Hop til indhold
Bundstokken

Pigerne på Halmtorvet 1992

Recommended Posts

Gæst

Det er mest gadepigerne og ofrene, som er skildret i den dokumentar og ikke de stærke piger i branchen, men har meget ændret sig fra dengang til idag? 

EDIT: Det er en grufuld beretning, som bliver fortalt i videoen efter 23 minutter og 30 sekunder!

 

 

Redigeret af troldmanden
Public service info

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lars Engels lavede mange dokumentarudsendelser i topklasse fra Vesterbro igennem 90'erne. De fleste af dem handlede om personer på livets skyggeside. Han havde en fantastisk evne til at lade kameraet tale, uden at produktionen blev ødelagt af en masse mere eller mindre relevant speak og voiceover.

Lars Engels blev fyret i 2005, da DR ikke længere havde brug for en dokumentarist med hans evner og kvaliteter. Man ville hellere satse på x-faktor og diverse realityshows.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lars Engels lavede mange dokumentarudsendelser i topklasse fra Vesterbro igennem 90'erne. De fleste af dem handlede om personer på livets skyggeside. Han havde en fantastisk evne til at lade kameraet tale, uden at produktionen blev ødelagt af en masse mere eller mindre relevant speak og voiceover.

Lars Engels blev fyret i 2005, da DR ikke længere havde brug for en dokumentarist med hans evner og kvaliteter. Man ville hellere satse på x-faktor og diverse realityshows.

Med til historien hører, at han jo i praksis udnyttede at mange svage eksistenser i de pågældende situationer ikke rigtigt kunne overskue, hvad de sagde ja til at medvirke i. Der var faktisk en del polemik om hans etik. Fx

http://journalisten.dk/beskyldninger-om-social-porno

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Lars Engels lavede mange dokumentarudsendelser i topklasse fra Vesterbro igennem 90'erne. De fleste af dem handlede om personer på livets skyggeside. Han havde en fantastisk evne til at lade kameraet tale, uden at produktionen blev ødelagt af en masse mere eller mindre relevant speak og voiceover.

Lars Engels blev fyret i 2005, da DR ikke længere havde brug for en dokumentarist med hans evner og kvaliteter. Man ville hellere satse på x-faktor og diverse realityshows.

Jep han var nok den største dokumentarist vi har haft her i Danmark. 

Husker specielt også dokumentarerne Et glas vand til Johnny og Havregrød til Egon, som kan ses på Bonanza. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Med til historien hører, at han jo i praksis udnyttede at mange svage eksistenser i de pågældende situationer ikke rigtigt kunne overskue, hvad de sagde ja til at medvirke i. Der var faktisk en del polemik om hans etik. Fx

http://journalisten.dk/beskyldninger-om-social-porno

 

Ja, Lars Engels skildrede virkeligheden som den var, og det var der ikke alle som brød sig om. F.eks. blev han beskyldt for ikke at have noget socialt engagement. Sådan en kritik er helt hen i vejret, idet dokumentaristen alene har som opgave at skildre virkeligheden som den er - ikke at agere med en eller anden moralsk eller social pegefinger..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Ja, Lars Engels skildrede virkeligheden som den var, og det var der ikke alle som brød sig om. F.eks. blev han beskyldt for ikke at have noget socialt engagement. Sådan en kritik er helt hen i vejret, idet dokumentaristen alene har som opgave at skildre virkeligheden som den er - ikke at agere med en eller anden moralsk eller social pegefinger..

Men kan man bare skildre virkeligheden som den er? 

Er man ikke med til at skabe virkeligheden, når man giver desperate mennesker taletid og mulighed for at fortælle deres historie? 

Man giver dem opmærksomhed og 5 minuters berømmelse, men hvad når kameraet er slukket? 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Men kan man bare skildre virkeligheden som den er? 

Er man ikke med til at skabe virkeligheden, når man giver desperate mennesker taletid og mulighed for at fortælle deres historie? 

Man giver dem opmærksomhed og 5 minuters berømmelse, men hvad når kameraet er slukket? 

 

Alt TV er icenesat virkelighed. Men dokumentar af den type, som Lars Engels lavede - hvor historien så at sige fortæller sig selv - er det tætteste som TV kan komme på virkeligheden som den er. Vi får nogle brudstykker af en dagligdag, som de fleste mennesker aldrig har oplevet. Og det var imo det geniale i hans programmer.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja, Lars Engels skildrede virkeligheden som den var, 

Som du selv siger: Nej - det var iscenesat. Læs evt. artiklen, jeg linkede til for nogle af argumenterne. Men der er også brug af montage, zoom og musik, som reelt er ret manipulerende (eller "vinklende"). Det særligt manipulerende var faktisk at undlade tekst og speak, som normalt er med til at gøre seeren opmærksom på redigeringen. Uden virker det netop mere uredigeret uden at være det.

