Hop til indhold
siddharta

Tænk selv....

Recommended Posts

Tak for linket.

Men hvad gør folk. De stemmer på levebrødpolitikkerne den ene gang efter den anden.

Ellers ville de ikke være levebrødspolitikker. Ikke en eneste uanset hvor på barometeret, har tænkt sig at flytte mere end et komma i frygt over at miste stemmer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Lidt gammel artikel… god!!! men…. vi fik jo den anden Regering og blev det bedre?

 

Hvem fanden vil du stemme på???? uanset bliver forholdene da ikke bedre!!!! Den nuværende Regering som skulle være opponenten har strammet gevaldig op i Kontanthjælpen! Har ikke rullet dagpengereformen tilbage!har ikke ændret på at førtidspension er noget du bliver tildelt efter du er død!

 

Der er sgu ikke Pengene!

 

Eller jo er der måske nok, men kræver da et andet syn på tingene og hvem har det?

 

Multinationale Firmaer skønnes at snyde for 7-14 Milliarder

 

sort arbejde og snyd med overførselsindkomster skønnes at være 50 milliarder

 

Udlandsbistand er på ca 16 Milliarder. I forhold til bruttonationalproduktet betaler vi næsten det dobbelte af Tyskland og næsten det 4 dobbelte af USA. Altså hvis vi valgte at gøre som dem, så en besparelse på 8-12 milliarder.

 

Enlige forældre på overførselsindkomst får voldsomt mange tillæg! aner ikke hvor meget det koster ekstra, men der kunne da hentes noget i hvert fald.

 

Måske vi så kunne få råd til at hjælpe Borgere på vej udover afgrundens rand. Velfærdsystemmet var primært tænkt til at hjælpe de mest udsatte  :???:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tak for linket, Siddharta.

 

Ja, efter at Schlüterregeringen kom til i september 1982, har det været nedskæring på nedskæring af velfærdsstaten. Selvom velfærdsstaten som sådan er blevet en hel del rigere.

 

Anders Fjogh skrev på et tidspunkt "Fra socialstt til minimalstat".

 

Titlen er som revet ud af Venstres liberalistiske ideologi:

Staten er grundliggende et onde, den indskrænker enkeltindividets udfoldelsesmuligheder, og derfor skal den være så lille som mulig.

Kort sagt: Enhver må klare sig selv.

 

Men er det det, vi vil med velfærdsstaten?

 

Velfærdsstaten en størrelse, hvor staten – efter tilbørlige skatteopkrævninger – påtager sig det ovrordnede ansvar for, at den enkelte borger "kommer igennem livet":

 

Man føder –  i reglen – på et skattefinansieret hospital, man får ungen i en skattefinansieret vuggestue, og derefter i ditto børnehave – alt er gratis.

 

Så følger følger derefter den gratis folkeskole.

 

Og er man ikke tilfreds med en, findes der privatskoler, hvor Fjoghs minimalstat alligevel efter de gældende regler skal finansiere de 85%.

 

Så, for at gøre en lang (velfærds)historie kort:

 

Man havner gratis på et plejehjem efter en lang erhvervskarriere, enten i det private eller det offentliges tjeneste – og derefter? Tjah, har man ingen penge, bliver man så begravet på statens regning.

 

Det er i hovedtræk definitionen på velfærdsstaten.

 

Nogle er så uenige i, at det er den samfundsmodel, vi skal have. Men jeg, der er rundet af beskedne kår, slutter op om, at alle skal have en social sikkerhed for alle.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lidt gammel artikel… god!!! men…. vi fik jo den anden Regering og blev det bedre?

 

Hvem fanden vil du stemme på???? uanset bliver forholdene da ikke bedre!!!! Den nuværende Regering som skulle være opponenten har strammet gevaldig op i Kontanthjælpen! Har ikke rullet dagpengereformen tilbage!har ikke ændret på at førtidspension er noget du bliver tildelt efter du er død!

 

Der er sgu ikke Pengene!

 

Eller jo er der måske nok, men kræver da et andet syn på tingene og hvem har det?

 

Multinationale Firmaer skønnes at snyde for 7-14 Milliarder

 

sort arbejde og snyd med overførselsindkomster skønnes at være 50 milliarder

 

Udlandsbistand er på ca 16 Milliarder. I forhold til bruttonationalproduktet betaler vi næsten det dobbelte af Tyskland og næsten det 4 dobbelte af USA. Altså hvis vi valgte at gøre som dem, så en besparelse på 8-12 milliarder.

 

Enlige forældre på overførselsindkomst får voldsomt mange tillæg! aner ikke hvor meget det koster ekstra, men der kunne da hentes noget i hvert fald.

