Brutus 2040 Skrevet 26. November, 2014 Det har været oppe og vende i medie-debatten mange gange, og nu igen i denne kronik fra JP: Omskærelse. Det er en debat om forargelsen over, hvad andre gør og mener. Om moral og etik. Om jura og lægeetik kontra kultur, tradition og religion. Og nej, der er IKKE en parallel til prostitutionsforbudstanken, for den handler om voksne mennesker. Men der er alligevel næsten de samme grundlæggende faktorer bag, nemlig: kultur, tradition og religion. Der er heldigvis ingen, der har skåret i min diller mens jeg var barn og ikke selv kunne bestemme. Men ville det have betydet noget for mig, hvis der havde? Jeg hælder mest til et forbud, men er ikke helt afklaret. Mest fordi konsekvenserne ved et forbud er så store. Hvad syn's I ? Er der nogle herinde, som er omskåret eller har haft sex med en omskåret (det er der sikkert ). Giver det problemer, fysisk eller psykisk. Eller er det helt fint/ligegyldigt eller måske bedre, når der dyrkes sex? En nysgerrig/interesseret Brutus Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
skovmanden 103 Skrevet 26. November, 2014 Hej jeg er omskåret da jeg led at forhudsforsnævring. Ved ikke om man gør det længere en fra min klasse fik noget creme som hjalp ham. Det har ikke givet mig nogen problemer overhovedet og i forhold til sex så holder jeg længere end gennemsnittet vil jeg tro. Og jeg kan heller ikke rigtig sammenligne da jeg ikke har prøvet ikke at være omskåret. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
snakie 506 Skrevet 26. November, 2014 Jeg er omskåret af samme årsag som Skovmanden, og det har aldrig voldt mig problemer - ser man bort fra et par enkelte drillende kommentarer fra klassekammeraterne i badet efter gymnastiktimerne "Ad, du har en skaldet pik!" I forhold til sex har jeg ikke rigtig noget sammenligningsgrundlag, idet indgrebet blev foretaget mange år før, den blev brugt til andet end at tisse med. Men det synes ikke at hæmme mig. Hvis noget af følsomheden er røget, så gudskelov for det! Ellers ville jeg da have fået jern på, bare det trak lidt fra vinduet Jeg ved faktisk ikke helt, hvad jeg skal mene, når vi snakker om omskæring af drengebørn. Set fra et rent medicinsk synspunkt, så er det jo strengt taget et unødvendigt indgreb, medmindre der er indikationer som forhudsforsnævring eller lignende. Og at jeg ikke har haft problemer, betyder jo ikke at andre ikke har det. Det er der efter sigende en del, der har? Så på denne baggrund kunne man mene, at det ikke er noget sundhedsvæsenet skal beskæftige sig med. Omvendt mener jeg ikke, at sundhedsvæsenet kan frasige sig at være en del af samfundet, og på mange andre områder laves indgreb, som ikke er medicinsk begrundede, men udelukkende har til formål at gøre det nemmere for patienten at begå sig i en hverdag: Kosmetiske operationer, genskabelse af jomfruhinder, visse former for tandkirurgi .. Et af problemerne ved debatten i Danmark er, at den altid bliver så mudret, fordi der er en tendens til at anvende snusfornuftig og politisk korrekt argumentation for at fremme en knap så ædel dagsorden. Vi har set den på en lang række områder: I debatten om halal-slagtning, hvor argumenter om dyrevelfærd (af nogle) bliver brugt for at fremme en småracisitisk dagsorden I debatten om prostitution, hvor ønsket om at hjælpe handlede kvinder (af nogle) bliver brugt for at fremme en nypuritansk og kønspolitisk dagsorden. I debatten om dyresex, hvor argumenter om dyrevelfærd (af nogle) bliver brugt i stedet for det virkelige argument: "Jeg synes, det er klamt" På samme måde, kan jeg godt have visse parter i denne debat mistænkt for at anvende medicinske argumenter for at miskreditere visse befolkningsgrupper. Når vi snakker omskæring af piger, så synes jeg indgrebet er så radikalt, at der ikke er nogen gyldige argumenter for. 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jernsvinet 13991 Skrevet 26. November, 2014 Forleden var der en muslim i svømmehallen, der ikke ville tage badeshortsene af, når han vaskede sig - nej, det behøvede han ikke, fordi han var omskåret. Sjovt nok så vaskede han sig heller ikke bag nosserne. Undskyld, hvis den er for grov 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Flaber 350 Skrevet 26. November, 2014 (edited) Jeg kan godt sammenligne, jeg er først blevet omskåret efter min seksuelle debut Der er helt klart en ændring i følsomheden, jeg kan også huske at det generede lige efter, men nu lægger jeg ikke mærke til det Uanset at skidt ikke sætter sig under forhuden, så skal den da vaskes!! Forøvrigt, jeg er også steriliseret, det var værre end omskæringen, man kan ligefrem mærke hvordan de rykker i strengen - den kan nemlig ikke bedøves;-) Redigeret 26. November, 2014 af Flaber 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25043 Skrevet 26. November, 2014 Hvis omskæring er medicinsk begrundet, er det ok. Derimod finder jeg det ikke rimeligt, hvis begrundelsen er religøs. Der er trods alt tale om lemlæstelse – i en endog ret konkret betydning af ordet . 