 

.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bebop: Vil det være en overdrivelse at kalde det datidens svar på et realityshow? 

Ja, så "slemt" synes jeg slet ikke det er. Moderne "reality" er vist som regel "spil," eller konstruerede situationer, som almindelige mennesker sættes i af et tv-produktionshold (har ikke set så meget af det). Lars Engels lavede bare almindelig dokumentar med vinkling, men til forskel fra de typiske dokumentarer, så undlod han (i nogle tilfælde) en række af de typiske virkemidler, som er med til at understrege, at der er tale om redigeret virkelighed. Især fravær af speak.

Jeg vil godt medgive at hans dokumentarer var banebrydende i stil og emne, men jeg var en af dem, der indimellem fik dårlig smag i munden over, om de medvirkende kunne overskue det. Sådan er nu en del i de der serier der fx følger skattemedarbejdere, politifolk, lufthavnspersonale el.lign. - men der slører de også ofte medvirkende. Hvis du regner de serier med til reality, så måske lidt derhenad.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Med til historien hører, at han jo i praksis udnyttede at mange svage eksistenser i de pågældende situationer ikke rigtigt kunne overskue, hvad de sagde ja til at medvirke i. Der var faktisk en del polemik om hans etik. Fx

http://journalisten.dk/beskyldninger-om-social-porno

 

Netop...kan også huske, at hans udsendelser 'udartede' en smule...fra han fulgte Lægevagten til Pigerne i Vestre Fængsel.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Var vel kun Lydighedens Dilemma...eller?

Jo du har nok ret.

Har ikke hørt om andre end den. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

(...) Det særligt manipulerende var faktisk at undlade tekst og speak, som normalt er med til at gøre seeren opmærksom på redigeringen. Uden virker det netop mere uredigeret uden at være det.

 

.

Jeg er lodret uenig med dig, Bebop. Det Lars Engels var en mester i, var at fortælle historier fra en hverdag, som en masse mennesker aldrig ville møde. Socialrealisme på TV, kan man også kalde det. Det hele er fotograferet med et enkelt camera, og brugen af musik og zoom var minimal, så det du insinuerer omkring manipulation med disse redskaber er fuldstændig skudt ved siden af.

Naturligvis er virkeligheden icenesat i interviewene, det vil den altid være, men det er meget langt derfra til den manipulation man oplever i en masse mainstream TV-produktioner. Kritiken af Lars Engels var fuldstændig skudt over målet, men den var desværre forventelig - givet de emner han valgte at tage op.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg er lodret uenig med dig, Bebop. Det Lars Engels var en mester i, var at fortælle historier fra en hverdag, som en masse mennesker aldrig ville møde. Socialrealisme på TV, kan man også kalde det. Det hele er fotograferet med et enkelt camera, og brugen af musik og zoom var minimal, så det du insinuerer omkring manipulation med disse redskaber er fuldstændig skudt ved siden af.

Naturligvis er virkeligheden icenesat i interviewene, det vil den altid være, men det er meget langt derfra til den manipulation man oplever i en masse mainstream TV-produktioner. Kritiken af Lars Engels var fuldstændig skudt over målet, men den var desværre forventelig - givet de emner han valgte at tage op.

Jeg tror du overser det faktum at kameraet kan få nogle folk til at gøre ting de ellers ikke vil have gjort. Det var især tydeligt i dokumentaren "Et glas vand til Johnny", hvor staklen Johnny tydeligt henvender sig til kameraet og seerne i et vredesudbrud på socialkontoret.

Vil han have gjort det, hvis der ikke var kamera på?  

EDIT: Link til sekvensen http://www.youtube.com/watch?v=rP2PhTagyOM&t=42m0s

Redigeret af troldmanden
tilføjet link

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tror du overser det faktum at kameraet kan få nogle folk til at gøre ting de ellers ikke vil have gjort. Det var især tydeligt i dokumentaren "Et glas vand til Johnny", hvor staklen Johnny tydeligt henvender sig til kameraet og seerne i et vredesudbrud.

Vil han have gjort det, hvis der ikke var kamera på?  

Det var lidt det jeg mente med, at alt TV er iscenesat på et eller andet plan. Så ja, jeg vil give dig helt ret mht dette eksempel. Men jo nærmere man kommer "fluen på væggen" rollen, jo bedre bliver produktionen IMO. Og det er derfor jeg holder så meget af de her programmer. ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Der hvor Lars Engels' produktioner (og lignende skildringer fra 'samfundets nederste lag') og dagens reality (inkl. f.eks. Luksusfælden selv om deltagerne der kan have et økonomisk incitament til at deltage = gratis rådgivning/hjælp) minder om hinanden  ... og samtidig også der, hvor det er mest kritisabelt.... er , deres evne til at kapitalisere på, at deltagerne ikke ejer det filter, som andre mennesker med flere ressourcer er i besiddelse af.

