov til at gå på pension/efterløn i begyndelsen af 60'erne hvis det stod til mig. Jeg kan nok snildt holde til jeg bliver 70.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Der er INGEN der mener at vi skal have hele den 3 verdens "bærme" til Danmark, så det er ligesom en ret formålsløs kommentar.

Stort set alt her i livet er et spørgsmål om prioriteringer, og dine synes at gå i den retning

Del dette indlæg


Link til indlæg

Vrøvl, og det ved du også godt selv. Jeg ved godt at du oftest skriver ud fra princippet "overdrivelse fremmer forståelsen", men det har den kedelige sideeffekt at det mudrer debatten/diskussionen fuldstændig til, og det er vel ikke hvad du ønsker, vel?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Flusk kommer der et buzzword forsvar fra, og for systemet:

Debatindlæg 09.10.2015 kl. 06:00
Vi har ikke alle samme sortsyn på sundhedsvæsenet

Lars Juhl Petersen, centerdirektør Rigshospitalet
http://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE8099908/Vi-har-ikke-alle-samme-sortsyn-på-sundhedsvæsenet/

Det er ikke så meget besparelserne som sådan jeg anker imod, men at systemet, det være sig ledelsen, såvel som politikere der parerer en kronik, som den jeg linkede til med newspeak.

Kald en spade for en spade, erkend at vi får det vi betaler for, hverken mere eller mindre, og at konsekvenserne er som de er.

Hvis ikke vi havde 2 kapaciteter som de pensionerede officerer, Oberst Møller, og General Bartels, ville den nuværende Forsvarschef også fremstå uden deres kompetente modspil.

Officerer og øvrige flygter fra et forsvar i frit fald.

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kald en spade for en spade, erkend at vi får det vi betaler for, hverken mere eller mindre, og at konsekvenserne er som de er.

 

Her er jeg uenig. Vi får mindre end vi betaler for, for en heeeel del bliver spist op i administration mellem skatte-opkrævningen og at pengene når ud til hospitalet (eller hvor det nu måtte være). Så vi får altid mindre end vi betaler for, men du har ret at når de billige løsninger vælges, bliver resultatet tit ikke særlig godt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er et spørgsmål om at hæve pensionsalderen.

Kan du så finde et job til en arbejdsløs tresårig? 

Jeg vil gerne have løsningen på problemet.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kan du så finde et job til en arbejdsløs tresårig? 

Jeg vil gerne have løsningen på problemet.

Seniormedarbejder i Netto.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kan du så finde et job til en arbejdsløs tresårig? 

Jeg vil gerne have løsningen på problemet.

Kommer an på vedkommendes indstilling til situationen.
Sidder han ned og forventer at der er nogen der skaffer ham et job?
Går han kun ned i jobcenteret for at få hjælp?

Eller tænker han ud af boksen i form af søge arbejde i andre brancher og arbejdsområder?

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kommer an på vedkommendes indstilling til situationen.Sidder han ned og forventer at der er nogen der skaffer ham et job?
Går han kun ned i jobcenteret for at få hjælp?

Eller tænker han ud af boksen i form af søge arbejde i andre brancher og arbejdsområder?

Nu er jobcentret så ikke de sted, for dem som søger et rigtigt arbejde, der de er mest opsat på at sende folk i "latterlige jobs" såsom kursus i at staple spagetti og deslignende.

De få gange jeg har haft behov, for at skulle måske finde et andet arbejde, har jeg altid henvendt mig i min fagforening, der har de styr på hvad der er af ledigt, inden for deres fagområdet. Vel at mærke, hvis det er en "rigtig" fagforening og ikke en "fagforretning"

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu er jobcentret så ikke de sted, for dem som søger et rigtigt arbejde, der de er mest opsat på at sende folk i "latterlige jobs" såsom kursus i at staple spagetti og deslignende.

De få gange jeg har haft behov, for at skulle måske finde et andet arbejde, har jeg altid henvendt mig i min fagforening, der har de styr på hvad der er af ledigt, inden for deres fagområdet. Vel at mærke, hvis det er en "rigtig" fagforening og ikke en "fagforretning"

Enig, man skal holde sig fra 3F. Dem har jeg kun dårlig erfaring med.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Enig, man skal holde sig fra 3F. Dem har jeg kun dårlig erfaring med.

Hehe, kan kun give dig ret, men det var vist ikke det, der var meningen. :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

... nu er det jo ikke en menneskeret at blive 'fikset' på hospitalet uanset hvilke skavanker, man har pådraget sig gennem et langt liv.., hospitalsvæsenet må og skal prioritere. Nogle 'liv' er mere værd end andre. Nogle får en væsentlig og længerevarende forbedret livskvalitet via behandling imens hvis de samme midler blev brugt på en anden patient, så ville resultatet se noget anderledes ud. Og meget af dette har med alder at gøre. Et eksempel;

... kender et dejlig gammel dame. hun er 96, bor i eget hus og klarer sig selv, har en rollator til de daglige indkøb og en hjemmehjælp, som hjælper hende op om morgenen og i seng om aftenen og vist også med lidt rengøring, men det er ikke meget. damen er åndsfrisk og føler ikke selv, at hun er gammel, og hun er sikker på, at hun da skal leve i mange år endnu.

hendes problem er, at hun har dårlige knæ og det giver hende mange smerter. Dem vil hun gerne have 'fixet'.

