Hop til indhold
Gungner

Kong Klynk

Recommended Posts

Jeg havde aldrig toet at jeg skulle være enig med den kvinde.

Anne-Grethe Bjarup Riis: Han får opmærksomhed nok

Højlydt grinende dumper filminstruktøren Anne-Grethe Bjarup Riis prinsgemalens ønske om at stige i graderne.

– Hahahaha. Det er næsten for useriøst at snakke om i forbindelse med kvindernes internationale kampdag. Men mit svar må være nej. Det skal gå ordentligt til, ikke. Margrethe er landets dronning, og prins Henrik skal ikke regere på lige fod med hende. Overhovedet ikke. Det kan godt være, jeg er gammeldags, men det er ikke passende.

Det undrer derfor Anne-Grethe Bjarup Riis, at prins Henrik stiller sig op med det krav igen.

– Hvorfor pokker gør han det? Sådan noget pjat. Hvorfor skulle han have den titel? Det behov må han virkelig selv rode med. Der er så mange andre kampe, der trænger sig langt mere på i forhold til ligestilling.

Han er skøn
Instruktøren bag spillefilm om travhesten Tarok og modstandsgruppen i Hvidsten fastslår, at hun har store mængder af sympati for prinsgemalen og det danske kongehus. Hun har f.eks. læst H.C. Andersen op for prins Henrik og har kun godt at sige om dronningens ægtefælle.

– Prins Henrik er skøn. En stor personlighed. Men hans ønske om at blive tituleret som konge, forstår jeg ikke. Jeg synes da, han får fin opmærksomhed, og jeg kan ikke se, at det skulle gøre ham mindre, at han er prins og ikke konge. Slet ikke.

– Men han ville se smuk ud med en kongekrone, synes du ikke?

– Nå. Det er så din holdning. Hahahaha.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Mine sko er så tilpas små, at hvis Anne-Grethe synes A, kan jeg se en hel del fornuft i B. Kunne det irritere hende blot den mindste smule at Henrik blev konge, så skulle jeg da gerne støbe kronen til ham.

Mvh,

/Gina.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Mine sko er så tilpas små, at hvis Anne-Grethe synes A, kan jeg se en hel del fornuft i B. Kunne det irritere hende blot den mindste smule at Henrik blev konge, så skulle jeg da gerne støbe kronen til ham.

Mvh,

/Gina.

Words to live by.

Anne Grethe er bare utålelig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr

Hvorfor bliver man dronning hvis man gifter sig med en konge, men ikke konge hvis man gifter sig med en dronning ??

Henrik taler jo ikke om at overtage tronen (det er en papir-titel han taler om, hans kone skal stadig være statsoverhoved), men om at et land der priser sig selv for at være foregangs land i ligestillings-spørgsmål, fra allerhøjeste sted og nedad accepterer at det alligevel ikke er tilfældet !!!!

Hen udstiller simpelt hen Danmark som dobbelt-moralens fædreland.

Al ære og respekt for Henriks korstog !!! 

Han har en pointe, og det er jo fuldstændigt latterligt han føler sig nødsaget til det. Men ironien i det han siger er jo fantastisk..... Jeg er en stor fan !!!

TVR

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvorfor bliver man dronning hvis man gifter sig med en konge, men ikke konge hvis man gifter sig med en dronning ??

Henrik taler jo ikke om at overtage tronen (det er en papir-titel han taler om, hans kone skal stadig være statsoverhoved), men om at et land der priser sig selv for at være foregangs land i ligestillings-spørgsmål, fra allerhøjeste sted og nedad accepterer at det alligevel ikke er tilfældet !!!!

Hen udstiller simpelt hen Danmark som dobbelt-moralens fædreland.

Al ære og respekt for Henriks korstog !!!

Han har en pointe, og det er jo fuldstændigt latterligt han føler sig nødsaget til det. Men ironien i det han siger er jo fantastisk..... Jeg er en stor fan !!!

TVR

Øøhm. Det er et system der findes i mange af de konstituerede monarkier der er i europa. Det har vel noget at gøre med at en konge vil blive det som mere end en dronning, i det her mandosentriske samfund vi har. Så for at højne dronnigen, når hun besidder tronen, så tiltales gemalen prins.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Words to live by.

Anne Grethe er bare utålelig.

Det er herr Monpezat også. Lige vedrørende dette spørgsmål.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr

Jamen det er jo ikke et spørgsmål om hvor mange andre steder det findes.....

Et land er foregangsland andre er ikke.... og hvis man er seriøs omkring ligestilling, så er dette da et passende sted at starte.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jamen det er jo ikke et spørgsmål om hvor mange andre steder det findes.....

Et land er foregangsland andre er ikke.... og hvis man er seriøs omkring ligestilling, så er dette da et passende sted at starte.

Det er da et totalt ligegyldigt sted at starte. Med en ligegyldig titel uden betydning, andet end for en gammel franskmands oppustede ego.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det kan der måske gives en historisk og/eller sproglig forklaring på.

"Konge" hedder på latin "rex", og denne titel finder man overalt i fortidens dokumenter, ikke mindst i den latinsksprogede middelalder.

Selv danske konger i vor tid underskrev sig med et "rex". Det gælder f.eks Frederik IX, der døde i 1972.

Nuvel: "rex" bøjes i ental på latin: rex, regem, regis, regi, rege, og det betyder, som formerne måske lader ane "regent", og den handling, han udøver, findes i verbet "regere", der betyder "at regere" - jf. ordet "regering" på dansk.

Det burde herudfra være klart, at den tidligere franske greve ikke kan få titlen "konge/rex", fordi den betyder "regent", altså den der udøver magten.

