Hop til indhold
Jasmin

Fantastisk artikel... i lyset af de seneste debatter

Recommended Posts

i lyset af de seneste debatter om stillingtagen, kvindehad og ansvarsfraskrivelse - så vil jeg opfordre alle til lige at læse denne debat fra politiken

den er fremragende og rammer hovedet nøjagtig på sømmet

http://politiken.dk/debat/profiler/marstal/ECE2308087/alle-maend-har-et-ansvar-for-deres-koensfaellers-sexistiske-uvaner/

Del dette indlæg

Link til indlæg

"Er det seriøst, eller er det et forsøg på satire ? Jeg har i hvert fald meget svært ved at problematisere den uerkendte patriarkalske ret til mild sexisme i det heteronormative samfund."

Sådan lyder en af kommentarerne til artiklen.

Diskussionen bliver en smule for akademisk for mig. Hvis ikke det var i Politikken, ville jeg gætte på at det var satire.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Puuhhhh den var længere end Jasmins skriv  :-P men kom da til bunden.

Jeg synes det er fint! gør det unægtelig nemmere for os andre at fremstå som nogle Gentlemen, når andre fjolser sådan rundt.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Puuhhhh den var længere end Jasmins skriv :-P men kom da til bunden.

Jeg synes det er fint! gør det unægtelig nemmere for os andre at fremstå som nogle Gentlemen, når andre fjolser sådan rundt.

Kunne være man skulle have artiklen i bag lommen, hvis det kniber med scoringen.

Så hive den op: Se hvor god en mand jeg er i forhold til alle andre mænd i der ganske land.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Vi skal da som mænd ikke tage ansvar for, hvad vores kønsfæller foretager sig i denne sammenhæng. Det lyder nærmest som om, at vi er kriminelle,hvis vi ikke griber ind over for gramseri fra liderlige hanner, det bør kunne klares parterne imellem. Giv ham en velfortjent kindhest eller et skud med pebersprayen fra håndtasken!

Og desuden - lidt udenfor emnet - så er jeg hamrende træt af, at man strør om sig med tåbelige engelske udtryk, som åbenbart skal medvirke til at få sit budskab tydeligere igennem." Victimblade, slutshamed", det kan ikke være rigtigt, at man ikke kan finde dækkende

danske udtryk, så er man da sprogfattig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Elsevier

i lyset af de seneste debatter om stillingtagen, kvindehad og ansvarsfraskrivelse - så vil jeg opfordre alle til lige at læse denne debat fra politiken

den er fremragende og rammer hovedet nøjagtig på sømmet

http://politiken.dk/debat/profiler/marstal/ECE2308087/alle-maend-har-et-ansvar-for-deres-koensfaellers-sexistiske-uvaner/

Jasmin øjner en artikel der passer perfekt ind i kvinders strategi som går ud på at spille mænd ud mod hinanden.

Så selvfølgelig griber hun straks dén og poster på EG.

Henrik Marstal der har forfattet artiklen lider da så hårdt af "ridder-syndromet" (dét ridder-syndrom som vi også ser mange folk her på EG lide af), at han bør overveje psykolog-hjælp. For når først man er blevet så blind af fissens magt som i hans tilfælde, så har man sgu et seriøst problem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Citat:

I Berlingskes artikel fortæller en 18-årig kvinde om en række grænseoverskridende oplevelser med mænd i bylivet. En mand, hun slet ikke havde talt med forinden, begyndte eksempelvis en aften på en bar pludselig at holde om hende og tage på hende: »Jeg bad ham om at lade være,« beretter hun. »Pænt de første gange. Så lidt mere vredt. Han sagde bare, at jeg skulle slappe af og lade være med at være mopset.«

Ovenstående adfærd skyldes

Citat

Men erfaringen viser igen og igen, at sexisme først og fremmest udøves af heteroseksuelle mænd mod kvinder i form af den patriarkalsk betingede, magtstrukturelle uvane at seksualisere kvinder ved at tale nedladende til eller om dem, objektgøre dem, beglo dem eller befamle dem

Helt lavpraktisk tror jeg sgu, at manden opførsel skyldes

1) indtagelse af lidt for meget alkohol

2) Manden har som så mange andre der går i byen, lyst til det modsatte køn.

Er der tale om forkert opførsel ?  Ja

Er der tale om Magtstrukturelle strukturer ? Nej, med mindre at ønsker at beskuede problemstillingen ud fra en stærkt feministisk synsvinkel.

Eksemplet viser derimod noget om nogle generelle kønsbestemte roller og initiativer omkring kurtiseringsforløb, parringsforløb eller hvad man ønsker at kalde det, når det tilsættes alkohol.

Hvis artiklen skulle påvirke mig, så jeg gerne at man kom med dels nogle bedre eksempler og dels nogle faktuelle data omkring udbredelsen af fænomenet sexisme.

Jeg tilhører så den gruppe mænd, der rent faktisk også mener at kvinder er mænd ligeværdige, hvorfor jeg heller ikke rigtigt kan forstå, hvorfor der typisk altid kun fokuseret på løsninger som "alle mænd skal gør dit og dat" eller vi skal have indført kvoter og særrettigheder, eller bliver vi tromlet ned at magtstrukturer og gamle mænd.

Gu skal vi ej, kønnede skal arbejde sammen og respektere hinanden, og i fællesskab skabe udviklingen. Tager man de store briller på, så er det faktisk også mit indtryk, at udviklingen i vort samfund sker ved at kønnede trækker i samme retning.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Heh, man fornemmer hvordan skinhelligheden - og glæden ved selvtugt - tydeligt skinner igennem, trods forvrøvlet ordgejl og sprogspasserri  :roll:

Og har I nogensinde mødt en flok halvfulde, midaldrende, småliderlige kvindfolk i byen? De holder sig heller ikke tilbage for sexistisk adfærd, skulle jeg hilse og sige... men jeg foretrækker bestemt at bliver overbegramset af en fuld trunte i ny og næ, fremfor at leve i et samfund hvor vi skal gå og lade som om at der ikke eksistere køn, fordi vi er hunderædde for at blive hængt ud som det ene eller andet.

Redigeret af HenrikDK

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Jeg synes det bedste ved den kronik er kommentarerne!

Desværre er det sådan, Jasmin, at den pæne dreng derude i nattelivet aldrig får succes med kvinderne. Tro mig, jeg ved det! Jeg siger ikke at plat adfærd og uinviteret ragen på bryster og røv er i orden, men har man ikke lidt provokerende kant, så ender man kun med at stå og snakke og snakke og snakke som kvinder jo er så gode til, hvilket klummens skribent er et godt eksempel på.

Men problemet ville da hurtigt være løst hvis kvinderne også lærte en ny adfærd, nemlig at udvise initiativ og være handlingsorienterede. At gå hen til fyren og være direkte i stedet for at stå og blive småsure over at vi ikke kan læse jeres tanker.

Godmorgen :)

Redigeret af hot6

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...