Hop til indhold
Pogo

Vil du hjem og kneppe min kone??

Recommended Posts

Mester kiggede mig ind i ansigtet og gentog: Hva’ så – vil du ikke hjem og kneppe min kone???

Som nyslået student, der tog et smedearbejdsmandsjob var spørgsmålet ikke bare grænseoverskridende – det var urovækkende…. Men jeg skulle jo bruge erhvervserfaring for at komme ind på universitetet (at jeg ikke fik brug for pointene, er en anden sag..).  Jeg kunne mærke svende trænge sig på i ansigtet, og en rødmen, der ville have gjort Rudolf misundelig.

 

Heldigvis kom en af svendene mig til hjælp: Rolig nu, han vil høre om du vil med til konens 50 års fødselsdag!

 

Puh!

 

Mester – han hed Schäfer og havde et relativt stort værksted i Albertslund, havde gået den hårde vej. Vokset op på Vesterbro, stået i lære på B&W, og var taget ud at sejle – med det uundgåelige resultat, at han havde fået et alkoholmisbrug. Konen var sygeplejerske og havde åbenbart infirmeriet på skibet, men var blevet gift med mester, og havde afrettet ham – respekt for den kvinde!!

Mester selv var en lille hårdkogt satan – pralende, direkte, højtråbende og altid interesseret i at prøve kræfter med alt og alle. Selvfølgelig med bakkenbarter der var store og lange – det var på mode blandt smede der i midten af 80’erne, tror jeg!

 

Sjovt nok havde han og jeg det bedste forhold – jeg lærte hurtigt at være lige så beskidt i kæften, og drille på nøjagtig samme måde som ham. Og så levede jeg konkret noget, når jeg var på arbejde – dét blev bemærket. Elastikker under pålægget på maden, salt i kaffen, skærebrænderopvarmede skruer og våde svampe på stolen, blev hverdag – men det var faktisk ret sjovt, og jeg nød mit år dér!

 

Tænker tit på Schäfer, på typen og på mine oplevelser som arbejdsmand, hvor man fik beskrevet situationen som folk så den, intet blev pakket ind – og det var faktisk en rar afveksling fra det akademiske miljø, jeg kom fra på Gymnasiet og som jeg genfandt på universitetet.

 

Og jeg kan stadigvæk høre mesters brølen ind i hovedet: Hva’ så dreng, vil du hjem og kneppe min kone???

 

Pogo

Del dette indlæg


Link til indlæg

Mester kiggede mig ind i ansigtet og gentog: Hva’ så – vil du ikke hjem og kneppe min kone???

Som nyslået student, der tog et smedearbejdsmandsjob var spørgsmålet ikke bare grænseoverskridende – det var urovækkende…. Men jeg skulle jo bruge erhvervserfaring for at komme ind på universitetet (at jeg ikke fik brug for pointene, er en anden sag..). Jeg kunne mærke svende trænge sig på i ansigtet, og en rødmen, der ville have gjort Rudolf misundelig.

Heldigvis kom en af svendene mig til hjælp: Rolig nu, han vil høre om du vil med til konens 50 års fødselsdag!

Puh!

Mester – han hed Schäfer og havde et relativt stort værksted i Albertslund, havde gået den hårde vej. Vokset op på Vesterbro, stået i lære på B&W, og var taget ud at sejle – med det uundgåelige resultat, at han havde fået et alkoholmisbrug. Konen var sygeplejerske og havde åbenbart infirmeriet på skibet, men var blevet gift med mester, og havde afrettet ham – respekt for den kvinde!!

Mester selv var en lille hårdkogt satan – pralende, direkte, højtråbende og altid interesseret i at prøve kræfter med alt og alle. Selvfølgelig med bakkenbarter der var store og lange – det var på mode blandt smede der i midten af 80’erne, tror jeg!

Sjovt nok havde han og jeg det bedste forhold – jeg lærte hurtigt at være lige så beskidt i kæften, og drille på nøjagtig samme måde som ham. Og så levede jeg konkret noget, når jeg var på arbejde – dét blev bemærket. Elastikker under pålægget på maden, salt i kaffen, skærebrænderopvarmede skruer og våde svampe på stolen, blev hverdag – men det var faktisk ret sjovt, og jeg nød mit år dér!

Tænker tit på Schäfer, på typen og på mine oplevelser som arbejdsmand, hvor man fik beskrevet situationen som folk så den, intet blev pakket ind – og det var faktisk en rar afveksling fra det akademiske miljø, jeg kom fra på Gymnasiet og som jeg genfandt på universitetet.

Og jeg kan stadigvæk høre mesters brølen ind i hovedet: Hva’ så dreng, vil du hjem og kneppe min kone???

Pogo

Ja, det er noget af en oplevelse som ung knøs at blive smidt ud der hvor granaterne falder.

Jeg tror alle der har stået i lære kan nikke genkendende til dine oplevelser......der var ikke så meget pyldren omkring tingene....."vil du lære noget, så hæng på min dreng"

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...