Hop til indhold
Bundstokken

Fagfolk: Giv sexarbejderne rettigheder

Recommended Posts

Nej ansættelse giver mening fordi det giver mulighed for adgang til kunder og samtidig ofte sikre bedre betingelser for videndeling og produktionsmidler. Derfor betaler lønmodtageren en præmie til arbejdsgiveren.

Det er ikke nødvendigheder i denne branche!

Fuldstændig enig.

Det er ikke en nødvendighed.

Men hvorfor skal det ikke være en mulighed?

Som det er nu, er en ansættelse umulig og udløser en straf efter straffeloven for arbejdsgiveren.

GF

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg

Link til indlæg

Good Fun du skal bare syd for grænsen for at se udviklingen. Der er de store tabere pigerne, der oplever faldende indtjening pr. kunde og et pres på at indgå i mere og mere ekstreme sammenhænge.

En ganske naturlig udvikling i en kapitalistisk økonomi uden overenskomster og med stort overskud af abejdskraft uden nogle krav til faglig opkvalificering eller andre formelle forhold...

Med andre ord... Har du f..... kan du i realiteten få job et eller andet sted ... Ingen barriere for entry med andre ord!!

Redigeret af McQueen

Del dette indlæg

Link til indlæg

Fuldstændig enig.

Det er ikke en nødvendighed.

Men hvorfor skal det ikke være en mulighed? Som det er nu, er en ansættelse umulig og udløser en straf efter straffeloven for arbejdsgiveren.

GF

Fordi muligheden vil åbne en Pandoras æske af tiltag, der potentielt vil udhule indtjeningen ...

Endelig er den manglende barriere for entry en magnet for mennesker, der ofte ikke kan begå sig andre steder og som er lette ofte for udbytning...

Del dette indlæg

Link til indlæg

Good Fun du skal bare syd for grænsen for at se udviklingen. Der er de store tabere pigerne, der oplever faldende indtjening pr. kunde og et pres på at indgå i mere og mere ekstreme sammenhænge.

En ganske naturlig udvikling i en kapitalistisk økonomi uden overenskomster og med stort overskud af abejdskraft uden nogle krav til faglig opkvalificering eller andre formelle forhold...

Med andre ord... Har du f..... kan du i realiteten få job et eller andet sted ... Ingen barriere for entry med andre ord!!

Det har vi kigget på tidligere i tråden McQueen, jf. indlæg # 55 og # 56.

GF

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg

Link til indlæg

Fordi muligheden vil åbne en Pandoras æske af tiltag, der potentielt vil udhule indtjeningen ...

Endelig er den manglende barriere for entry en magnet for mennesker, der ofte ikke kan begå sig andre steder og som er lette ofte for udbytning...

Du foretrækker så den nuværende danske retstilstand, hvor sexarbejderne er i en faslåst gråzone eller, som nogle udtrykker det, er "beskyttet" af rufferibestemmelsen og tilgrænsende barrierer?

Og - modsat mig - så tror du ikke, at en liberalisering over tid vil gøre forholdene bedre?

Jeg støtter mig til resultaterne i New Zealand og Queensland, men man kan jo ikke sige noget med sikkerhed på forhånd.

Det må vel komme an på en prøve :-)

GF

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg

Link til indlæg

Du foretrækker så den nuværende danske retstilstand, hvor sexarbejderne er i en faslåst gråzone eller, som nogle udtrykker det, er "beskyttet" af rufferibestemmelsen og tilgrænsende barrierer?

Og - modsat mig - så tror du ikke, at en liberalisering over tid vil gøre forholdene bedre?

Jeg støtter mig til resultaterne i New Zealand og Queensland, men man kan jo ikke sige noget med sikkerhed på forhånd.

Det må vel komme an på en prøve :-)

GF

Bestemt ikke; men det ene udelukker ikke det andet!

Pigerne i branchen skal støttes i deres ønske om at organisere sig.