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Flaber 350 Skrevet 26. November, 2014 Der er stor forskel på om det er piger eller drenge der omskæres - på piger er det direkte mishandling Jeg er meget lidt religiøs og er bestemt ikke tilhænger af at omskære - på samme måde som jeg heller ikke er tilhænger af, at vi ikke selv kan sige nej til dåb og den slags, så kan drengebørn heller ikke sige nej til den religiøse omskæring Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Tywin Lannister Skrevet 26. November, 2014 Omskæring af børn er en unødvendig operation hvor der bortskæres rask væv - i.f.m rituel omskæring sker dette endda ofte uden ordentlig bedøvelse. Jeg er personligt skideligeglad med om folk spiser gris eller ej - eller om de beder til Allah, Jahve eller The Flying Spaghetti Monster. Der ingen der skal skære i små børn uden grund, biasta!!! Derudover findes der INGEN medicinske argumenter der retfærdiggør omskæring på børn i den vestlige verden. Det eneste der kommer tæt på er at en ødelagt slimhinde har sværere ved at optage virus, og at omkårne (årede?) mænd derfor har marginalt mindre risiko for at få HIV og HPV. Forhudsforsnævring retter sig ofte med alderen, og man opererer s.v.j.v slet ikke børn og unge mænd for det mere. Tværtom synes jeg, at det faktum at alle operationer involverer en risiko burde være nok medicinsk argument til at lade være. Prøv som et lille eksperiment at gå op til din læge i morgen og bed ham om at fjerne det yderste led af din lillefinger. Jeg garanterer, at du får et syngende nej. 7 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Harran 2418 Skrevet 27. November, 2014 Forleden var der en muslim i svømmehallen, der ikke ville tage badeshortsene af, når han vaskede sig - nej, det behøvede han ikke, fordi han var omskåret. Sjovt nok så vaskede han sig heller ikke bag nosserne. Undskyld, hvis den er for grov Du stod simpelthen og betragtede en muslim der tog bad, indgik i en dialog med ham og konstaterede at han ikke vaskede sine boller. Interessant. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Leecher 190 Skrevet 27. November, 2014 Forleden var der en muslim i svømmehallen, der ikke ville tage badeshortsene af, når han vaskede sig - nej, det behøvede han ikke, fordi han var omskåret. Sjovt nok så vaskede han sig heller ikke bag nosserne. Undskyld, hvis den er for grov Det var vel blot et spørgsmål om tid før muslim vinklen kom frem. Dog undre det mig at du undlader at nævne os danske mænd der "glemmer" at trække forhuden tilbage under toilet besøg for derefter at få suttet grenen hos kæresten/konen/GP. Se så kan man snakke om dårlig hygiejne. Og nå ja undskyld, sådan opføre bruger fra EG sig jo overhoved ikke. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jernsvinet 13991 Skrevet 27. November, 2014 (edited) Det var vel blot et spørgsmål om tid før muslim vinklen kom frem. Dog undre det mig at du undlader at nævne os danske mænd der "glemmer" at trække forhuden tilbage under toilet besøg for derefter at få suttet grenen hos kæresten/konen/GP. Se så kan man snakke om dårlig hygiejne. Og nå ja undskyld, sådan opføre bruger fra EG sig jo overhoved ikke. Forhistorien var faktisk, at jeg havde set en dansker stå under bruseren, godt nok uden badebukser, men helt stille og roligt med korslagte arme, ligesom for at dække over brysterne og helt uden at bevæge sig, mens vandet bare løb og løb - og sådan kan man jo heller ikke vaske sig Men ellers er der mange unge danskere med badeshorts, der heller ikke vasker sig forneden eller bagi - også selvom der er kabiner til de generte. Redigeret 27. November, 2014 af Jernsvinet Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Tywin Lannister Skrevet 27. November, 2014 Det var vel blot et spørgsmål om tid før muslim vinklen kom frem. Dog undre det mig at du undlader at nævne os danske mænd der "glemmer" at trække forhuden tilbage under toilet besøg for derefter at få suttet grenen hos kæresten/konen/GP. Se så kan man snakke om dårlig hygiejne. Og nå ja undskyld, sådan opføre bruger fra EG sig jo overhoved ikke. Jeg har fået en sjov vane med at vaske tissefyren grundigt inden sex. Jeg gør mærkelige ting engang imellem. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jernsvinet 13991 Skrevet 27. November, 2014 Jeg har fået en sjov vane med at vaske tissefyren grundigt inden sex. Jeg gør mærkelige ting engang imellem. Ah ja i koldt vand - så bliver den ekstra stiv og holder længere Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg