Hop til indhold
Flash

Hvornår er man Dansker?

Recommended Posts

Hej alle

 

Jeg har fuldt med på sidelinjen herinde i mange år, men det er først nu at jeg smider en tråd på EG.

 

Det der får mig til stillet dette spørgsmål er jo det at jeg tit læser denne sætning på de fleste GPs annoncer ``modtager kun Danske / Skandinaviske mænd `` og så kan jeg ikke lade være at spekulere i hvad pigerne mener med det. 

 

Selv kommer jeg fra et land syd for Sahara, har bået i DK i 12 år, er dansk gift og far til en mulat på 6. Jamen, jeg kom til DK fordi jeg skulle læse til kemiingeniør som jeg siden hen færdiggjorde og arbejder som ingeniør i en virksomhed her i hovedstatsområdet…Spørger man enten min jydske svigerfamilie eller kollegaer, så er svaret bestemt ja, jeg er Dansker da jeg har de danske værdier i mig…Min integration i det danske samfund har været årsagen til jeg har haft og stadig har problemer med min egen familie tilbage i Afrika. Min forældre fx er uforstående overfor min søn ikke blev omskåret som jeg er, selvom jeg har forklaret dem mange gange at man i DK ikke har tradition for dette og der er heller ikke nogen grund til jeg skal udsætte ham for den smerte jeg som barn blev udsat for ved omskæringen. Jeg skal hilse at sige at det er kutyme der hvor jeg kommer fra at drengene bliver omskåret… Før jeg kom til DK vidste jeg slet ikke at der fandtes sexlegetøj, men i dag har min kone og jeg en helt kasse fyldt med dem derhjemme og jeg kan ikke lade være med at være hende taknemlig overfor hun har lært mig så meget sexuelt :) ...Det er skønt! dejligt at bo et frit og frisindet land hvor man har lyst til at gøre som det passer en, selvfølgelig indenfor lovsrammer.

 

Jeg følger mig Dansker af hjertet, inde i mig, i min gøren, har også de danske værdier som hver anden dansker. Men er dette nok til at blive acceptere af de GP der reklamerer med `modtager kun Danske mænd`?

Forleden i en helt anden tråd sagde en GP så hvidt jeg husker ``man er dansker af hjertet og ikke på papir`` (hun vil genkende sig selv hvis hun læser med herinde). Men samtidig tænker jeg, hvis jeg ringer til hende fordi jeg gerne vil være sammen med hende, vil hun tage imod mig? Fordi hun bestemt vil ku' høre min accent og så sige udlændinge NO GO :)  tror det eller ej, men man kan kun tale det danske sprog uden accent hvis man er født og vokset op her i riget ligesom min søn eller hvis man er kommet herop som barn, ellers er det en umulig opgave.

 

Anyway, piger (drenge også ) hvad er det at være dansker for jer? Er det at have hvid hud? Eller at have de danske værdier i sig? Eller at have det Danske statsborgerskab? Eller noget helt andet?

 

 

 

P.S. jeg accepterer fuldkommen pigens ret til at frasorteret dem de ikke vil være sammen med. 

 

Mange hilsner

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja, kender godt til den problemstilling. 


Er selv fra at land i Mellemøsten og når det kommer til mit accent så taler jeg sgu da bedre dansk end flere danskere, I hvert fald siger jeg ikke "du modtager et skriv når jeg får tid" :D 

Jeg tror bare ikke pigerne ligger mere i det end at de kun ønsker etniske danskere eller folk hvis pigmentering er europæisk. Ikke noget med østeuropæere eller arabere. 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest VarmePia

Prøv at kigge i den her tråd: 

 

'?do=embed' frameborder='0' data-embedContent>>

 

 

Der er et par betragtninger, som i begge to vil finde interesante. 

 

Jeg modtager ikke udenlandske gæster. Det har jeg en grund til som jeg oplyser om, når jeg bliver ringet op om emnet. Min begrundelse bliver næsten alt tid mødt med en positiv holdning. 

 

Knus Pia

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Indlæggene tangerer problemstillinger, der tidligere har været oppe herinde. Jeg tillader mig at henvise til to strenge, og jeg mener, at der er en endnu ældre.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

jeg er sådan set ret ligeglad med hudfarven...  mit bedste boytoy nogensinde var mulat... og næstbedste en thai-dansk (hvad hedder det ?? eurasier?? )  intet kunne ved nærmere eftertanke være mig mere ligegyldigt end hudfarven...  elsker faktisk mørke typer... 