På den måde bliver det først muligt at kæmpe (sammen) om samme rettigheder som andre på arbejdsmarkedet: mulighed for sygedagpenge, bedre forsikring og anerkendelse af arbejdsskader m.m..

Det sidste pigerne behøver er flere alfonser og andre med "forbindelser til risikovillig kapital og villige unge østpiger".

Og uanset liberaliseringer på driftssiden så vil ingen anerkendt kapitalforvalter (bank, realkredit, fonde, pensionskasser) røre branchen med en ildtang!

Ergo vil kapitalen og driften fortsat skulle leveres og styres af 'underverdenen' = tyske tilstande!

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg syntes det er rigtigt, dejligt at det er jer drenge, der kan give udtryk for hvilke rettigheder vi proffe. piger kan ønske os.

Især efter at de piger der har blandet sig i debatten, har fået læst og påskrevet, om emner som virklig kommer stregen ved som "sort arbejde i håndværkerbranchen". udregnet i % eller om man betaler skat som proff pige (eller pige, der bestemt ikke er proff, men modtager penge, for samme ydelse som proffe piger, såkaldet "sukkerknallerter).

Jeg syntes faktisk det er ret flot! Jeg syntes jer drenge, i skal klappe hinannen på skuldrene og sige:

Der fik vi lige diskuteret de Proffes pigeres rettigheder på plads!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Jeg syntes det er rigtigt, dejligt at det er jer drenge, der kan give udtryk for hvilke rettigheder vi proffe. piger kan ønske os.

Især efter at de piger der har blandet sig i debatten, har fået læst og påskrevet, om emner som virklig kommer stregen ved som "sort arbejde i håndværkerbranchen". udregnet i % eller om man betaler skat som proff pige (eller pige, der bestemt ikke er proff, men modtager penge, for samme ydelse som proffe piger, såkaldet "sukkerknallerter).

Jeg syntes faktisk det er ret flot! Jeg syntes jer drenge, i skal klappe hinannen på skuldrene og sige:

Det var så Nikita, der synes det var sjovt at hive håndværkerne ind i debatten. Bare lige for at få det på plads.

Lad os dog høre de lyserøde. Hvilke rettigheder ønsker I?

Del dette indlæg

Link til indlæg

Så mener du, at rufferibestemmelsen og tilgrænsende regler BØR afskaffes?

GF

Nej det mener jeg ikke...og det burde da ikke fremgå nogensteder i mine indlæg, vel?

Ingen grund til at sexbetaling går til profit!

Har det på samme måde med sundhedssystemet og og militær- og politietaten m.fl..

Del dette indlæg

Link til indlæg

Så man må ikke diskutere arbejdsrettigheder for minearbejdere, skolelærere, borebisser eller kaffeplukkere, hvis man ikke lige tilhører den pågældende erhvervsgruppe??

Eller dyrevelfærd, hvis man ikke selv er hund eller tunfisk??

Flot Cherie!

Del dette indlæg

Link til indlæg

Sjovt nok var et af argumenterne netop, at pigerne i branchen bør få bedre mulighed for at organisere sig!

Men hvis ingen piger vil bidrage med ønsker om forbedringer og de aktive kun agere kritisk på selve debatten (metadiskussion) , så er jeg personlig helst foruden lyserød deltagelse i det hele taget.

Redigeret af McQueen

Del dette indlæg

Link til indlæg

McQueen

Da jeg tillod mig at spørge, som jeg gjorde ovenfor i indlæg # 105:

"Du foretrækker så den nuværende retstilstand, hvor sexarbejderne ... er "beskyttet" af rufferibestemelsen og tilgrænsende barrierer?"

svarede du i indlæg # 106:

"Bestemt ikke; ..."

Derfor troede jeg, at du foretrak en retstilstand uden rufferibestemmelsen.

