Hop til indhold
Louie De Palma

Livet er ikke altid smukt

Recommended Posts

Jeg blev lige inspireret af Smuk Enlig Mors tråd.

 

Og hun må ikke læse videre her (!), for sandheden er jo når det kommer til stykket, så er livet ikke altid smukt. Var der nogen, der så denne BBC-udsendelse på DR3 i går aftes eller genudsendelsen i dag til eftermiddag? Det er sådan noget, der kan give mig mareridt, den sætter sig virkelig i éns sind. BBC-journalisten går også i sort på et tidspunkt. Her er et link på Youtube, desværre i lav opløsning. Hvis I klarer at se det hele, så er det ikke noget I glemmer. Og så betyder Krokodil lige pludselig noget andet, end de sløve øgler vi ser i Zoo:

https://www.youtube.com/watch?v=-05ptZm1N5c

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nogle er jo pr. definition pessimster.

 

I min studietid kastede jeg mig over Thomas Mann. Og hans tidlige noveller var ikke for barneøjne. De indeholder både selvmordstanker ("Süsser Schlaf" samt "Der kleine Herr Friedemann") og homosexualitet ("Der Tod in Venedig").

 

Louie de Palma skriver – som jeg læser det –  at livet ikke er smukt.

 

Det er en tankegang, som den – måske største – tyske filosof i 1800-tallet, Schopenhauer, har formuleret, og som bl.a. Thomas Mann er inspireret af.

 

Jeg er dog ikke enig i livspessimismen, for livet er da skønt. Selv med en streng forstanderinde :!:.  

 

Hov, jeg kom vist til at forløbe mig her. Undskyld.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Borende X,

Jeg er ikke helt på omgangshøjde med dig hvad tyske filosoffer angår. Jeg har set Viscontis "Døden i Venedig" som barn, men fangede ikke de filosofiske aspekter. Jo jeg er nok lidt pessimistisk af natur. Derfor forventer jeg f.eks. vores undergang ud fra denne tankegang: https://en.wikipedia.org/wiki/Technological_singularity

Det er der jo mange, der gør, selveste Bill Gates tænker i disse baner. Heldigvis har man været nødt til at flytte den formodede tidshorisont ud i fremtiden flere gange, så punktet indtræffer nok først, når jeg er kommet på plejehjem og kan være ligeglad, sådan omkring 2045. Så jeg vil nyde livet indtil da.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Borende X,

Jeg er ikke helt på omgangshøjde med dig hvad tyske filosoffer angår. Jeg har set Viscontis "Døden i Venedig" som barn, men fangede ikke de filosofiske aspekter. Jo jeg er nok lidt pessimistisk af natur. Derfor forventer jeg f.eks. vores undergang ud fra denne tankegang: https://en.wikipedia.org/wiki/Technological_singularity

Det er der jo mange, der gør, selveste Bill Gates tænker i disse baner. Heldigvis har man været nødt til at flytte den formodede tidshorisont ud i fremtiden flere gange, så punktet indtræffer nok først, når jeg er kommet på plejehjem og kan være ligeglad, sådan omkring 2045. Så jeg vil nyde livet indtil da.

 

Hæ, Louie, nu skrev jeg også, at jeg kom til at forløbe mig, og undskyld for det.

Samtidig håber jeg da ikke, at der "sker noget" de næste par uger, for der har jeg et spændende arrangement.

Del dette indlæg


Link til indlæg

En sejltur med Nikita igen, måske?

Uh, jeg trænge også til noget spændende efterhånden.

 

Tjah, den Almægtige stå mig bi. Så er livet ikke så surt, som det kan se ud.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Smuk Enlig Mor

Jeg blev lige inspireret af Smuk Enlig Mors tråd.

 

Og hun må ikke læse videre her (!), for sandheden er jo når det kommer til stykket, så er livet ikke altid smukt. Var der nogen, der så denne BBC-udsendelse på DR3 i går aftes eller genudsendelsen i dag til eftermiddag? Det er sådan noget, der kan give mig mareridt, den sætter sig virkelig i éns sind. BBC-journalisten går også i sort på et tidspunkt. Her er et link på Youtube, desværre i lav opløsning. Hvis I klarer at se det hele, så er det ikke noget I glemmer. Og så betyder Krokodil lige pludselig noget andet, end de sløve øgler vi ser i Zoo:

https://www.youtube.com/watch?v=-05ptZm1N5c

Hmm... Nu er jeg ikke så god til at høre efter - specielt ikke når nogen påpeger noget jeg IKKE må, så har det faktisk den modsatte effekt... :D

 

Og NEJ..! Livet er bestemt ikke altid smukt. Det vil jeg være den første til at skrive under på, for jeg har, om nogen, oplevet dets skyggesider... Både i privatlivet men så sandelig også i mit tidligere virke, som sygeplejerske, på bl.a. en børneafdeling for cancerramte børn... I min frivillige tjans hos Red Barnet, hvor min hovedkompetence er børn af traumatiserede torturofre, er livet bestemt heller ikke smukt, men der findes ALTID et lille lys i mørket... Det afhænger blot af, hvilke briller vi bærer... :)

 

... MEN..! Derfor vil jeg nu alligevel have lov til at dele min glæde over livet, når den mærkes så intenst som i disse dage. Det kunne jo være, at nogen rent faktisk kunne dele min glæde - min bliver i hvert fald større af at blive delt med bl.a. jer... :)

 

Kram fra en SEM - der bobler endnu :P

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Det er det særlige ved livet.

Man er i den grad selv herre over hvordan ens liv skal forløbe.

Bortset fra voldsomme naturfænomener og psykopatiske lederes og diktatorers uforudsigellige indflydelse, så er du den der sætter scenen.

 

Jeg gør det ved en positiv indstilling, lidt studeren her og der, aktiv deltagelse og fiosofiske stunder.

 

To film har brændt sig ind i min bevisthed.

 

Il postino.

 

Og så den vi så tit har set

Livet er smukt.

 

I disse film har vi det hele. Passioneret kærlighed, omverdenens rædselsfulde indflydelse og menneskets stædige kamp for at opnå lykken, vinde kærlighede og livet, samt retten til at leve det.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...