Hop til indhold
Onslow

Induktion - godt råd efterlyses?

Recommended Posts

Min kære boligforening indeholdende den lokalafdeling, hvori jeg bor, har efter en hemmelig afstemning besluttet, at hele afdelingens køkkener skulle renoveres.

På trods af, at der ikke var så meget som en ridse i mit gamle køkken, dukkede håndværkerne op i dag for 14 dage siden, fra hvilken dato mit beskedne hjem har været et helvede af flyttekasser fyldt med køkkengrej.

Efter 14 dage med kold mad og grill fra Kyllingehuset og lignende delikatesser glædede jeg mig i fredags vanvittigt til at kunne lave mad i mit nye køkken. (Det ligner det gamle til forveksling)
Dog ikke komfur og ovn, disse velfærdsgoder blev udskiftet med noget flot og fancy, og komfuret bygger på en teknik så fin som induktion.

Da jeg så ville stege bøffer og koge grøntsager, måtte jeg så til min gru konstatere, at skidtet ikke virkede. I gang med brugsanvisningen, hvor der da også klart stod, at kun gryder og pander med magnetisk bund kan anvendes på vidunderet. Hip Hip hurra, alle mine stort set nye gryder og pander med undtagelse af en lille pande, jeg har brugt til spejlæg er lige til at smide væk.

1.800 kr. har så bevirket, at jeg igen kan lave mad, og hatten af, komfuret sparker i den grad røv, at en gryde med grøntsager koger efter ganske kort tid.

Nu, hvor pengene er givet ud, har jeg langsomt vænnet mig til forholdene, men tanken om, at mine to 8 og 10 liters sovse/suppegryder intet er til, ærgrer mig kolossalt, substitutter koster mildest talt røven ud af bukserne, så her kommer så spørgsmålet.:

Kan man dreje en passende skive af jern, støbejern eller rustfrit stål og bruge denne til at lede varmen op i gryden?

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nej. Ikke uden at ødelægge komfuret. Problemet er at de holder for længe på varmen, slige plader. Mit bedste råd til dig, er at du shiner dine gamle gryder op, og smider dem på DBA, og benytter indtægten fra salget til at investere i nogle tilsvarende gryder som kan bruges på induktionsplader.

Hvis det er gode mærker, burde det ikke være noget problem at komme af med dem. Jeg kunne evt være interesseret, til brug heroppe i mit nye (gamle) hus, hvor jeg har keramiske plader.

 

Redigeret af Francois

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kan man dreje en passende skive af jern, støbejern eller rustfrit stål og bruge denne til at lede varmen op i gryden?

Helt sikkert (ikke fx rustfrit stål, da det typisk ikke er magnetisk). Du skal bare sørge for at der er en ensartet termisk kontakt hele vejen mellem din nye bund og den gamle bund på køkkentøjet. Som du formodentlig allerede ved fungerer induktionen lidt ala mikrobølger idet det fluktuerende magnetfelt afsætter sin energi i magnetisk materiale som varme. Varmen skal så bare overføres til det andet metal i dine gamle gryder og pander.

Jeg har ingen ide om, hvordan man bedst fæstner de nye bunde, men det skal være helt plant, hvis du vil have jævn varmefordeling. Det bliver næppe let. Du vil også miste noget af effektiviteten, da komfuret først skal varme den nye bund op, som så ska varme den gamle bund op ... Så jeg tror ikke du bliver glad for det. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Min kære boligforening indeholdende den lokalafdeling, hvori jeg bor, har efter en hemmelig afstemning besluttet, at hele afdelingens køkkener skulle renoveres.

På trods af, at der ikke var så meget som en ridse i mit gamle køkken, dukkede håndværkerne op i dag for 14 dage siden, fra hvilken dato mit beskedne hjem har været et helvede af flyttekasser fyldt med køkkengrej.