Men det var altså forkert forstået. Beklager :-)

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg

Link til indlæg

McQueen

Da jeg tillod mig at spørge, som jeg gjorde ovenfor i indlæg # 105:

"Du foretrækker så den nuværende retstilstand, hvor sexarbejderne ... er "beskyttet" af rufferibestemelsen og tilgrænsende barrierer?"

svarede du i indlæg # 106:

"Bestemt ikke; ..."

Derfor troede jeg, at du foretrak en retstilstand uden rufferibestemmelsen.

Men det var altså forkert forstået. Beklager :-)

Bestemt ikke til dit begreb "nuværende retstilstand"!

Men fortsat fastholdelse af rufferiparagraf og (redigeret indsat: forsat forbud mod) erhvervsdrift der pr. definition er lig rufferi (profit på sexhandlen)!

Redigeret af McQueen

Del dette indlæg

Link til indlæg

Arh - så du vil altså ÆNDRE rufferibestemmelsen og tilgrænsende regler. Jeg er sløv i optrækket. :-)

Hvordan skal rufferibestemmelsen og tilgrænsende regler så ændres efter din mening?

GF

Del dette indlæg

Link til indlæg

Manu Sareens udtalelse kom efter et samrådsspørgsmål fra SF for nyligt. Blot et eksempel på at emnet løbende diskuteres af Folketingets medlemmer i Folketingets regi.

Jeg går ud fra, at dit ikke-svar er en indrømmelse af, at det du skrev ikke var rigtigt. Manu Sareen har ganske rigtigt i forbindelse med spørgsmål til den norske model, givet udtryk for, at det ikke er regeringens politik at kriminalisere prostitution, men det er sandelig ikke det samme som, at rettigheder for prostituerede debatteres politisk.

Du burde blive (og måske er du?) politiker, for du excellerer virkeligt i at fjerne fokus fra emnet i debat efter debat. Desværre hopper alt for mange på dit spin....

Del dette indlæg

Link til indlæg

Good Fun

Skriver jeg ikke netop, at jeg ønsker en FASTHOLDELSE af rufferiparagrafen og dermed også fortsat forbud mod erhvervsdrift!?

Læs igen eller du vil måske bare afspore nu??

Del dette indlæg

Link til indlæg

Nej seriøst - det gjorde du altså ikke.

Du skrev først, at du Ikke ønsker en FASTHOLDELSE af den nuværende retstilstand (indlæg # 106).

Du skrev dernæst, at du Ikke ønsker en AFSKAFFELSE af rufferibestemmelsen mv. (indlæg # 111).

Og det førte mig helt ærligt til at tro, at du ønskede at ÆNDRE rufferibestemmelsen mv.

Jeg har absolut intet ønske om at afspore diskussionen. Reguleringen af dette emne ("rufferi") er jo helt centralt i spørgsmålet om de regler - rettigheder og begrænsninger - der gælder i sexarbejde.

GF

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Jeg går ud fra, at dit ikke-svar er en indrømmelse af, at det du skrev ikke var rigtigt. Manu Sareen har ganske rigtigt i forbindelse med spørgsmål til den norske model, givet udtryk for, at det ikke er regeringens politik at kriminalisere prostitution, men det er sandelig ikke det samme som, at rettigheder for prostituerede debatteres politisk.

Du burde blive (og måske er du?) politiker, for du excellerer virkeligt i at fjerne fokus fra emnet i debat efter debat. Desværre hopper alt for mange på dit spin....

Måske ser vi ikke på det på samme måde, men en debat om indførelse af købesexforbud, er da i mine øjne i høj grad et spørgsmål om de prostitueredes rettigheder. En indførelse af et forbud, vil da indskrænke de prostitueredes muligheder for virksomhed, og dermed være et indhug i deres ret til at udøve deres erhverv.

Men du mener så noget andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Måske ser vi ikke på det på samme måde, men en debat om indførelse af købesexforbud, er da i mine øjne i høj grad et spørgsmål om de prostitueredes rettigheder. En indførelse af et forbud, vil da indskrænke de prostitueredes muligheder for virksomhed, og dermed være et indhug i deres ret til at udøve deres erhverv.

