Hop til indhold
Guest Aarhuselsker

Ny bog

Recommended Posts

Guest Aarhuselsker

http://www.kristeligt-dagblad.dk/familieliv/sex?utm_source=Kristeligt+Dagblads+nyhedsbreve&utm_campaign=1b605979d1-1506101036&utm_medium=email&utm_term=0_58a9ab1b8d-1b605979d1-123853173

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu har jeg kun lige skimmelæst teksten i linket, men indholdet forekommer mig ikke overraskende.

I min ungdom læste jeg i latintimerne med begærlighed Cæsars "de bello gallico". Her slog det mig, at vistnok briterne – jeg kan ikke tjekke, da Olsen i sin rullestol ved julefrokosten brækkede sig ud over plejehjemmets sidste velholdte eksemplar – havde en helt anden og langt friere opfattelse af sex.

Som Cæsar skriver, blev den (britiske?) mand, der først fik børn med en kvinde, udlagt som barnefader til samtlige af hendes efterfølgende børn. Cæsar bruger verbet "haberi", som betyder "anses for" og er således i passiv form. Selvom han – altså briten – var aktiv og således var den udlagte.

Det var jo en meget praktisk løsning i hine DNA-løse tider. Kort sagt: Man kunne bolle løs, og førstepregnantøren fik for en nemheds skyld alligevel tilkendt faderskabet for al den yngel, der senere måtte komme.

Anderledes blev det med kristendommen.

Hertil føjedes en moralsk dimension af det fænomen, at børn kunne komme ud af enhver kvinde. Nu skulle faderen være den samme til alle børn. Så blev eventuelle stridigheder om faderskab nemlig overflødiggjort, og der ville blive social ro.

Social ro var netop et af kirkens mål i middelalderen, for så kunne den nemlig bevare både den verdslig magt, den havde tilkæmpet sig, og den åndelige, som den hævdede.

At social ro var basis for kirkens magt viser sig ved, at Luthers reformation faktisk red på og blev gennemført på en bølge af social uro.

Nå, nu erkender jeg, at jeg er begyndt at skrive på en ny doktorafhandling, så jeg må hellere stoppe her.

Men mit ærinde var at fastslå, at forbudsskiltet mod fri sex blev sat op af kristendommen og vel først fjernet med ungdomsoprøret i sentresserne.

Eller blev det nu helt fjernet?

 

 

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

 

Anderledes blev det med kristendommen.

Hertil føjedes en moralsk dimension af det fænomen, at børn kunne komme ud af enhver kvinde. Nu skulle faderen være den samme til alle børn. Så blev eventuelle stridigheder om faderskab nemlig overflødiggjort, og der ville blive social ro.

Social ro var netop et af kirkens mål i middelalderen, for så kunne den nemlig bevare både den verdslig magt, den havde tilkæmpet sig, og den åndelige, som den hævdede.

net?

 

 

​Nemlig. Derfor undrer det også at vi i dagens ukristelige samfund, stadig lever efter middelalderlige dogmer, og forefægter tosomheden og sex inden for denne, som det eneste naturlige. Ja, selv skribenter på dette forum, er bannerførere for denne gamle tankegang. 

Som du så rigtigt skriver (dog med andre ord) : Tæmning af befolkningens lyst til polygam livsførelse, er udelukkende for at magthaverne ( kirken) kan styre denne befolkning - og i øvrigt rage til sig, og selv hore med alt der har blot en smule puls. 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...