Produktionerne udnytter, at mennesker fra samfundets nederste lag (inkl. de unge mennesker der stiller op til Paradise, Kongerne etc.) ikke kan kontrollere sig selv og ikke ejer hverken dannelse eller indsigt, der ville kunne fortælle dem, at det er skadeligt for deres egen fremtid at stille sådan op i nationalt tv 'uden filter'.

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
McQueen skrev, for 39 minutter siden:

Der hvor Lars Engels' produktioner (og lignende skildringer fra 'samfundets nederste lag') og dagens reality (inkl. f.eks. Luksusfælden selv om deltagerne der kan have et økonomisk incitament til at deltage = gratis rådgivning/hjælp) minder om hinanden  ... og samtidig også der, hvor det er mest kritisabelt.... er , deres evne til at kapitalisere på, at deltagerne ikke ejer det filter, som andre mennesker med flere ressourcer er i besiddelse af.

Produktionerne udnytter, at mennesker fra samfundets nederste lag (inkl. de unge mennesker der stiller op til Paradise, Kongerne etc.) ikke kan kontrollere sig selv og ikke ejer hverken dannelse eller indsigt, der ville kunne fortælle dem, at det er skadeligt for deres egen fremtid at stille sådan op i nationalt tv 'uden filter'.

 

 

McQueen du ser kun på ofrene af disse Tv produktioner, men glemmer at der også er nogle, som har gavn af det. 

Tag en dokumentar som "De unge mødre" .  Det er også en dokumentar, men nok ikke noget som en kapacitet som Engels vil røre, men den gengiver loyalt deltagernes liv og problemer fra deres synspunkter og der er meget bekendt ikke kun kommet ofre ud af den produktion.

Del dette indlæg


Link til indlæg
d'Artagnan skrev, for 11 timer siden:

Jeg er lodret uenig med dig, Bebop. Det Lars Engels var en mester i, var at fortælle historier fra en hverdag, som en masse mennesker aldrig ville møde. Socialrealisme på TV, kan man også kalde det. Det hele er fotograferet med et enkelt camera, og brugen af musik og zoom var minimal, så det du insinuerer omkring manipulation med disse redskaber er fuldstændig skudt ved siden af.

Næppe helt ved siden af. Det væsentligste er jo montage, altså sammenstilling+klipning. Hvornår starter en sekvens, hvornår slutter den, hvad vises før og efter osv. Det er basal fortælleteknik, som LE også benyttede. Her en, nuvel lidt studentikos, men dog illustrerende, gennemgang fra en gruppe ruc-studerende - starten gennemgås noget af debatten også, da opgaven egentlig handler om de forskellige opfattelser af Engels' produktion. Gennemgang af virkemidler i Et glas vand til Johnie starter side 30:

http://diggy.ruc.dk/bitstream/1800/2305/1/Socialporno%20eller%20demokratisk%20tv_.pdf

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
troldmanden skrev, for 13 timer siden:

Jeg tror du overser det faktum at kameraet kan få nogle folk til at gøre ting de ellers ikke vil have gjort. Det var især tydeligt i dokumentaren "Et glas vand til Johnny", hvor staklen Johnny tydeligt henvender sig til kameraet og seerne i et vredesudbrud på socialkontoret.

Vil han have gjort det, hvis der ikke var kamera på?  

EDIT: Link til sekvensen http://www.youtube.com/watch?v=rP2PhTagyOM&t=42m0s

Nu kender jeg tilfældigvis en socialrådgiver, der havde haft med Johnny at gøre. Og svaret er ja, det ville han.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bebop skrev, for 12 timer siden:

Næppe helt ved siden af. Det væsentligste er jo montage, altså sammenstilling+klipning. Hvornår starter en sekvens, hvornår slutter den, hvad vises før og efter osv. Det er basal fortælleteknik, som LE også benyttede. Her en, nuvel lidt studentikos, men dog illustrerende, gennemgang fra en gruppe ruc-studerende - starten gennemgås noget af debatten også, da opgaven egentlig handler om de forskellige opfattelser af Engels' produktion. Gennemgang af virkemidler i Et glas vand til Johnie starter side 30:

http://diggy.ruc.dk/bitstream/1800/2305/1/Socialporno%20eller%20demokratisk%20tv_.pdf

 

Tak for linket, Bebop. Vil tjekke det når jeg har mulighed for det. Altid interessant at læse sådan en analyse - studentikos eller ej. ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...