 

 

statsborgerskabet vil jeg skide et stykke - det betyder man er dansk på papiret.... det bliver man ikke dansk af sind, hjerte eller kultur af...

 

 

der er nogle basale værdier - nogle helt grundlæggende værdier omkring køn - som visse etniske grupper ikke tillægger samme betydning som den almindelige dansker...   og den mangel kommer ikke fra deres hudfarve eller statsborgerskab... den mangel på forståelse kommer fra en kombi af kultur og religion der ganske enkelt ikke er forlignelig med den måde jeg personligt mener kvinder bør behandles

 

 

ingen hemmelighed - disse etniske grupper er overrepræsenteret af mænd fra mellemøsten, nordafrika, indien og pakistan.... og fordi den måde deres behandling af kvinder i almindelighed og GPer i særdeleshed konflikter med det jeg tror på - så kommer de ikke inden for mine døre i min kapacitet som GP

 

det er det overordnede budskab

 

 

dertil kommer der så nogle personlige erfaringer med disse etniske grupper fra mit private liv der afgør sagen.... disse mænd er ganske enkelt ikke det jeg definerer som danske - for deres kønsrolle-værdier er så langt fra hvad der jeg betragter som danskt 

 

og så vil jeg blæse på at de har været her siden de var 5 år og har papir på at de må være her - det bliver de ikke danske af.... 

 

jeg har skrevet mange gange at jeg har venner der har anden etnisk baggrund end dansk - og nogle af mine bedste veninder har forældre af anden etnisk baggrund....  

 

pigerne - de er blevet danske... 100% - alle sammen lige så godt eller bedre uddannet end jeg og den ene har tilmed - mod sine forældres ønske - giftet sig med en mekaniker der hedder Brian og venter deres 3 barn... 

 

hun er dansk.... til fingerspidserne... hendes ide om personlig frihed uanset køn er grundlæggende.... så er man dansk :) 

 

men mændene - nej.... de er ikke og bliver det ikke... og da min personlige erfaring er at majoriteten af denne særlige gruppe statsborgere med anden etnisk baggrund ikke kan finde ud af at håndtere "danske kvinder" med alt hvad det indebærer af personlig frihed - så har de hermed deres fulde frihed til aldrig at komme i nærheden af mit soveværelse... 

 

de er velkommen i min stue, mit køkken og de må hjertens gerne låne toilettet - men mit soveværelse kommer de aldrig ind i... 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Flash

Vælger man at leve positivt med i det danske samfund og accepterer danske værdier, skal man i mine øjne være velkommen i Danmark uanset baggrund og kan sagtens være dansker, når formalia er på plads. Det er et spørgsmål om indstilling og ikke om baggrund eller etnisk oprindelse. Dansken har generelt været åben for 'fremmede', der kom til landet, men de har også oftest tidligere tilført ekstra værdi til samfundet. En vis stor gruppe indvandrere (måske en mindre, højtråbende del af denne gruppe) har i de senere år meget svært ved at forstå - eller nok nærmere ønsker ikke at forstå - danske værdier og dansk tankegang. Det har medført, at landet nu fremstår fremmedfjendsk i udlandets optik - godt hjulpet på vej af samme gruppe.

Dit indlæg bærer præg af, at du forstår 'os' og er en del af det danske fællesskab.

Det er nok ikke ovenstående pigerne mener, når de skriver 'danske/skandinaviske mænd', men når du føler dig 'dansk' så forsøg da og forklar din accent, hvis der stilles spørgsmål. Det lyder forøvrigt til, du har hænderne fulde derhjemme, så be careful. :-P

Du har allerede læst de andre strenge, der omhandler emnet, men ikke fundet svar - eller hvad var din bevæggrund for at tage emnet op igen?

Vh

Gammelnok

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest bogholderen

Hej alle

 

Jeg har fuldt med på sidelinjen herinde i mange år, men det er først nu at jeg smider en tråd på EG.

 

Det der får mig til stillet dette spørgsmål er jo det at jeg tit læser denne sætning på de fleste GPs annoncer ``modtager kun Danske / Skandinaviske mænd `` og så kan jeg ikke lade være at spekulere i hvad pigerne mener med det. 