Det kan hun ikke på. Lægen og hospitalet siger nej. her sparer de ressourcer, fordi den lægelige vurdering er at pengene kan bruges bedre andre steder. det er damen selvfølgelig ked af og adræt kan hun ikke forstå.

Det kan jeg godt. Det er selvfølgelig synd for hende, at hun skal have smerter, men midlerne kan bruges bedre andre steder.

Man prioriterer jo også altid mellem forskellige behandlingsformer ift. fx. kræft og hjerte-kar-sygdomme - hvad giver mest value for money.. og her har patienternes alder klart betydning. Det har jeg selv oplevet ift. Mine nærmeste. Kvaliteten af det liv, som de kunne få på bagkant af kostbar behandling kontra at hjælpe nogen, som var yngre. Det må man bare leve med, når der ikke er penge til alt til alle... og det respekterer jeg fuldt ud. Misunder sgu ikke de ansatte i sundhedssektoren, som knokler og knokler og bliver beskåret i budgetter imens man fra politisk hold forventer den samme produktivitet. Det kommer ikke til at ske... så fat det dog og gør noget ved det. Ældrepuklen kommer jo ikke til at forsvinde de næste mange årtier, vel...

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Mizz Skov, det du fortæller minder mig lidt om filmen "Hvordan vi slipper af med de andre?" hvor Søren Pilmark bl.a. medvirker.
Den handler om, at der er en gruppe mennesker der har sat sig for, at udrydde dem der ikke har bidraget til samfundet.

Men det var lige et sidespring til trådens emne.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Rigtigt Mizz Skov, men så bør politikerne også sige at sådan er det, i stedet for at lade som om at sådan er det ikke.

Her synes jeg at der går et skel, mellem lokal politikere og landspolitikere.

I kommunerne og regionerne kan de godt finde ud af at sige det som det er, mens ministre i regering, og partiledere i opposition, lader som at det ikke er et spørgsmål om enten eller, men om både og.

Mens de selvsamme sidste indgår forlig, der sætter de økonomiske rammebetingelser, som de førstnævnte, og det personale de har ansvaret for, sammen skal holde sig indenfor.

Det er ansvarsforflygtigelse, og jeg forstår godt at man både på hospitalerne, og i forsvaret føler sig svigtet af ministre og landspolitikere.

Jeg kan egentlig godt følge at man i sin tid betrådte vejen mod det administrative åg, som offentligt ansatte i dag er tynget af, alt den tid til dokumentation og rapportering.

Men nu har det opfyldt sin pædagogiske funktion, og jeg tror at  det derfor i dag vil kunne udgøre en enorm selvdisciplinerende  motivation, hvis man politisk sagde at nu får I 6 måneder, hvor I på den ene side skal dokumentere og rapportere et absolut minimum, sådan at loven er overholdt, men på den anden side så skal I blot overholde budgetterne, og så ellers levere den højeste produktivitet for alt den tid som I sparer på administration.

I skal ikke nødvendigvis hverken bevise hvor meget tid I har brugt, og til hvad, men blot bevise at I har leveret.

Hvis det så virker, hvad jeg tror det vil gøre, så betræd den vej fremadrettet.

En af årsagerne til at vi lever med at betale så høje skatter som vi gør, det er at vi har tillid til at den offentlige sektor, og dens ansatte i reglen, består af ærlige mennesker, der ikke misbruger position og stilling til svig og egen vinding, og det tror jeg fortsat at vi kan have tillid til med et minimum af nødvendig bureaukrati.

Jeg synes også at diskussionen om brugerbetaling, kører som for meget enten eller?

Jeg vil i stedet for brugerbetaling hellere tale om adfærdsregulerende gebyrer, der på den ene side ikke betyder det store på bundlinjen, men det kan den adfærdsregulerende effekt af at vi skal betale lidt, i stedet for ingenting gøre - vi vil simpelthen tænker os mere om, prioritere anderledes.

Hvorfor ikke indføre et brugerkort til læger og hospitaler, på samme måde som medicin tilskuddet, hvor vi betaler selv indtil 1000 - 1500 kr, hvorefter det er gratis.

Det kan så være pr husstand, gerne for min skyld sådan at det rammer os enlige ufuldstændigt meget, så er der social balance i det for børnefamilier og lavindkomster.

Det er ufatteligt at det udgør en sådan politisk umulighed i Danmark at indføre et prioriteringsinstitut, der kan afvise eller forsinke ibrugtagning af svinedyr ny medicin, der ikke helbreder, men blot forbedrer en given behandling.

