Hop til indhold
Rejsenetværk

Så lavt kan nogen synke:-(

Recommended Posts

Indland 20.02.2015 kl. 08:00
Svindlere forsøger at udnytte indsamling til kræftsyg dreng
Facebook-brugere udgiver sig for at være familiemedlemmer til otte-årig kræftsyg dreng.

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE7467353/Svindlere-forsøger-at-udnytte-indsamling-til-kræftsyg-dreng/

 

Jeg hæftede mig ved følgende:

 

"Tidligere har en anden person udgivet sig for at være en ven af familien og skrevet, at folk skulle sende penge til personens nummer. Det er uvist, om den person nåede at samle penge ind.

Metoden er mulig, fordi både venner og familie har lagt numre ind på Facebook-siden, som folk kan donere til gennem MobilePay. Da der er beløbsgrænser på MobilePay, har familien været nødt til at tage flere numre i brug til indsamlingen."

 

Kunne det mon udgøre en mulighed at arrangere sådanne indsamlinger i samarbejde med ens bank, sådan at banken opretter en konto til formålet, der nedlægges igen når indsamlingen er overstået.

 

Det får man næppe sin bank med til, til alle mulige tilfældige formål, men jeg har læst af familien til den kræftsyge dreng har fået deres indsamling godkendt af nævnet for indsamlinger, hvilket måske kunne tænkes at udgøre et kriterium for bankers villighed til at medvirke?

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Hmm ja der er muligheder i Folks godmodighed, må jeg notere mig bag øret  :-P

 

Ja eller naivitet.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu har jeg ingen profil på Facebook, og har hidtil ejheller villet oprette mig, hvilket jeg stadig regner med at jeg ikke vil.

 

Men jeg må erkende at Facebook har et kæmpe potentiale for at kunne omsætte sin position til noget fantastisk positivt, som næppe nogen andre end de er i stand til?

 

Tænk på hvilken fiasko det var, da Admin gav mulighed for at brugerne frivilligt kunne donere til Eroguide.dk, sitet er for lille og villigheden til at give var ikke særligt udbredt.

 

Men Facebook kan det som næppe ingen andre kan, de kan få tusinder, ja ti tusinder til at give hvert deres beskedne bidrag, der til sammen kan runder en halv, en million eller mere til gode formål.

 

Beløb som der normalt skal fonde til at donere, og eller stå velgørende organisationer bag indsamlinger til.

 

Personligt er jeg af og til villig til at donere fra 100 - 500 kr til enkeltstående gode formål, gerne til enkelt-personer, og eller familier i en helt særlig situation, hvor der ingen andre muligheder er end at vi sammen skaffer flere hundrede tusinder kroner + til dem, som de fortjent kan modtage.

 

Men det er jo i alle andre sammenhænge end Facebook fuldstændig nytteløst at give, fordi alle andre platforme formentlig kun kan skrabe forkølede småbeløb sammen på 10 - 50000 kr ?

 

Så et samarbejde for eksempel mellem Finansrådet og Facebook, om at promovere udvalgte godkendte indsamlinger, der kanaliseres gennem en bankkonto, det tror jeg kunne skaffe mellem et hundrede tusinde kroner og mere end en million kroner til adskillige udvalgte indsamlinger hvert år, fra de mere end 2 millioner danske brugere af Facebook.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Man skal nok passe på med ikke at mætte folk med alt for organiseret velgørenhedsopfordringer. Fordelen for de særlige indsamlinger som kører jævnligt på facebook tror jeg ligger i, at det er personligt, det er privat, det er familien, det er kærlighed. Man bliver inviteret ind i denne del af deres liv. Man læser deres historie og man føler med dem.

 

Opslag som disse bliver delt i tempo som ringe i vandet, hvilket igen virker mere på følelserne end en mere professionel markedsføring vil gøre. 

 

EDIT: Et afsnit røg ud. For det er jo også et vigtigt punkt, hvordan man kan lukke ned for svindlen der sideløber med de legale indsamlinger. Mobilepay er så åbenbart med begrænsninger (jeg kender ikke selv noget til MP) det er ellers ret smart da det vel er nemmere at få folk til at lave en nem overførsel med det samme i stedet for eventuelt at skulle i banken. Den eneste mulighed for at sikre sin egen indsamling er så at tydeliggøre kun ET kontonummer og kun EN mobilepay mulighed. Man får mindre ind på MP så men tilgengæld hindrer man snyltere.