 

Selv kommer jeg fra et land syd for Sahara, har bået i DK i 12 år, er dansk gift og far til en mulat på 6. Jamen, jeg kom til DK fordi jeg skulle læse til kemiingeniør som jeg siden hen færdiggjorde og arbejder som ingeniør i en virksomhed her i hovedstatsområdet…Spørger man enten min jydske svigerfamilie eller kollegaer, så er svaret bestemt ja, jeg er Dansker da jeg har de danske værdier i mig…Min integration i det danske samfund har været årsagen til jeg har haft og stadig har problemer med min egen familie tilbage i Afrika. Min forældre fx er uforstående overfor min søn ikke blev omskåret som jeg er, selvom jeg har forklaret dem mange gange at man i DK ikke har tradition for dette og der er heller ikke nogen grund til jeg skal udsætte ham for den smerte jeg som barn blev udsat for ved omskæringen. Jeg skal hilse at sige at det er kutyme der hvor jeg kommer fra at drengene bliver omskåret… Før jeg kom til DK vidste jeg slet ikke at der fandtes sexlegetøj, men i dag har min kone og jeg en helt kasse fyldt med dem derhjemme og jeg kan ikke lade være med at være hende taknemlig overfor hun har lært mig så meget sexuelt :) ...Det er skønt! dejligt at bo et frit og frisindet land hvor man har lyst til at gøre som det passer en, selvfølgelig indenfor lovsrammer.

 

Jeg følger mig Dansker af hjertet, inde i mig, i min gøren, har også de danske værdier som hver anden dansker. Men er dette nok til at blive acceptere af de GP der reklamerer med `modtager kun Danske mænd`?

Forleden i en helt anden tråd sagde en GP så hvidt jeg husker ``man er dansker af hjertet og ikke på papir`` (hun vil genkende sig selv hvis hun læser med herinde). Men samtidig tænker jeg, hvis jeg ringer til hende fordi jeg gerne vil være sammen med hende, vil hun tage imod mig? Fordi hun bestemt vil ku' høre min accent og så sige udlændinge NO GO :)  tror det eller ej, men man kan kun tale det danske sprog uden accent hvis man er født og vokset op her i riget ligesom min søn eller hvis man er kommet herop som barn, ellers er det en umulig opgave.

 

Anyway, piger (drenge også ) hvad er det at være dansker for jer? Er det at have hvid hud? Eller at have de danske værdier i sig? Eller at have det Danske statsborgerskab? Eller noget helt andet?

 

 

 

P.S. jeg accepterer fuldkommen pigens ret til at frasorteret dem de ikke vil være sammen med. 

 

Mange hilsner

 

Ja nu er jeg jo ikke kvinde, men vil da gerne sige lidt på deres vegne. Selvfølgelig er det åndssvagt, at "danskere i hjertet" med en anden hudfarve, diskrimineres af danske prostituerede. Men det danske marked er meget specielt. Vi har en meget høj grad af feminisme i Danmark, og derfor er branchen kontroversiel, ikke grundet de gamle religioner, selvom dele af tankegodset går igen (eksempelvis et nedladende syn på pigerne). Prisniveauet afspejler, at vi har at gøre med noget meget specielt. Feminismen kan ikke forliges med branchen, og ser både ned på pigerne for de jf den her opfattelse nedlader sig, og mændene fordi de køber af kvindernes hellige seksualitet. Tilgengæld er de fleste prostituerede og de fleste kunder enige om at opføre sig ordentligt og respektfuldt overfor hinanden. Det er en slags parallelsamfund. Det er anderledes i Afrika og Mellemøsten, hvor de prostituerede er det laveste af det lave og retsløse. Det giver sig selv, at mange "nye danskere" medbringer et andet syn på pigerne, og pigerne har haft tilstrækkeligt med dårlige oplevelser, ellers havde de ikke forbuddet, for det handler om penge og penge.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er etnisk dansk med fødsels/dåbsattest og hele rullen, men har boet mange år i udlandet. Jeg har oplevet at blive afvist pga en lille accent, hvis jeg ikke koncentrer mig,slår den desværre igennem  :sad: Koncentrer jeg mig er der ingen problemer  ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er jo op til pigen hvornår du er dansker nok. 

Så faktisk er det ret ligegyldigt hvad vi allesammen mener vi er, hvis sælger ikke mener vi er gode nok/ikke tør tage imod os.