Når de har det i Norge, der har en oliefond med 1 million kr for hver nordmand, der skal gemmes til når olien slipper op.

Der er medicin som kommer på markedet i Danmark indenfor 1 måned efter den er lanceret, mens de i Norge venter 6 måneder på samme, men de har tøjlet udgifterne til sygehus medicin, mens vi i Danmark i stedet massivt afskediger personale - det har sin pris:

Jorden er giftig på hospitalsstuen
14. august 2015
Min indlæggelse fortæller mig, at der er noget alvorligt galt i sygehusverdenen. Personalet spurter rundt, og der mangler midler. Masser af midler. Til rengøring, istandsættelse og … well, endnu mere rengøring
http://www.information.dk/541946

Hold så venligst op med at tale om hvor meget længere de lever i udlandet, end vi gør i Danmark, lad være med at arbejde for at vi skal leve længere.

Tal gerne om at vi bør leve sundere og bedre, den tid vi lever, men ikke at vi skal leve længere, for det er der simpelthen ikke råd til at vi gør på det offentliges regning, eller for den sags skyld, at vi flest kan spare nok op til at vi alle bliver 90 år gamle.

Jeg vil hellere leve godt som pensionist i 10 år, end elendigt i 20 år, fordi at hverken jeg selv, eller det offentlige har råd til at jeg bliver 90 år gammel.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Derfor Borende X

- som jeg skrev

"Hvorfor ikke have det som en politisk målsætning at flertallet dør når de fylder max 75 år, og mindretallet kan blive 100 år fordi de er økonomisk uafhængig af en stadig mere utilstrækkelig velfærdsstat?"

Hvis man så tilhører mindretallet er det jo lige meget hvor gammel man bliver, men hvis man ikke gør, giver det ingen mening at politikerne vil have os til at leve længere og længere :sad:

Indland 22.08.2015 kl. 23:00
”Det er skandaløst så lidt pleje og omsorg, der bliver givet”
En 72-årig kvinde, som bor på plejehjem i København, har i fire måneder skrevet dagbog. Hun tegner et dystert billede af forholdene og betegner beboerne som ”indsatte” og værelserne som ”celler”.
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE7955952/”Det-er-skandaløst-så-lidt-pleje-og-omsorg-der-bliver-givet”/

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

@Mizz Skov

Hvor meget man end kan holde principielt på, at vi har betalt over skatten, så mener jeg, at når en 96 årig læge fagligt nægtes en operation, ud fra en brutal, men nødvendig økonomisk prioritering, så opstår der samtidig en moralsk udfordring til familen.

Selvfølgelig kan de færreste rejse i hundred tusindvis af kroner, men kan vi flest mon ikke, enten selv som pensionist, eller vores familie rejse nogle ti tuinde kroner til en operation på et privat hospital.

Det tror jeg godt vi kan, min mor på snart 80, eller vi 3 brødre kan godt.

Vi ville gøre det, hvis mor virkelig gerne ville have den operation, og hvis hun ikke vil fordi vi skal arve, så ville vi stærkt opfordre hende til at betale selv, eller vi ville insistere på at betale.

Mon ikke din 96 årige dame, kan rejse under 100000 kr, måske langt under 50000 kr, alt efter hvad problemet er?

Hvis hun kan, er der bare nogle der arver det mindre, måske meget kort tid efter operationen.

Sådan sker, men under alle omstændigheder, hun er ikke død endnu, og pengene er derfor stadig ikke arvingernes.

Jeg tror at mange ældre med penge på kistebunden tænker sådan, hvis de får nej på et offentligt hospital, men det er de på ingen måde forpligtet til, og arvingerne har ikke noget krav på at de gør det.

Priser for selvbetalere
http://hospitaletvaldemar.dk/kn%C3%A6.203.aspx#priser

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Cepos har løsningen:

RokokoPosten  24.03.2016 kl. 06:00 
Satire: Ineffektivt at sove: Cepos vil indføre det søvnløse samfund
Ved at sove mindre frigør vi mange timer, hvor vi kan være produktive. Det er godt for produktiviteten og dermed fremtidens økonomi, mener den borgerlig-liberale tænketank Cepos.

Foto: Minerva Studio/Bigstock

http://jyllands-posten.dk/bagsiden/RokokoPosten/ECE8534433/satire-ineffektivt-at-sove-cepos-vil-indfoere-det-soevnloese-samfund/

"Tidlig død en fordel

Desuden vil det også være en fordel, at vi ikke lever så længe.

»I dag kan vi blive 100 år, men mange er helt afhængige af andre og ikke mindst offentlige midler de sidste 30 år af deres liv. Hvis vi nu i stedet døde som 60-årige, ville vi kunne være effektive til det sidste,« siger Otto Brøns-Petersen og slutter med et drømmende udtryk i øjnene:

»Vores mål er et samfund, hvor ingen spilder tid på at sove. Tænk på, hvor effektivt det søvnløse samfund ville være.«"

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...