Efter 14 dage med kold mad og grill fra Kyllingehuset og lignende delikatesser glædede jeg mig i fredags vanvittigt til at kunne lave mad i mit nye køkken. (Det ligner det gamle til forveksling)
Dog ikke komfur og ovn, disse velfærdsgoder blev udskiftet med noget flot og fancy, og komfuret bygger på en teknik så fin som induktion.

Da jeg så ville stege bøffer og koge grøntsager, måtte jeg så til min gru konstatere, at skidtet ikke virkede. I gang med brugsanvisningen, hvor der da også klart stod, at kun gryder og pander med magnetisk bund kan anvendes på vidunderet. Hip Hip hurra, alle mine stort set nye gryder og pander med undtagelse af en lille pande, jeg har brugt til spejlæg er lige til at smide væk.

1.800 kr. har så bevirket, at jeg igen kan lave mad, og hatten af, komfuret sparker i den grad røv, at en gryde med grøntsager koger efter ganske kort tid.

Nu, hvor pengene er givet ud, har jeg langsomt vænnet mig til forholdene, men tanken om, at mine to 8 og 10 liters sovse/suppegryder intet er til, ærgrer mig kolossalt, substitutter koster mildest talt røven ud af bukserne, så her kommer så spørgsmålet.:

Kan man dreje en passende skive af jern, støbejern eller rustfrit stål og bruge denne til at lede varmen op i gryden?

 

Fedt, fedt indlæg. Jeg har markeret de steder, hvor jeg grinede mest :-D

 

Redigeret af Gummidrengen

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ha, jeg er i næsten samme situation.

Der er en mindre defekt i ovnen og jeg har besluttet at det er ikke værd at reparere. Og det skal ikke være keramisk igen. Der er for lidt knald ved stegning/bruning. Så er der vist kun induktion tilbage, når man ikke er til gas.

Og så er der lige en større portion Eva trio potter og pander, der er fra før man tænkte på induktion.

Surt

@Onslow

Få lavet nogen  ca 3 cm tyk jernskiver, der passer med diametrene på dine gamle gryder. Og få oplevelsen af gammeldags masseplade. Og du skal nok lige have fundet ud af at have sat pladen fast den ene eller anden vej. :-D

Skjold

Del dette indlæg


Link til indlæg

Min kære boligforening indeholdende den lokalafdeling, hvori jeg bor, har efter en hemmelig afstemning besluttet, at hele afdelingens køkkener skulle renoveres.

På trods af, at der ikke var så meget som en ridse i mit gamle køkken, dukkede håndværkerne op i dag for 14 dage siden, fra hvilken dato mit beskedne hjem har været et helvede af flyttekasser fyldt med køkkengrej.

Efter 14 dage med kold mad og grill fra Kyllingehuset og lignende delikatesser glædede jeg mig i fredags vanvittigt til at kunne lave mad i mit nye køkken. (Det ligner det gamle til forveksling)
Dog ikke komfur og ovn, disse velfærdsgoder blev udskiftet med noget flot og fancy, og komfuret bygger på en teknik så fin som induktion.

Da jeg så ville stege bøffer og koge grøntsager, måtte jeg så til min gru konstatere, at skidtet ikke virkede. I gang med brugsanvisningen, hvor der da også klart stod, at kun gryder og pander med magnetisk bund kan anvendes på vidunderet. Hip Hip hurra, alle mine stort set nye gryder og pander med undtagelse af en lille pande, jeg har brugt til spejlæg er lige til at smide væk.

1.800 kr. har så bevirket, at jeg igen kan lave mad, og hatten af, komfuret sparker i den grad røv, at en gryde med grøntsager koger efter ganske kort tid.

Nu, hvor pengene er givet ud, har jeg langsomt vænnet mig til forholdene, men tanken om, at mine to 8 og 10 liters sovse/suppegryder intet er til, ærgrer mig kolossalt, substitutter koster mildest talt røven ud af bukserne, så her kommer så spørgsmålet.:

Kan man dreje en passende skive af jern, støbejern eller rustfrit stål og bruge denne til at lede varmen op i gryden?