Og denne her diskussion er taget mange gange før, det er ikke en personlig præference men en grovsortering. Som nok ikke kan lave anderledes. Hvordan skal man ellers sortere i fremmede kunder på forhånd?Jeg ville sortere de samme fra med det samme, var jeg kvinde. Og desværre ryger der nogle gode mennesker i svinget, men det er der ikke noget at gøre ved.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har ingen grund at betvivle Jasmine's og andres oplevelser og beslutninger. Og det gør jeg ikke heller. Men ...

 

Hvad og hvilke er de danske værdier??? Jeg mener jeg har set nogle (mange) indlæg herinde, der kunne ha været skrevne på middelalderen. Af dansker. Jeg mener jeg har læst en hel masse i aviserne omkring f.eks. prostitutionsdebatten hvor danske politiker og andre udtrykker standspunkter der har sin grund i en opfattelse at kvinder ikke er i stand at selve bestemme over sine liv.

Er det danske værdier?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Michelangelo

Jeg er etnisk dansk med fødsels/dåbsattest og hele rullen, men har boet mange år i udlandet. Jeg har oplevet at blive afvist pga en lille accent, hvis jeg ikke koncentrer mig,slår den desværre igennem  :sad: Koncentrer jeg mig er der ingen problemer  ;)

 

 

Jeg har især som yngre oplevet både afvisning og chikane pga. at mit udseende kan forveksles med en indvandrer af folk der er lidt hurtige i vendingen, selvom jeg af afstamning er 75% dansk og 25% svensk. 

 

Det føles urimeligt og uforståeligt når det sker. Jeg har sagtens kunnet leve med det, fordi det kun skete sjældent, men problematikken er af den grund kommet til at interessere mig meget.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Men det går begge veje, vi har jo pengene og kan så købe ydelser af andre kvinder. Så værre er det jo heller ikke, med mindre man har meget få gp´er at vælge imellem, og bor langt pokker i vold. Men så kan måske gøre sig kendt i lokalområdet, og få lagt et godt ord ind. Her i KBH, er det intet problem at vælge nogen der vil tage imod mig. Jeg er endnu ikke blevet afvist endnu, men jeg har så heller ikke prøvet SÅ mange danske kvinder endnu. Ligner ikke en dansker, en blanding af tyrker/øst-europæisk.

Jeg kan selvfølgelig godt se at det er pisseærgerligt for de udlændinge der bliver afvist, som ikke burde blive afvist. Men så længe udbuddet er stort nok, så kan man bare bruge sine penge på feks polske piger eller ungarske eller andet udenlandsk. De plejer at tage imod alle(indtil det går galt desværre).

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har ingen grund at betvivle Jasmine's og andres oplevelser og beslutninger. Og det gør jeg ikke heller. Men ...

 

Hvad og hvilke er de danske værdier??? Jeg mener jeg har set nogle (mange) indlæg herinde, der kunne ha været skrevne på middelalderen. Af dansker. Jeg mener jeg har læst en hel masse i aviserne omkring f.eks. prostitutionsdebatten hvor danske politiker og andre udtrykker standspunkter der har sin grund i en opfattelse at kvinder ikke er i stand at selve bestemme over sine liv.

Er det danske værdier?

 

 

ikke længere... det er fra en svunden tid hvis du spørger mig... et forældet syn på den personlige frihed og retten til at træffe sine egne valg... 

 

 

mændenes nedladende retorik omkring GPerne (i hvert fald den jeg læser herinde) er individuel og bunder mest i små mænd... mænd der ikke kan bedre... Den bunder ikke i et kvindesyn der er kulturelt og religiøst funderet og hvor kvinden generelt set har inferiør status

 

der er ufattelig stor forskel på om det er lars peter fra tyndskids mark der synes at dumme ludere bare skal sluge pikmælk  (han er jo bare småt begavet og dermed ikke individuelt set en trussel) og så på den mand der med religionen/kulturen fra eget hjemland i hånden forsøger at sprede det budskab at 50% af befolkningen har lavere status og selvvalgte prostituerede er det laveste i denne verden... 