 

Måske vi så kunne få råd til at hjælpe Borgere på vej udover afgrundens rand. Velfærdsystemmet var primært tænkt til at hjælpe de mest udsatte  :???:

 

Nej! Det blev ikke bedre med Thorning-regeringen, som jeg parantes bemærket heller ikke stemte på, og der er ingen at stemme på. Det har du fuldstændigt ret i. I mine øjne er demokratiet ved at kollapse under politikeres og embedsværks misbrug af det ansvar, vi som borgere har overdraget dem, men det er en meget, meget lang debat, som jeg ikke synes passer til dette forum.

Men mht. pengene, så tager du fejl. Der er MASSER af penge! Al fattigdom kunne udryddes med et snuptag, men det vil ikke ske sålænge fordelingspolitikken er, som den er.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tak for linket, Siddharta.

 

Ja, efter at Schlüterregeringen kom til i september 1982, har det været nedskæring på nedskæring af velfærdsstaten. Selvom velfærdsstaten som sådan er blevet en hel del rigere.

 

Anders Fjogh skrev på et tidspunkt "Fra socialstt til minimalstat".

 

Titlen er som revet ud af Venstres liberalistiske ideologi:

Staten er grundliggende et onde, den indskrænker enkeltindividets udfoldelsesmuligheder, og derfor skal den være så lille som mulig.

Kort sagt: Enhver må klare sig selv.

 

Men er det det, vi vil med velfærdsstaten?

 

Velfærdsstaten en størrelse, hvor staten – efter tilbørlige skatteopkrævninger – påtager sig det ovrordnede ansvar for, at den enkelte borger "kommer igennem livet":

 

Man føder –  i reglen – på et skattefinansieret hospital, man får ungen i en skattefinansieret vuggestue, og derefter i ditto børnehave – alt er gratis.

 

Så følger følger derefter den gratis folkeskole.

 

Og er man ikke tilfreds med en, findes der privatskoler, hvor Fjoghs minimalstat alligevel efter de gældende regler skal finansiere de 85%.

 

Så, for at gøre en lang (velfærds)historie kort:

 

Man havner gratis på et plejehjem efter en lang erhvervskarriere, enten i det private eller det offentliges tjeneste – og derefter? Tjah, har man ingen penge, bliver man så begravet på statens regning.

 

Det er i hovedtræk definitionen på velfærdsstaten.

 

Nogle er så uenige i, at det er den samfundsmodel, vi skal have. Men jeg, der er rundet af beskedne kår, slutter op om, at alle skal have en social sikkerhed for alle.

 

Den analyse er jeg helt enig i, og en social sikkerhed til alle er jeg også tilhænger af, men jeg vil gerne udvide det til, at alle også skal have en personlig frihed til at vælge egen livsbane, om man så må sige, på fællesskabets bekostning.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Er problemet ikke, at vi bliver voldbollet i både hoved og røv. Først betaler vi meget høje skatter og afgifter på alt, derefter får vi hullede veje, dårlige folkeskoler og et sundhedssystem som er ved at spille fallit (nu man skal have udvalg til at vurdere, hvem der har fortjent at få livsvigtig medicin og hvem man lader dø).

 

Jeg kunne sagtens leve med et system, hvor pengene bliver i borgernes lommer og vi så selv betaler for uddannelse og hospitaler osv. via forsikringer. Men jeg kan også sagtens leve med, at jeg betaler 60% i skat (+ alle de andre afgifter), men så vil jeg også have noget for pengene og ikke skulle have mine børn i privatskole og købe sundhedsforsikringer ved siden af, fordi det offentlige spiller fallit og det hele går op i administration og omkostninger.

 

Det må da være enten eller.

 

Og uanset hvilket af de to systemer, så skal vi selvfølgelig tage os råd til at hjælpe de dårligst stillede, men det skal ikke være et frit valg om man vil bidrage til samfundet eller lade sig forsørge.

Del dette indlæg


Link til indlæg

@Eastwood skrev.

 

Jeg kunne sagtens leve med et system, hvor pengene bliver i borgernes lommer og vi så selv betaler for uddannelse og hospitaler osv. via forsikringer. Men jeg kan også sagtens leve med, at jeg betaler 60% i skat (+ alle de andre afgifter), men så vil jeg også have noget for pengene og ikke skulle have mine børn i privatskole og købe sundhedsforsikringer ved siden af, fordi det offentlige spiller fallit og det hele går op i administration og omkostninger.

 

Kender du historien om det man i sin tid kaldte "Vægtafgifter" på motorkøretøjer, - og hvad hensigten var med Vægtafgiften?

 

Glemte lige dette link.

http://bliv-klog.dk/vaegtafgift-og-gronne-afgifter/

 

Redigeret af asspassion

Del dette indlæg


Link til indlæg

Er problemet ikke, at vi bliver voldbollet i både hoved og røv. Først betaler vi meget høje skatter og afgifter på alt, derefter får vi hullede veje, dårlige folkeskoler og et sundhedssystem som er ved at spille fallit (nu man skal have udvalg til at vurdere, hvem der har fortjent at få livsvigtig medicin og hvem man lader dø).

