bighead 293 Skrevet 23. Juli I andre dele af verden (end Danmark) er risikoen for HIV-smitte i forbindelse med alm. vaginal (og anal) sex en hel del højere end i Danmark. Måske 5-20 gange højere. Derfor - hvis man som jeg - nogen gange har ubeskyttet sex i udlandet, er det noget, man er nødt til at forholde sig til. Hvis du selv altid bruger kondom - ja, så er det følgende måske ikke så relevant. Der er forskellige strategier til at beskytte sig - jeg vil nævne nogle af dem her - og så komme ind på en ny erkendelse, som jeg fik, da jeg en dag sad foran en smuk, ung OG HIV-positiv kvinde... Først strategierne i forbindelse med ubeskyttet sex (og dermed risiko for HIV): 1. undgå sex (ja, men det er trist) 2. brug kondom (god ide, men bare ikke for mig) 3. test pigen og dig selv (nemt og billigt MEN der er dog et vindue på 4-6 uger, hvor en test kan være falsk negativ, selvom personen er positiv.) 4. PEP, PREP (medicin man tager enten før eller efter ubeskyttet sex, og som meget markant nedsætter risikoen. Kan evt. kombineres med test og så er man ekstremt godt beskyttet.) Og så er der yderligere et scenarie: 5. Velbehandlet HIV-positiv (du går i sex med en pige velvidende hun er HIV-positiv og I bruger ikke kondom.) For nylig mødte jeg en ung kvinde i en del af verden, hvor alt for mange enten er født HIV-positive eller bliver smittet på et tidspunkt. Jeg havde forinden mødet sagt, at vi begge skulle testes. Jeg havde dog ikke spurgt hende om hendes status - dvs. om hun vidste, om hun var HIV-positiv. Det skulle jeg nok have gjort. På hotelværelset kom 2 gange testkit frem, og vi fik hurtigt begge prikket hul på en finger og gennemført testen. Min test viste "C" i løbet af et minut. Det betyder, at testen virker, og at man er negativ. Hendes viste "T1" - det betyder, at hun er positiv for HIV type 1. Ja, jeg var ret overrasket for at sige det mildt. Hun forklarede, at hun var født HIV positiv, men at hun i øvrigt ikke mente, at det forhindrede, at vi kunne have ubeskyttet sex! Det ville jeg selvfølgelig gerne have en uddybning af. Og hun fortalte, at hun i ca. 6 år havde været velbehandlet for HIV, og at hendes "virus load" tal konstant lå under 200. Ergo kunne hun ikke smitte mig - som i overhovedet ikke smitte mig. Og for ligesom at underbygge påstanden, sagde hun, at hun havde haft sex uden kondom med sine tidligere kærester uden, at de var blevet positive. Jeg googlede behandlingen som hedder Treatment as prevention. Og ja, et meget omfattende forskningsprojekt viser, at risikoen for HIV-smitte er NUL (ikke lav men NUL) hvis den HIV-positive part tager antiviral behandling og at behandlingen følges nøje med test hver 6.måned. Konkret havde man fulgt et stort antal homoseksuelle mænd. De havde knaldet ca. 77.000 gange uden kondom. Ikke EEN gang var det gået galt. Lægevidenskaben er fuldstændig entydig: man smitter ikke hvis man er velbehandlet. Der er ikke noget med at risikoen er meget lav den er simpelthen nul! Og det ledte mig til følgende konklusion: 1. Test er rigtig godt - men der er en lille usikkerhed. 2. Sex med en velbehandlet HIV-positiv er EKSTREMT sikkert. Ville du turde have sex med en HIV-positiv partner? Og ville du i et tænkt eksempel vælge scenarie 1 (uden kondom) eller 2 (uden kondom)? Præmissen her er selvfølgelig, at behandlingen er dokumenteret osv. Personligt hælder jeg til 2 - jeg brugte dog kondom den pågældende dag, men på sigt, tror jeg, at jeg er mentalt villig til ubeskyttet sex med en velbehandlet (fast) HIV positiv partner. Men helt sikker er jeg faktisk ikke. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
peter1042 42 Skrevet 23. Juli Interessant info. Generelt er jeg til kondom med andre end faste partnere (dog oral uden), fordi det beskytter mod er antal sygdomme og ikke generer mig så meget at bruge. Hvis jeg fik en fast partner der havde hiv, men behandlet som du beskriver, så ville jeg ikke bekymre mig og have det fint med at have ubeskyttet sex. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
F-jernet 340 Skrevet 23. Juli Har en grim tendens at springe kondomerne. Det er sket i hvert fald 4-5 gange i år og ofte mens jeg har kneppet en af min udenlandske købepiger fra typisk thailand eller cuba i numsen. Så nej - ville helt ærligt ikke friste skæbnen yderligere på nogen måde med en kendt hiv positiv. Jeg synes det er pænt stygt at være på pep og gå til kontroller mv. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