 

sidstnævnte er ikke dansk og bliver det aldrig i min optik... og sidstnævnte er ikke en ufarlig faktor i stort antal ...  - nogen der husker noget med et juletræ i Kokkedal for bare at nævne et ekvivalent eksempel på hvor udansk det kan blive 

 

 

hele prostitutionsdebatten er generelt afsporet fordi man ikke kan mødes og blive enige om noget når man mixer selvvalgt prostitution med trafficking 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Michelangelo

 

 

sidstnævnte er ikke dansk og bliver det aldrig i min optik... og sidstnævnte er ikke en ufarlig faktor i stort antal ...  - nogen der husker noget med et juletræ i Kokkedal for bare at nævne et ekvivalent eksempel på hvor udansk det kan blive 

 

 

 

 

Jeg synes at det var tåbeligt af den muslimske bestyrelse i dette boligområde at de stilede sig på bagbenene overfor et juletræ, selv efter at der var en privatperson der havde tilbudt at finansiere det.

 

Du kan være helt sikker på at der også var mange muslimer der også kunne se det tåbelige i det. Jeg mener også at udgangen på det blev at bestyrelsen blev skiftet ud og juletræet kom op at stå. (Jeg husker ikke forløbet helt eksakt).

 

Jeg kan slet ikke forstå at den sag har ført til så megen opstand. En bestyrelse opfører sig tåbeligt. Det er da helt almindeligt. Det er demokratiets vilkår. Man kan måske endda sige at sagen er en sejr for demokratiet.

 

Jeg kan i øvrigt levende forestille mig en ikke-muslimsk bestyrelse der på samme stupide måde ville afvise en ramadanfest.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har ingen grund at betvivle Jasmine's og andres oplevelser og beslutninger. Og det gør jeg ikke heller. Men ...

Hvad og hvilke er de danske værdier??? Jeg mener jeg har set nogle (mange) indlæg herinde, der kunne ha været skrevne på middelalderen. Af dansker. Jeg mener jeg har læst en hel masse i aviserne omkring f.eks. prostitutionsdebatten hvor danske politiker og andre udtrykker standspunkter der har sin grund i en opfattelse at kvinder ikke er i stand at selve bestemme over sine liv.

Er det danske værdier?

Det er ikke kun omkring prostitutionsdebatten, men gælder desværre generelt nu for mange vestlige demokratier, at de få (politikere) vil detailregulere, hvordan folket skal 'leve det gode liv'.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg kan slet ikke forstå at den sag har ført til så megen opstand. En bestyrelse opfører sig tåbeligt. Det er da helt almindeligt. Det er demokratiets vilkår. Man kan måske endda sige at sagen er en sejr for demokratiet.

Det er IKKE en sejr for demokratiet når en gruppe der er statistisk underrepræsenteret får tilkæmpet sig repræsentanter nok til at underminere alt det vi som danskere har kæmpet for og bruger demokratiet til at fremme egen religion ved at undertrykke en anden

kalder du den form for misbrug af deomkrati for en sejr??

det er et nederlag af format for demokratiet når det bruges til at undertrykke majoriteten og når det bruges til at forringe vilkårene for flertallet

 

Jeg kan i øvrigt levende forestille mig en ikke-muslimsk bestyrelse der på samme stupide måde ville afvise en ramadanfest.

så kender du ikke danskerne særlig godt

vi har indført halal kød i børnehaverne, fjernet frikadeller og pølser fra menuerne, indført eidfester i ghettoerne - vi har i den grad givet plads og tilnærmet vores egen adfærd for at give plads til en minoritet....

og juletræet i kokkedal var bare begyndelsen på takken.... det var en katastrofe for demokratiet at det kunne ske og viser med al tydelighed hvorfor vi i den grad skal tænke os om ifht hvem der skal repræsentere for andre!!!

det skal i hvert fald være nogen der som minimum forstår hvad demokrati er...

vi er gået så meget på kompromis med alle de ting der faktisk er definerende for vores egen kultur for at give plads til andre etniciteter... så det udsagn i sidste citat er ikke alene noget sludder - det er faktisk noget af en fornærmelse i min optik

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvad mener du at demokrati så er, Jasmine?

