Hop til indhold
Gæst

Overvågning i det offentlige rum

Recommended Posts

Gæst

Synes der er ved at være for meget overvågning i det offentlige og private rum. 

 

Idag sad jeg på Mc Donalds og spiste frokost og bemærkede et overvågningskamera i loftet.

 

 

Sgu ikke det fedeste at sidde og surfe på eroguide imens personalet på Mc D kigger med :wink:

 

Hvad er jeres holdning til overvågning? Synes i også det har taget overhånd? 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvad er jeres holdning til overvågning? Synes i også det har taget overhånd?

jeg har intet imod det - finder det faktisk helt på sin plads...

og jeg synes på ingen måde det har taget overhånd.

Hvis man føler sig mistænkeliggjort eller "overvåget" er det vel i sagnes natur fordi man foretager sig ting i det offentlige man bedst gjorde privat hvis det skulle være hemmeligt..

Så jeg er stor tilhænger af kameraerne....

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis jeg af én eller anden uransalig grund skulle forvilde mig ind på McDum, ville jeg også være ked af, hvis nogen, jeg kendte, så det IRL eller på video.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Synes der er ved at være for meget overvågning i det offentlige og private rum. 

 

Idag sad jeg på Mc Donalds og spiste frokost og bemærkede et overvågningskamera i loftet.

 

attachicon.gif700-tvl-dome.jpg

 

Sgu ikke det fedeste at sidde og surfe på eroguide imens personalet på Mc D kigger med :wink:

 

Hvad er jeres holdning til overvågning? Synes i også det har taget overhånd? 

Hej Titman.

 

Jamen er enig med Jasmin. Jeg har intet imod det. Jeg synes fx at det system de har i England CCTV er en god ting. Så for min skyld bare kom med det til Dk.

 

God dag.

 

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det optimale vil være, at vi alle ved fødslen får taget en DNA prøve til det centrale statslige register, og samtidig får vores personlige identitetschip indlagt i kroppen, så man kan til enhver tid kan verificere vores bevægelser og lytte med på den store computer, når det behøves.

GF

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej KK

 

Det system eksistere allerede i Jomfru Ane Gade.

Jo jo du har helt ret. men så gerne det indført flere steder. Ja et eller andet sted giver det en form for sikkerhed. Både for gæster og ansatte.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Muligvis men det har osse negative konsekvenser.

Fx var jeg nød til at finde en plads i restauranten, hvor der ikke lige var et overvågningskamera i nærheden, så jeg kunne sidde diskret og surfe rundt på eroguide ;-)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Overvejer hver gang, jeg er i det offentlige rum eller job, hvilke sider jeg besøger . . . 

 

Mit foretrukne sted i byen er faktisk et sted, der reklamerer med 'INGEN WIFI - VI SNAKKER SAMMEN' og en gammeldags pladespiller i baggrunden . . . .  ;)

 

EG og andre sider besøges KUN hjemmefra . . . . ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Vi har snart gjort det så attraktivt at begå kriminalitet at man er nød til at overvåge befolkningen 24-7 for at at den ikke skal gå fuldstændigt i fordærv.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tiger

På hvilken måde mener du, vi har gjort det mere attraktivt at begå kriminalitet end tidligere?

GF

 

Det er nok fordi vi er alt for milde med vores straffe herhjemme, og når de kriminelle så kommer i vores luksus-fængsler (sammenlignet med udlandet) så kan det hurtigt virke som et kærligt klap på kinden fremfor en reel straf.

 

Det er sådan jeg opfatter det.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja, det var det jeg mente. Man må enten have hårde straffe eller en høj opklaringsprocent, hvis det ikke skal kunne betale sig at begå kriminalitet. Er sandsynligheden for at blive fanget lille kombineret med en lav straf vil kriminalitet blive meget attraktivt.

 

Vi har sat os i en situation hvor vi nærmest er nød til at forhindre kriminalitet før den overhovedet sker fordi vi ønsker lave straffe. Vi kalder det at være 'civiliserede' og ser ned på samfund der i stedet straffer urimeligt hårdt. Men prisen er så at vi kollektivt må betale med en del af vores frihed, som DETH skriver. 

Redigeret af tiger

Del dette indlæg


Link til indlæg

Men påstanden giver jo ingen mening, når kendsgerningen er, at straffene er blevet SKÆRPET i forhold til tidligere ...

Det andet er et falsum - en populær, men helt forkert myte.

GF

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg


Link til indlæg

Men påstanden giver jo ingen mening, når kendsgerningen er, at straffene er blevet SKÆRPET i forhold til tidligere ...

Det andet er et falsum - en populær, men helt forkert myte.

GF

 

Hvad hjælper det er straffene er blevet skærpet når politiet ikke gør noget ved de forbrydelser der sker? 

I stedet for at gøre noget ved indbrud og hjemmerøveriger bruger politiet tiden på at fange folk der køre 10 kmt for hurtigt og p vagter skrive p-afgifter ud i vildskab. De normale borgere bliver gjort kriminelle og de virkelige kriminelle får løbepas fordi det tager for mange resurser at opklare de forbrydelser, og der er flere penge i det andet for staten. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det ved jeg ikke. Jeg påpegede bare, at påstanden om mildere straffe ikke passede.