 

Jeg kunne sagtens leve med et system, hvor pengene bliver i borgernes lommer og vi så selv betaler for uddannelse og hospitaler osv. via forsikringer. Men jeg kan også sagtens leve med, at jeg betaler 60% i skat (+ alle de andre afgifter), men så vil jeg også have noget for pengene og ikke skulle have mine børn i privatskole og købe sundhedsforsikringer ved siden af, fordi det offentlige spiller fallit og det hele går op i administration og omkostninger.

 

Det må da være enten eller.

 

Og uanset hvilket af de to systemer, så skal vi selvfølgelig tage os råd til at hjælpe de dårligst stillede, men det skal ikke være et frit valg om man vil bidrage til samfundet eller lade sig forsørge.

Er problemet ikke, at det hele ædes op af administration, overvågning og kontrol, fordi nogen mener sig i stand til at vurdere, om man bidrager til samfundet eller lader sig forsørge af det? ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Allerhelst så jeg man indførte borgerløn, så kunne man spare meget administration og kontrol væk. 

Med borgerløn mener jeg at staten fx giver alle borgere en check på fx 5000 kr om måneden uden skelen til deres indkomst iøvrigt. 

Handicappede og syge skal selvfølgelig have et ekstra tillæg oveni, da mange af dem jo ikke kan arbejde. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Allerhelst så jeg man indførte borgerløn, så kunne man spare meget administration og kontrol væk. 

Med borgerløn mener jeg at staten fx giver alle borgere en check på fx 5000 kr om måneden uden skelen til deres indkomst iøvrigt. 

Handicappede og syge skal selvfølgelig have et ekstra tillæg oveni, da mange af dem jo ikke kan arbejde. 

 

ENIG!!!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Er problemet ikke, at det hele ædes op af administration, overvågning og kontrol, fordi nogen mener sig i stand til at vurdere, om man bidrager til samfundet eller lader sig forsørge af det? ;-)

Det plus at statslig administration bare er hamrende ineffektivt. Der er meget få lande i verden der kan få det til at fungere uden at administration vokser sig stor, og til sidst bliver en særskilt organisme der lever primært for at holde sig selv igang.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Allerhelst så jeg man indførte borgerløn, så kunne man spare meget administration og kontrol væk. 

Med borgerløn mener jeg at staten fx giver alle borgere en check på fx 5000 kr om måneden uden skelen til deres indkomst iøvrigt. 

Handicappede og syge skal selvfølgelig have et ekstra tillæg oveni, da mange af dem jo ikke kan arbejde. 

Kanon forslag! Danmark har meget at lære af Grækenland! Ppppfffff

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det plus at statslig administration bare er hamrende ineffektivt. Der er meget få lande i verden der kan få det til at fungere uden at administration vokser sig stor, og til sidst bliver en særskilt organisme der lever primært for at holde sig selv igang.

Parkinsons første lov:

"Arbejde udvider sig, indtil det udfylder den tid, der er til rådighed til dets udførelse."

http://da.wikipedia.org/wiki/Parkinsons_lov

Del dette indlæg


Link til indlæg

Allerhelst så jeg man indførte borgerløn, så kunne man spare meget administration og kontrol væk. 

Med borgerløn mener jeg at staten fx giver alle borgere en check på fx 5000 kr om måneden uden skelen til deres indkomst iøvrigt. 

Handicappede og syge skal selvfølgelig have et ekstra tillæg oveni, da mange af dem jo ikke kan arbejde. 

 

Ja lad os da endelig oprette en ny afdeling i skat der skal styre borgerløn. 

Ville det ikke være nemmere blot at sænke skatten?

Det ville have samme effekt.  

 

Kronisk erhvervs uegnede er der i forvejen økonomiske systemer til at hjælpe. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

@Eastwood skrev.

 

Kender du historien om det man i sin tid kaldte "Vægtafgifter" på motorkøretøjer, - og hvad hensigten var med Vægtafgiften?

