Hop til indhold
Bebop

Man kan få identitet en kontohaver man har givet penge

Recommended Posts

Jeg blev klogere af at læse dette indlæg, hvor en bruger har fået navnet på en kontohaver som har bedraget ham:

https://www.eroguide.dk/forum/topic/43073-advarsel-isabella-slavetøse/?do=findComment&comment=347524

Jeg var ikke opmærksom på den regelændring, at banker nu  oplyse navn på en kontohaver, som man ved "en fejl" har overført penge til - uanset om det er en fejl - man behøver ikke at lyve, for det er ikke et krav. (Og omvendt kan modtager får oplyst identitet på den der sender pengene). Det må så også rent logisk gælde Mobile Pay ... Dvs. jeg kan gå i banken og sige, at jeg ved en fejl kom til at sende penge til en mobile pay-bruger og nu vil jeg have identiteten så jeg kan bede om at få dem igen? Gælder ikke personer med navne-/adressebeskyttelse. og de skal varsles af banken - så de har mulighed for at tilbageføre pengene uden at afsløre identitet.

Det er § 117a i lov om finansiel virksomhed. Se dette notat, der beskriver regelændringen og bemærkningerne

https://www.danskerhverv.dk/Nyheder/Documents/bankkunder identitet notat fra LQB.pdf

Er der ikke en risiko for mobile pay-brugere, der vil opretholde anonymitet her? Vel at mærke er det altså stadig bankens valg i hvert enkelt tilfælde.

 

Omvendt er det godt nyt for dem der har overført penge på den ene eller anden måde til diverse fuskere.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Godt at se du læser lidt på tingene i stedet for at henvise til en tilfældig sag fra 2007. 

Tror du at du får ret i at man kan få pengene tilbage banken (egen/modtagers)? For det kan man ikke. Jeg fandt med vilje en ældre sag, for at demonstrere for dig at det er en gammel regel, idet du skrev at det sikkert var en ændring efter mobile pay var kommet ...

Sagen var stadig ikke tilfældig. Jeg siger det bare, så andre læsere kan følge med i din lidt "interne" reference.
 

Og NB er der altså intet nyt ift. vores diskussion i tråden.

Redigeret af Bebop

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg prøver ikke at få ret i noget. Men sig lidt mere om, hvad du mener formålet er med at identiten kan oplyses? 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg forstår ikke dit spørgsmål - det fremgår jo? At man kan få at vide hvem man vil rejse sit krav mod?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvad er det du gerne vil sige? Du gentager det jeg siger, og du spørger om ting der allerede står? Er det bare trolleri - eller hvad?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg blev klogere af at læse dette indlæg, hvor en bruger har fået navnet på en kontohaver som har bedraget ham:

https://www.eroguide.dk/forum/topic/43073-advarsel-isabella-slavetøse/?do=findComment&comment=347524

Jeg var ikke opmærksom på den regelændring, at banker nu  oplyse navn på en kontohaver, som man ved "en fejl" har overført penge til - uanset om det er en fejl - man behøver ikke at lyve, for det er ikke et krav. (Og omvendt kan modtager får oplyst identitet på den der sender pengene). Det må så også rent logisk gælde Mobile Pay ... Dvs. jeg kan gå i banken og sige, at jeg ved en fejl kom til at sende penge til en mobile pay-bruger og nu vil jeg have identiteten så jeg kan bede om at få dem igen? Gælder ikke personer med navne-/adressebeskyttelse. og de skal varsles af banken - så de har mulighed for at tilbageføre pengene uden at afsløre identitet.

Det er § 117a i lov om finansiel virksomhed. Se dette notat, der beskriver regelændringen og bemærkningerne

https://www.danskerhverv.dk/Nyheder/Documents/bankkunder identitet notat fra LQB.pdf

Er der ikke en risiko for mobile pay-brugere, der vil opretholde anonymitet her? Vel at mærke er det altså stadig bankens valg i hvert enkelt tilfælde.

 

Omvendt er det godt nyt for dem der har overført penge på den ene eller anden måde til diverse fuskere.

 

Det var jo det jeg sagde :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ah, halvt. Du skrev at man kunne få overførslen ført tilbage og i den forbindelse få oplyst mere. Det er så ikke rigtigt.

Det er muligt jeg kan ikke huske hvad jeg skrev.

Men man er nok også ligeglad med pengene, bare man får personens private oplysninger, hvis man er ude på sådan et nummer :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Men man er nok også ligeglad med pengene, bare man får personens private oplysninger, hvis man er ude på sådan et nummer :)

Enig.

Mit indlæg blev lidt rodet. Men jeg prøvede at skrive, at jeg er usikker på om reglen vil gælde for mobile pay. Jeg hælder lidt til det, fordi en beløbsmodtager på Mobilepay jo modtager pengene på sin bankkonto (ikke via kort).

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...