Det er også en falsk (men populær og populistisk) myte, at politiet er dårligere til at prioritere og mindre effektivt end tidligere.

GF

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har som sådan ikke noget mod kameraer i gaden. Jeg er meget mere bekymret for elektronisk logging.

Prøv at tænke Hitler-tyskland; I dag ligger der fx en guldgrube for et nyt gestapo.:

Din mobil fx: Er den tændt (den skal faktisk bare have batteriet i) sender den hele tiden en bærebølge. Triangulerer man (3 sendemaster)kan man nemt finde dig inden for få meter.

Alle dine data om sygdom, medicin etc ligger næsten offentligt tilgængeligt (læger, sygeplejersker, tandlæger etc kan nemt logge på og fx. se, at du er skizofren (i 1944 var det en direkte vej i gaskammer). Din bil logger faktisk mange data (fx logger nogle din hastighed i dag). Enhver mobilsamtale kan nemt og bekvemt aflyttes. SMS'er gemmes og kan findes igen.

DET er overvågningsamfund som end ikke George Orwell kunne forestille sig.....

Redigeret af Osculatio

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Overvejer hver gang, jeg er i det offentlige rum eller job, hvilke sider jeg besøger . . . 

 

Mit foretrukne sted i byen er faktisk et sted, der reklamerer med 'INGEN WIFI - VI SNAKKER SAMMEN' og en gammeldags pladespiller i baggrunden . . . .  ;)

 

EG og andre sider besøges KUN hjemmefra . . . . ;)

 

Hvor finder man det sted i byen ? 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis man føler sig mistænkeliggjort eller "overvåget" er det vel i sagnes natur fordi man foretager sig ting i det offentlige man bedst gjorde privat hvis det skulle være hemmeligt..

Så jeg er stor tilhænger af kameraerne....

Det er jo verdens dårligste argument "jeg har ikke noget at skjule". Læs nu fx Orwell. Hvis man ikke er bange for myndigheder eller andre der opsætter overvågning, så overvej sikkerheden. Hvis folk med onde hensigter får adgang kan alt misbruges. Fx en stalker der vil finde et offer, en voldtægtsforbryder/hjemmerøver/etc. der vil kortlægge potentielle ofres rutiner for at finde det bedste sted/tidspunkt at slå til. En rådden journalist, der vil misbruge et klip som ude af kontekst stiller involverede i et dårligt lys (se på USA). Mulighederne er utallige for misbrug/justitsmord og sikkerheden i systemer der håndterer personfølsomme oplysninger er utallige gange glippet (senest har sundhedsdata ligget åbent studentermedhjælpere).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Det er jo verdens dårligste argument "jeg har ikke noget at skjule".

 

Det synes jeg faktisk ikke det er, det signalere jo også "Det genere mig ikke og jeg føler mig ikke utryg ved, at vide, at der er kamaraer der filmer folk, og herunder under mig".

 

I øvrigt deler jeg så ikke den opfattelse af, at fordi opsamlede data gemmes, så øger det risikoen for misbrug. Har man onde hensigter har man det uagtet om man kan skaffe sig informationer i databaser m.v. eller om man må bruge de gode gamle overvågningsmetoder der tager tid.

 

Til gengæld ser jeg en masse indlysende fordele ved overvågning af det offentlige rum, i forbindelse med forebyggelse og opklaring af forbrydelser m.v.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Det er jo verdens dårligste argument "jeg har ikke noget at skjule". Læs nu fx Orwell. Hvis man ikke er bange for myndigheder eller andre der opsætter overvågning, så overvej sikkerheden. Hvis folk med onde hensigter får adgang kan alt misbruges. Fx en stalker der vil finde et offer, en voldtægtsforbryder/hjemmerøver/etc. der vil kortlægge potentielle ofres rutiner for at finde det bedste sted/tidspunkt at slå til. En rådden journalist, der vil misbruge et klip som ude af kontekst stiller involverede i et dårligt lys (se på USA). Mulighederne er utallige for misbrug/justitsmord og sikkerheden i systemer der håndterer personfølsomme oplysninger er utallige gange glippet (senest har sundhedsdata ligget åbent studentermedhjælpere).

 

En mulig forklaring kunne være: "Højrefløjspropaganda" ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

En mulig forklaring kunne være: "Højrefløjspropaganda" :wink:

 

Hvem var det der måtte lede efter et sted at sidde, ude at et overvåningskamera kunne se hvilken lovlige hjemmeside han var på med hans tlf? Var det ham der ikke havde noget at skjule? 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Muligvis men det har osse negative konsekvenser.

Fx var jeg nød til at finde en plads i restauranten, hvor der ikke lige var et overvågningskamera i nærheden, så jeg kunne sidde diskret og surfe rundt på eroguide :wink:

 

Hvis du tror personalet sidder og kigger på skærme for at holde øje med hvilke sider du sidder og surfer på - så lider du af paranoia! Tror du virkelig de vil zoome ind på din PC for at se hvilke sider du besøger?

 

Er du typen der heller aldrig benytter sig af fri WIFI? Det er da endnu værre.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...