 

Glemte lige dette link.

http://bliv-klog.dk/vaegtafgift-og-gronne-afgifter/

 

Ikke rigtig, jeg havde firmabil den gang det hed vægtafgift. Men nu ved jeg til gengæld, at "grøn ejerafgift" er gift for en 6-benet Mondeo. Den koster >7.000 kr. om året uanset om man cykler på arbejde hver dag, så jeg har måtte tage konsekvensen og skilte mig af med den onsdags. Selvfølgelig ærgerligt for mig, men nok godt nok for miljøet, selvom jeg ikke kørte særlig meget i den. Så går staten glip af den indtægt HA!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Er problemet ikke, at det hele ædes op af administration, overvågning og kontrol, fordi nogen mener sig i stand til at vurdere, om man bidrager til samfundet eller lader sig forsørge af det? :wink:

 

Selv det bedste system vil af nogen blive udnyttet imod hensigten. Men om man skal bruge ressourcer på at begrænse socialt bedrageri og utilsigtet lediggang, tja, det tror jeg desværre man er nød til. Lige som det er nødvendigt at have et skattevæsen, som efter bedste evne forsøger at få alle til at betale sit. Måske de bare skal have endnu flere ressourcer :eek:

Del dette indlæg


Link til indlæg

En start løn for en Akademinker/DJØF'er i 2012 udgør kr. 35.600,- i måneden. http://www.djoefbladet.dk/blad/2012/10/regn-med-lavere-startl-oe-n.aspx

 

Der var ansat 5765,20 stk. i Regionerne i 2012. http://www.oao.dk/uploads/media/Tabel_A2._Antal_fuldtidsansatte_i_regionen_fordelt_paa_overenskomstomraader_2012_08.pdf

 

Prøv selv og gange ud hvad de koster pr. år i lønninger, - min regnemaskine siger 205241120 kr. pr. måned. pr. år kr. 2462893440,-

 

Bent Hansen begrunder med, at regionerne skulle blive mere effektive, med de mange og stigende antal ansatte DJØF'er!!!!!!

 

Skal blot oplyse at 1. milliard er 9 nuller, så tallet er stort.

Redigeret af asspassion

Del dette indlæg


Link til indlæg

En start løn for en Akademinker/DJØF'er i 2012 udgør kr. 35.600,- i måneden. http://www.djoefbladet.dk/blad/2012/10/regn-med-lavere-startl-oe-n.aspx

 

Der var ansat 5765,20 stk. i Regionerne i 2012. http://www.oao.dk/uploads/media/Tabel_A2._Antal_fuldtidsansatte_i_regionen_fordelt_paa_overenskomstomraader_2012_08.pdf

 

Prøv selv og gange ud hvad de koster pr. år i lønninger, - min regnemaskine siger 205241120 kr. pr. måned. pr. år kr. 2462893440,-

 

Bent Hansen begrunder med, at regionerne skulle blive mere effektive, med de mange og stigende antal ansatte DJØF'er!!!!!!

 

Hov hov, endnu en hetz mod DJØF!

Jeg er selv DJØF'er, men dog selvstændig og tjener mine egne penge, så jeg føler mig ikke ramt -og skal slet ikke forsvare Regionerne. 

Ovenstående eksempel er jo SYGT og en medvirkende forklaring på, hvorfor det hele går ad H til.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Den analyse er jeg helt enig i, og en social sikkerhed til alle er jeg også tilhænger af, men jeg vil gerne udvide det til, at alle også skal have en personlig frihed til at vælge egen livsbane, om man så må sige, på fællesskabets bekostning.

Og det synes du ikke der er mulighed for i dag??

Velfærdsstaten har været verdenshistoriens bedste middel til at frisætte alm. mennesker, så de for første gang i historien har kunne forfølge deres egne drømme!

Redigeret af McQueen

Del dette indlæg


Link til indlæg

Er problemet ikke, at vi bliver voldbollet i både hoved og røv. Først betaler vi meget høje skatter og afgifter på alt, derefter får vi hullede veje, dårlige folkeskoler og et sundhedssystem som er ved at spille fallit (nu man skal have udvalg til at vurdere, hvem der har fortjent at få livsvigtig medicin og hvem man lader dø).

Jeg kunne sagtens leve med et system, hvor pengene bliver i borgernes lommer og vi så selv betaler for uddannelse og hospitaler osv. via forsikringer. Men jeg kan også sagtens leve med, at jeg betaler 60% i skat (+ alle de andre afgifter), men så vil jeg også have noget for pengene og ikke skulle have mine børn i privatskole og købe sundhedsforsikringer ved siden af, fordi det offentlige spiller fallit og det hele går op i administration og omkostninger.

Det må da være enten eller.

Og uanset hvilket af de to systemer, så skal vi selvfølgelig tage os råd til at hjælpe de dårligst stillede, men det skal ikke være et frit valg om man vil bidrage til samfundet eller lade sig forsørge.

Du skriver:"...fordi det offentlige spiller fallit og det hele går op i administration og omkostninger."

Og det indeholder en gran af sandhed.

Paradokset er så, at det er de liberalisterne og velfærdsstats haderne, der har ansvaret for det!

Det skyldes nemlig et nærmest perverst syn på offentlige ansatte, som man ingen tillid har til, hvorfår man må kontrollere i hoved og r..

Og endelig har New Public Management og markedsgørelse ført til skabelsen af et fedtlag af dyre konsulenter, kommunikatonsfolk og ledere, der skal "styre" alle de andre!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...