Det er der i disse høje sfærer kun een her i landet, der formelt gør, og det er den, der efter arv er indehaver af statsmyndigheden, altså - surprise, surprise - Margrethe!

Henrik vil aldrig kunne få statsmyndighed, ja, han er ikke engang en del af tronfølgen. Han er slet og ret, undskyld udtrykket, avlstyr i kongehuset.

Men det er da i mine øjne også fornemt at avancere fra greve til prins (= princeps = førstemand).

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr

Du har ret til din mening. Det er heldigvis et frit land.

Jeg har også ret til min. Min er at det er et GODT sted at starte, din er at det ikke er. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det hele startede med at den franske vinbonde ville have de samme rettigheder som Mary der bliver dronning når Frederik bliver konge.

Vi kan da kalde ham "Dronning Henrik"i ligestilligelses navn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr

Det hele startede med at den franske vinbonde ville have de samme rettigheder som Mary der bliver dronning når Frederik bliver konge.

Nemlig !!

Og det er jo egentlig fair nok ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Så da hellere dronningegemalen.

Det kan vel ikke fornærme nogen. Altså bortset fra den selvbevidste greve selv, da det, som han vil væk fra, er enhver titelmæssig underordning i forhold til en kvinde.

Og at være gemal – altså et "vedhæng" til dronningen – er nok ikke lige opfyldelsen af de hedeste franske drømme.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg

Link til indlæg

Så da hellere dronningegemalen.

Det kan vel ikke fornærme nogen. Altså bortset fra den selvbevidste greve selv, da det, som han vil væk fra, er enhver titelmæssig underordning i forhold til en kvinde.

Og at være gemal – altså et "vedhæng" til dronningen – er nok ikke lige opfyldelsen af de hedeste franske drømme.

Og det er her geden ligger begravet. Det store og sarte franske greve ego, er ikke tilfreds med at være "under" nogen.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Du har ret til din mening. Det er heldigvis et frit land.

Jeg har også ret til min. Min er at det er et GODT sted at starte, din er at det ikke er.

Så har du vel skrevet et godt læserbrev og sendt til diverse aviser, som modtræk til alt det han får hældt i hovedet nu?

Eller er du den stille revolutionist?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Så har du vel skrevet et godt læserbrev og sendt til diverse aviser, som modtræk til alt det han får hældt i hovedet nu?

Der er ikke noget, der hedder stille revolutionist.

Revolution er oftest altid voldsom. Kunne det tænkes, at du mente reformist ? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr

haha. Nej det har jeg ikke..... Jeg elsker ham egentlig. Jeg synes han er et pragtfuldt menneske. Og en hel del mere sympatisk end sin hustru, når man taler med dem. Den med et opblæst ego, er medieskabt. Hustruen er en hel del mere opblæst og arrogant. Men hun er jo også Dronning, så det er sikker OK. Men det er han altså ikke.

Egentlig er jeg republikaner, så du kan have ret i den stille revolutionist..... Jeg nænner bare ikke at sige det højt ;)

Eller reformist ;) (rettet efter jeg så Titmans kommentar ;)  )

Redigeret af tvr

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr

Det kan der måske gives en historisk og/eller sproglig forklaring på.

"Konge" hedder på latin "rex", og denne titel finder man overalt i fortidens dokumenter, ikke mindst i den latinsksprogede middelalder.

Selv danske konger i vor tid underskrev sig med et "rex". Det gælder f.eks Frederik IX, der døde i 1972.

Nuvel: "rex" bøjes i ental på latin: rex, regem, regis, regi, rege, og det betyder, som formerne måske lader ane "regent", og den handling, han udøver, findes i verbet "regere", der betyder "at regere" - jf. ordet "regering" på dansk.

Det burde herudfra være klart, at den tidligere franske greve ikke kan få titlen "konge/rex", fordi den betyder "regent", altså den der udøver magten.

Det er der i disse høje sfærer kun een her i landet, der formelt gør, og det er den, der efter arv er indehaver af statsmyndigheden, altså - surprise, surprise - Margrethe!

Henrik vil aldrig kunne få statsmyndighed, ja, han er ikke engang en del af tronfølgen. Han er slet og ret, undskyld udtrykket, avlstyr i kongehuset.

Men det er da i mine øjne også fornemt at avancere fra greve til prins (= princeps = førstemand).

Ja, det kan der. Den er jeg med på. 

Men i det moderne samfund behøver det ikke tages bogstaveligt....

En ombudsmand, en formand, en talsmand kan jo sagtens være kvinder, og det er jo ovenikøbet på dansk. Latin har en historisk og sproglig indflydelse, men behøver ikke have en praktisk.

TVR

Del dette indlæg

Link til indlæg

I bund og grund er kongehuset en statsfinanseret gøglervirksomhed.

Når Frederik overtager bør kongehuset privatiseres, så kan alle der skal have silkesnorer klippet eller ønsker protektorater selv betale.

Frederik er jo begyndt når han "arbejder" med at sejle kapsejlads er det i en sponsoreret båd.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg syntes han skal have lov til at være konge. Ja jeg syntes vi alle skal have lov til at være konger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Jeg syntes han skal have lov til at være konge. Ja jeg syntes vi alle skal have lov til at være konger.

Doh! Hvis vi alle er konger, så er der ingen konge.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Så må vi jo bare skiftes til at være konge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Så må vi jo bare skiftes til at være konge.

Så når vi 2 sikkert aldrig at blive konge :)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det er vi vel også hver især - inden for vort felt?

Del dette indlæg

Link til indlæg

Titman, du forstår vist ikke Midj.`s tørre humor.

Redigeret af Gungner

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...