 

Ikeas 365+ serie kan anbefales!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Takker jer alle, jeg er nu efter at have købt en serie gryder fra Kløverblad og pander med keramisk inderside ved at vænne mig til komfuret, og ja, det virker bedre end noget komfur, jeg hidtil har haft. Faktisk er det ligesom at lave mad på et gaskomfur, vandet koger i løbet af nul,5 og pladen er kun håndvarm få sekunder efter, at man har fjernet gryden eller pande. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Er du god til at lave mad Onslow og laver du kun klassiske danske engsretter? 

Redigeret af troldmanden
Stavefejl

Del dette indlæg


Link til indlæg

Min kære boligforening indeholdende den lokalafdeling, hvori jeg bor, har efter en hemmelig afstemning besluttet, at hele afdelingens køkkener skulle renoveres.

På trods af, at der ikke var så meget som en ridse i mit gamle køkken, dukkede håndværkerne op i dag for 14 dage siden, fra hvilken dato mit beskedne hjem har været et helvede af flyttekasser fyldt med køkkengrej.

Efter 14 dage med kold mad og grill fra Kyllingehuset og lignende delikatesser glædede jeg mig i fredags vanvittigt til at kunne lave mad i mit nye køkken. (Det ligner det gamle til forveksling)
Dog ikke komfur og ovn, disse velfærdsgoder blev udskiftet med noget flot og fancy, og komfuret bygger på en teknik så fin som induktion.

Da jeg så ville stege bøffer og koge grøntsager, måtte jeg så til min gru konstatere, at skidtet ikke virkede. I gang med brugsanvisningen, hvor der da også klart stod, at kun gryder og pander med magnetisk bund kan anvendes på vidunderet. Hip Hip hurra, alle mine stort set nye gryder og pander med undtagelse af en lille pande, jeg har brugt til spejlæg er lige til at smide væk.

1.800 kr. har så bevirket, at jeg igen kan lave mad, og hatten af, komfuret sparker i den grad røv, at en gryde med grøntsager koger efter ganske kort tid.

Nu, hvor pengene er givet ud, har jeg langsomt vænnet mig til forholdene, men tanken om, at mine to 8 og 10 liters sovse/suppegryder intet er til, ærgrer mig kolossalt, substitutter koster mildest talt røven ud af bukserne, så her kommer så spørgsmålet.:

Kan man dreje en passende skive af jern, støbejern eller rustfrit stål og bruge denne til at lede varmen op i gryden?

 

Det skal være et materiale der kan påvirkes magnetisk, altså jern. Drejer du en sådan skive får du garanteret rustproblemer.

Jeg har selv prøvet turen med at smide de gamle potter og pander ud; men du har ret, komfuret sparker røv.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det skal være et materiale der kan påvirkes magnetisk, altså jern. Drejer du en sådan skive får du garanteret rustproblemer.

Jeg har selv prøvet turen med at smide de gamle potter og pander ud; men du har ret, komfuret sparker røv.

Nu er jeg som bekendt så heldig at have 3 vidunderlige unge negertøser som valgdøtre. :)

De står på tæerne af hinanden for at dele rovet, mens de råber mig - mig -mig. :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu er jeg som bekendt så heldig at have 3 vidunderlige unge negertøser som valgdøtre. :)

De står på tæerne af hinanden for at dele rovet, mens de råber mig - mig -mig. :D

Er de nogle af de heldige, der er kommet ned fra træet til foderbrættet?

Er det ikke sådan du normalt omtaler "negerne" ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
McQueen skrev, for 21 timer siden:

Er de nogle af de heldige, der er kommet ned fra træet til foderbrættet?

Er det ikke sådan du normalt omtaler "negerne" ?

Jeg kan levende se for mig, hvordan du jagter din egen hale. :P 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...