Og du har stadig ikke svaret på spørgsmålet (ikke for at du er tvinget til det, men alligevel...): Hvilke er de danske værdier? De måtte jo være værdier der er danske, og ikke noget andet. Demokrati var noget man fandt på i Grækenland en gang, og ikke en gang den gang, var demokrati særligt demokratiskt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Michelangelo

Det er IKKE en sejr for demokratiet når en gruppe der er statistisk underrepræsenteret får tilkæmpet sig repræsentanter nok til at underminere alt det vi som danskere har kæmpet for og bruger demokratiet til at fremme egen religion ved at undertrykke en anden

kalder du den form for misbrug af deomkrati for en sejr??

det er et nederlag af format for demokratiet når det bruges til at undertrykke majoriteten og når det bruges til at forringe vilkårene for flertallet

 

så kender du ikke danskerne særlig godt

vi har indført halal kød i børnehaverne, fjernet frikadeller og pølser fra menuerne, indført eidfester i ghettoerne - vi har i den grad givet plads og tilnærmet vores egen adfærd for at give plads til en minoritet....

og juletræet i kokkedal var bare begyndelsen på takken.... det var en katastrofe for demokratiet at det kunne ske og viser med al tydelighed hvorfor vi i den grad skal tænke os om ifht hvem der skal repræsentere for andre!!!

det skal i hvert fald være nogen der som minimum forstår hvad demokrati er...

vi er gået så meget på kompromis med alle de ting der faktisk er definerende for vores egen kultur for at give plads til andre etniciteter... så det udsagn i sidste citat er ikke alene noget sludder - det er faktisk noget af en fornærmelse i min optik

 

 

Man kan ikke have et demokrati uden at det medfører at nogen opfører sig tåbeligt. Jeg mener heller ikke Kokkedalsagen  har så meget med religion at gøre. Et juletræ er en dansk tradition - ikke en kristen tradition.  Så kan man overveje om man vil bruge penge på sådan et og hvem der skal passe det. At de så også afviste træet da der kom en sponsor, giver dem et forklaringsproblem.

 

Som sagt. Jeg har svært ved at se religionsmomentet, og jeg mener også at bestyrelsen blev afsat, selvom bebyggelsen har muslimsk flertal.

 

Din argumentation er præget af at du generaliserer fra enkeltstående tilfælde. Et juletræ er blevet afvist af en muslimsk bestyrelse. Det betyder ikke at alle muslimske bestyrelser afviser at anskaffe et juletræ.

 

Nogle bestyrelser arrangerer eid-fester. Det betyder ikke at alle bestyrelser arrangerer eid-fester.

 

Jeg mindes for nogle år siden at Brøndbys borgmester ville fjerne ordningen med halal-mad i skolerne, fordi skolemaden skulle afspejle de danske traditioner. Hvorfor mon han ville det. Stemmefiskeri?

 

Sagen fra Kokkedal er en sejr for demokratiet, fordi disse mennesker der har oprindelse i lande uden demokratisk tradition, alligevel stiller op og lader sig vælge og tager et ansvar med de konsekvenser der har.

Redigeret af Michelangelo

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvad mener du at demokrati så er, Jasmine?

Og du har stadig ikke svaret på spørgsmålet (ikke for at du er tvinget til det, men alligevel...): Hvilke er de danske værdier? De måtte jo være værdier der er danske, og ikke noget andet. Demokrati var noget man fandt på i Grækenland en gang, og ikke en gang den gang, var demokrati særligt demokratiskt.

de to spørgsmål kan besvares med en og samme... for de danske værdier er grundlæggende demokratiske... men taget til et højere niveau

en ting er lighed for loven, ytringsfriheden, retten til at samles, fri ret til politisk ståsted og religion, ligebehandling og lige berettigelse... alt det basale... for alle uanset køn, race og religion

men det er ligeså meget den enkeltes frihed til at have indflydelse på sit eget liv... både mænd OG kvinder... og at alle har lige værdi uanset dere ophav, profession ect...

og så er det skabelsen af institutioner som ud over at styre folket (demos betyder folk og kratos betyder magt nu hvor du er i det græske) også styrer det i en retning hvor der er plads til at dem der er for små til at være repræsenteret stadig har en stemme...

det er i min optik bare nogle af de værdier der definerer det at være dansk...

og det er derfor dem med anden etnisk baggrund ikke får adgang til mit soveværelse - for der er ganske enkelt for mange af de der punkter de ikke forstår rigtigt... især den med ligeberettigelsen :(

og det er derfor det i Kokkedal var en katastrofe... for der tilkæmpede en gruppe via den danske forståelse af demokrati sig vej til folkestyret - kun for at misbruge det til en version hvor det blev brugt til undertrykkelse...

det er indbegrebet af udansk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sagen fra Kokkedal er en sejr for demokratiet, fordi disse mennesker der har oprindelse i lande uden demokratisk tradition, alligevel stiller op og lader sig vælge og tager et ansvar med de konsekvenser der har.