Redigeret af Jannie Kbh

Del dette indlæg


Link til indlæg

Rigtigt godt indlæg Jannie KBH

 

Medmindre det at gå i banken via sin netbank, opleves som så meget mere besværligt end Mobilepay, så kan jeg ikke se at det skulle kunne begrænse lysten til at give, men desværre kan du have ret her :???:

 

Jeg kan godt følge dig i hvordan disse indsamlinger spiller på følelserne, og virker på spontaniteten, men jeg tror på at et samarbejde kan virke mellem eksempelvis Finansrådet og Facebook, om at bankerne faciliterer adgangen til at kunne donere ubegrænsede beløb, nemt, hurtigt og ukompliceret, og at Facebook maksimerer synligheden på Facebook af en samlet liste over øjeblikkets, af de to parter accepterede indsamlinger, eksempelvis på et grundlag af at de er godkendt af Nævnet for indsamlinger.

 

Via Finansrådet kunne de 2 ellers indbyrdes konkurrerende betalingsløsninger Mobile Pay og Swift, måske ophæve begrænsningerne i deres løsninger målrettet listens indsamlinger, så længe de løber?

 

Så kan donorer bruge deres mobile enheder lige så spontant som de kan, sådan som indsamlingerne pågår pt, men uden den risiko for at blive svindlet af snyltere, der udgør en risiko pt.

 

Men det kræver en uberaukratisk arbejdsgang, der kan fungere ned til godkendelser på vel minimum 48 timer - max en uge?

 

Samt at det kan håndtere skiftende indsamlinger, der oprettes og lukkes på et grundlag af fra 14 dages varighed til vel max 6 - 8 uger?

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Har de fået fat på svinet der prøvet at snyde familien?

Hvis han har skrevet et mobilepay nummer, så er det vel bare at tjekke hvem det tilhører.

Medmindre man kan oprette MobilePay på taletidskort? - så det selvfølgelig svært

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Mobilepay hænger sammen med et kontonummer

og det er nok ikke muligt at oprette et anonymt kontonummer.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg må nok tage det forbehold for mit forslag, at skulle Finansrådet og Facebook være principielt velvillige, så vil de nok tage i betragtning om de derved vil blive opfattet som garanter for at enhver indsamling de accepterer, også er 100 % ren hele vejen?

 

Hvilket en godkendelse af eksempelvis Nævnet for indsamlinger burde borge for, men alt andet lige så har Facebook vel ryggen fri, så længe de ikke involverer sig selv, eller i samarbejde med andre i formidlingen af nogen indsamling oprettet af brugerne af Facebook.

 

Jeg kan så godt se at det vil være bunduretfærdigt, hvis gadens parlament og tabloidmedier overfalder Facebook og bankerne, hvis det efterfølgende skulle vise sig at en indsamling har forløbet så udspekuleret, at de på trods af at de på alle måder har været i god tro, alligevel er kommet til at facilitere en indsamling, der siden måtte blive afsløret som svindel.

 

Men jeg kunne godt tænke mig at den slags overvejelser vil kunne overvindes, for det er da fantastisk at der kan indsamlet pt 1,3 millioner kr til at en kræftsyg dreng kan få behandling i USA, hvad enten det objektivt giver mening eller ikke.

 

Man må respektere den hjemlige sagkundskab, men derfor er det alligevel livsbekræftende at lægfolk kan løfte i flok for at åbne muligheder, som vi nok skal være varsomme med at kritisere den hjemlige sagkundskab for ikke også at kunne tilbyde i Danmark.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Har de fået fat på svinet der prøvet at snyde familien?

Hvis han har skrevet et mobilepay nummer, så er det vel bare at tjekke hvem det tilhører.

Medmindre man kan oprette MobilePay på taletidskort? - så det selvfølgelig svært

 

Ja det ene af svinene holder til i Esbjerg.

 

http://lokalavisen.dk/svindlere-slaar-plat-paa-8-aarige-kraeftsyge-magnus-/Sjaelland-Politi/20150220/artikler/302209993/1265

 

Venligst Landsbytossen - stadig uden smart phone  :(

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bigdick, det er bare så langt ude at man savner ord for sin foragt :(

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

 

sm244.gif  Venligst Landsbytossen - stadig uden smart phone  :(

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja det ene af svinene holder til i Esbjerg.

 

http://lokalavisen.dk/svindlere-slaar-plat-paa-8-aarige-kraeftsyge-magnus-/Sjaelland-Politi/20150220/artikler/302209993/1265

 

Venligst Landsbytossen - stadig uden smart phone  :(

 

Så skal han sørme bare smides i havnen, så han kan lære at man ikke gør sådan noget

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...