Men du mener så noget andet.

Tak for bekræftelsen.:-)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Kom nu piger og Jeres følgesvende.

Fakta siger håndværkere 27% - prostituerede mindst 66%.

Jeg siger prostitutionsbranchen er pilrådden, også sammenlignet med håndværkerbranchen, og det siger ikke så lidt. Det er totalt useriøst at kræve rettigheder, som men ikke selv vil kæmpe for, på grund af sigmatisering og fordømmelse og samtidigt i den grad skide på gældende regler.

Det sker aldrig.

OK Stjernesøn.

Jeg må jo være en af de "følgere", som du sparker ud efter. Godt nok har jeg aldrig været god til regning, men alligevel:

66% af måske 6.000 = 3.960

27% af måske 150.000 = 40.500

Eller som da Krag efter valget i 1971 påstod, at hans 87 mandater var mere end Baunsgaards 88.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

OK Stjernesøn.

Jeg må jo være en af de "følgere", som du sparker ud efter. Godt nok har jeg aldrig været god til regning, men alligevel:

66% af måske 6.000 = 3.960

27% af måske 150.000 = 40.500

Eller som da Krag efter valget i 1971 påstod, at hans 87 mandater var mere end Baunsgaards 88.

Nej du er bestemt ikke god til tal. 66% er langt mere end 27%. Procenterne siger noget hvor gode (eller rettere dårlige) brancherne er til at overholde reglerne.

Og i øvrigt. 6.000 var i 2007 og holder langt fra i 2010 eller 2015 for den sags skyld. Aner ikke hvor du har 150.000 fra.

Smut du bare hen på bænken igen og bliv der. Tak.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Ifølge politiets hjemmeside, så står der at der er 6000 prostituerede i Dk og ud af dem 2500 udlændinge..

Synes at jeg har forklaret hvorfor jeg tror at folk er så dårlige til at overholde reglerne i branchen? Men det betyder jo ikke at der ikke er seriøse prostituerede ( og jeg er faktisk ikke en, da jeg ser mig smutte snart) og jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle kunne diskutere forholdene i branchen.

Den her lov kom i 1999, og så er vi ikke kommet meget videre;

”Den foreslåede afkriminalisering af prostitution m.v. har således alene til formål at markere, at prostitution i sig selv ikke bør anses som en kriminel aktivitet. Prostitution er derimod både et udtryk for og årsag til sociale problemer, som bedst løses i det socialpolitiske regi. Afkriminaliseringen skal ikke indebære, at prostitution i øvrigt anses som et lovligt erhverv. Det præciseres derfor i lovforslaget, at afkriminaliseringen ikke ændrer ved de prostitueredes stilling i henhold til anden lovgivning.”

Altså man må ikke danne fagforening og har ikke samme rettigheder som andre end at man kan sidde i fred og betale moms..

Og her taget fra SiO's hjemmeside;

Hensigten med den lovgivning, vi foreslår, er, at en sexarbejder skal have de samme rettigheder som andre selvstændige erhvervsdrivende.

SIO's forslag går på:

• At afskaffe rufferiparagrafferne i straffeloven.

• At vedtage en ny lov, der ikke siger andet, end at man ikke kan foretage ansættelse af en person med henblik på, at denne skal udføre seksuelle tjenester over for tredjepart.

• At man i forbindelse med disse lovændringer skriver i bemærkningerne, at sexarbejde fra nu af SKAL anses som lovligt i forhold til al lovgivning.

http://www.s-i-o.dk

vender tilbage senere..

Redigeret af Sara

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Ifølge politiets hjemmeside, så står der at der er 6000 prostituerede i Dk og ud af dem 2500 udlændinge..

Det ser ikke ud til at der indeholdt i de 2500 er thaimassører, og andre på turistvisum. I så fald ville tallet være meget højere. 

Det ændrer dog ikke på at Sios ønsker er utroligt fornuftige, og enkle. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...