jamen hvis det at de lader sig vælge betyder at de vil indføre traditioner der minder mere om det land de kommer fra end det land de er i - så er de definitorisk ikke danske

og så burde de nok vælge et andet sted at lade sig vælge hvis du spørger mig

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest VarmePia

Det er IKKE en sejr for demokratiet når en gruppe der er statistisk underrepræsenteret får tilkæmpet sig repræsentanter nok til at underminere alt det vi som danskere har kæmpet for og bruger demokratiet til at fremme egen religion ved at undertrykke en anden

Snip

vi har indført halal kød i børnehaverne, fjernet frikadeller og pølser fra menuerne, indført eidfester i ghettoerne - vi har i den grad givet plads og tilnærmet vores egen adfærd for at give plads til 

 

Den anden religion du taler om, det må jo være islam. I den forbindelse er det så ikke helt uvæsentligt for forståelsen at Islam ikke KUN er en religion, men også en politisk styreform, som operere med flere forskellige former for Jihad ( kamp, stræben ), den fysiske hvor man griber til våben, den personlige der er en stræben imod at blive et bedre menneske ifølge islams doktriner og sidst, men bestemt ikke mindst den kulturelle Jihad, hvor individet og fællesskabet omkring islam stræber efter at få det omgivende samfund gjort modtagelige og akcepterende overfor islam og således danne grobund for at islam over tid kan tage over. 

 

Knus Pia

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Michelangelo

jamen hvis det at de lader sig vælge betyder at de vil indføre traditioner der minder mere om det land de kommer fra end det land de er i - så er de definitorisk ikke danske

og så burde de nok vælge et andet sted at lade sig vælge hvis du spørger mig

 

Det at sidde i en bestyrelse er ofte et stort, ulønnet arbejde, hvor man træffer mange beslutninger og udfører mange opgaver. Sagen om juletræet var kun én af bestyrelsens sager, og hvad deres bevæggrunde til at handle som de gjorde, var, kan sikkert diskuteres.

 

I mine øjne er der tale om meget lille sag.

Redigeret af Michelangelo

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Michelangelo

Den anden religion du taler om, det må jo være islam. I den forbindelse er det så ikke helt uvæsentligt for forståelsen at Islam ikke KUN er en religion, men også en politisk styreform, som operere med flere forskellige former for Jihad ( kamp, stræben ), den fysiske hvor man griber til våben, den personlige der er en stræben imod at blive et bedre menneske ifølge islams doktriner og sidst, men bestemt ikke mindst den kulturelle Jihad, hvor individet og fællesskabet omkring islam stræber efter at få det omgivende samfund gjort modtagelige og akcepterende overfor islam og således danne grobund for at islam over tid kan tage over. 

 

Knus PiaI

 

 

Det du her skriver om handler mere om den fundamentalistiske muslim, fx Hizb ut-Tahrir, eller i hvert fald folk der jævnligt kommer i en moské.  Men det er et mindretal af de herboende muslimer.

 

Når det gælder bebyggelsen Egedalsvænge i Kokkedal (den med juletræet), så kender jeg den ret godt, da jeg en stor del af tiden opholder mig under en kilometer derfra. Jeg har ikke indtryk af at ret mange af beboerne der beskæftiger sig særlig meget med Islam, selvom de bekender sig som muslimer.

Redigeret af Michelangelo

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest VarmePia

Det du her skriver om handler mere om den fundamentalistiske muslim, fx Hizb ut-Tahrir, eller i hvert fald folk der jævnligt kommer i en moské.  Men det er et mindretal af de herboende muslimer.

 

Når det gælder bebyggelsen Egedalsvænge i Kokkedal (den med juletræet), så kender jeg den ret godt, da jeg en stor del af tiden opholder mig under en kilometer derfra. Jeg har ikke indtryk af at ret mange af beboerne der beskæftiger sig særlig meget med Islam, selvom de bekender sig som muslimer.

 

Jeg taler om islams doktriner. Hvoraf Jihad er en af dem, her forklarer jeg blot, at der er flere forskellige former for Jihad og hvad de indebærer. 

 

Jihad er ikke for eller begrænset til at være voldelig eller forbeholdt fundamentalister. 

 

Knus Pia

Redigeret af VarmePia

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...