CHL 100 Skrevet 23. Juli Hmm det ville kræve noget tillid fra min side... For ellers ville jeg nok tage prep for selv at have styring på det. Eller kondom (som kan springe) Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Allan37 458 Skrevet 24. Juli Nu bruger jeg altid kondom hos glædespiger, men super interessant tråd. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
lurikken 89 Skrevet 25. Juli Hvis du kan få en positivt resultat fra en hjemmetest ville jeg nok stille spørgsmålstegn ved hvor velbehandlet personen er. Selv om HIV smitte er relativ svært at overføre ved alm. vaginal sex med ubehandlet person, er du først i “safe zone” når det er så velbehandlet at det er undetectable, så have sex med en der slår positivt ud som du beskriver det og som sikkert lever af at sælge sex, ikke har noget følelsesmæssigt i klemme, ville jeg nok ikke begive mig ud i, men en fast partner der er U=U(Undetectable=Untransmittable) ville jeg ikke have problemer med at have et forhold til. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
peter1042 42 Skrevet 25. Juli lurikken skrev, for 1 time siden: Hvis du kan få en positivt resultat fra en hjemmetest ville jeg nok stille spørgsmålstegn ved hvor velbehandlet personen er. Jeg er ikke ekspert, men jeg tror at de gængse tests, tester for antistoffer og ikke virus, så de vil slå ud selvom der er lav eller ingen virus. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
lurikken 89 Skrevet 25. Juli peter1042 skrev, for 36 minutter siden: Jeg er ikke ekspert, men jeg tror at de gængse tests, tester for antistoffer og ikke virus, så de vil slå ud selvom der er lav eller ingen virus. Det må det være, og korrekt antistoffer forbliver i kroppen - men det ændrer nu stadig ikke min antagelse at det ville være for risky at begive sig ud i ubeskyttet sex med en glædespige det tester positivt og man ellers ikke kender til, som mener hun er velbehandlet. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
PeterJensen007 60 Skrevet 25. Juli For pokker da. Det er ikke så svært. To ord: Brug kondom. Hvis man ikke kan finde ud af det så bliv hjemme. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
xo-nix 434 Skrevet 25. Juli Kan godt huske da studiet var fremme i de danske medier, et stort fremskridt for par der hhv er hiv-pos og hiv-neg. Her er artikel fra Rigshospitalet hvis nogen vil læse mere. Der var 15 der blev smittet I opfølgningsperioden, men de var alle smittet af andre end partneren i studiet. https://www.rigshospitalet.dk/presse-og-nyt/nyheder/nyheder/sider/2018/august/banebrydende-studie-hiv-smittede-i-behandling-kan-ikke-smitte.aspx 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
xo-nix 434 Skrevet 25. Juli lurikken skrev, for 4 timer siden: Selv om HIV smitte er relativ svært at overføre ved alm. vaginal sex med ubehandlet person, er du først i “safe zone” når det er så velbehandlet at det er undetectable, så have sex med en der slår positivt ud som du beskriver det og som sikkert lever af at sælge sex, ikke har noget følelsesmæssigt i klemme, ville jeg nok ikke begive mig ud i, men en fast partner der er U=U(Undetectable=Untransmittable) ville jeg ikke have problemer med at have et forhold til. De <200 som der omtales i det første indlæg er netop hvad forskerne betragter som "undetectable". "In the PARTNER study, an undetectable viral load was defined as being less than 200 copies/mL." https://www.chip.dk/Research/Studies/Completed/PARTNER/Q-and-A-2018 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
lurikken 89 Skrevet 25. Juli (edited) xo-nix skrev, for 2 timer siden: De <200 som der omtales i det første indlæg er netop hvad forskerne betragter som "undetectable". "In the PARTNER study, an undetectable viral load was defined as being less than 200 copies/mL." https://www.chip.dk/Research/Studies/Completed/PARTNER/Q-and-A-2018 Ganske rigtigt, men jeg vil stadig mene at “tro” på en der lever af at sælge sig selv, kommer fra en del af verden, som jeg læser det TS skriver, er fra 3. verden, ville jeg stadig mene er for risky til at tage chancen, selv om vedkomne påstår at være velbehandlet og U=U. Redigeret 25. Juli af lurikken Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
bighead 293 Skrevet 9. August Jeg endte med at beslutte, at jeg ikke vil have ubeskyttet sex med kvinden (hun er start tyverne). Hvis jeg var single, forelsket i hende og ultimativt i et forhold: ja. Men ikke, når der reelt er lagt op til nogle tilfældige møder. Der er for meget usikkerhed - også selv om usikkerheden et stykke af vejen er irrationel. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Søren - Aalborg 241 Skrevet 10. August Ganske fornuftig beslutning @bighead Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg