Hop til indhold

Belgien som forgangsland

Featured Replies

Skrevet

Vi har diskuteret det mange gange og det komplicerede ved forbud eller rettigheder for sexarbejdere debatten er at der er så mange vidt forskellige måder at arbejde på i branchen at der aldrig er en onsize fits all. 

Feks. kender jeg nok en håndfuld piger for hvem anonymiteten er altafgørende som enten ville stoppe eller stadig arbejde i skyggen af den lovlige model med rettigheder. 

Debatten er fri men personligt er jeg nok mest nysgerig på kvindernes / de lyserødes perspektiver på feks. Belgiens løsning ? 

Fra artikel i fagbladet 3F: 

Sex med rettigheder er lidt mere sexet.

De mener befolkningen i hvert fald i Belgien, som har afkriminaliseret sexarbejde fra den 1. december.

Det betyder, at belgiske sexarbejdere som de første i verden kan se frem til at få de samme rettigheder som andre arbejdstagere i landet.

Og den beslutning er Jelena Seidel særdeles glad for. Hun er politisk konsulent og medstifter af The Red Van, der er en organisation, som kæmper for at forbedre forholdene for gadebaserede sexarbejdere i København.

– Det er fantastisk. Vi ønsker også en fuld afkriminalisering af sexarbejde i Danmark, og vi håber, at danske politikere vil kigge mod Belgien, siger hun.

Ret til barsel og pension

Konkret har de belgiske sexarbejdere fået mulighed for at arbejde på kontrakt, og det medfører rettigheder som barsel, sundhedsforsikring, pension og ret til sygedage.

Noget som Jelena Seidel, der tidligere selv har arbejdet som sexarbejder, ville have haft gavn af. 

– Jeg kunne have været med i en A-kasse, så jeg kunne få sygedagpenge, hvis jeg blev syg, siger hun.

– Generelt havde jeg haft nogen, der varetog mine interesser og et sted at henvende mig, hvis jeg blev behandlet dårligt.

Rettigheder er til for alle. Især de allermest udsatte

Jelena SeidelPolitisk konsulent og medstifter af The Red Van

I Danmark er det i øjeblikket lovligt at sælge og købe sex, hvis sælgeren er fyldt 18 år.

Dog har sexarbejdere herhjemme ikke arbejdsmarkedets normale rettigheder og beskyttelse, da det ikke er anerkendt som et legalt erhverv. Derfor kan de heller ikke stå i en A-kasse, og der er ikke nogen fagforening, som varetager deres interesser.

Ikke one size fits all

Da det er ulovligt at tjene penge på andres sexarbejde – såkaldt rufferi – skal sexarbejdere i Danmark til gengæld være registrerede som selvstændigt erhvervsdrivende og betale skat og moms.

– Sexarbejde er en måde at forsøge sig på, ligesom alt anden forsørgelse. Og når man er skatte- og momsforpligtet, så synes jeg naturligvis, at man også skal have de samme arbejdstagerrettigheder. Men fra politisk side ser man sexarbejde som et socialt problem, siger Jelena Seidel.

Hun medgiver dog, at salg af sex er meget komplekst.

Jelena Seidel møder både migranter, der ser sexsalg som en mulighed for at sende penge hjem til deres familier, men også den enlige forsøger, som er ramt af stigende elpriser og skal finde en måde at betale regningen på.

Der er også en gruppe, som blot synes, at sexarbejde er spændende.

– Jeg er godt klar over, at arbejdstagerrettigheder ikke bare ville fjerne alle de problemer, der er med udnyttelse. Men det vil give os et rammeværktøj til at sætte ind mod den udnyttelse, siger hun.

Krav til arbejdsgiveren

Den nye belgiske lov stiller også krav til arbejdsgiveren.

Ifølge The Brussels Times skal der fra nu af være en ”referenceperson” til stede på arbejdspladsen, som er ansvarlig for sexarbejdernes sikkerhed. Derudover skal alle værelser, hvor der bliver arbejdet, have en nødknap tilgængelig.

En del af The Red Vans arbejde er at stille en rød ombygget varevogn indrettet som et værelse til rådighed for gade-sexarbejdere, hvor de kan arbejde i sikkerhed.  

Social dumping forekommer også i sexarbejde. Men ved at kriminalisere det, kommer vi ingen vegne i at bekæmpe det

Jelena SeidelPolitisk konsulent og medstifter af The Red Van

Det er for tidligt at sige, om arbejdstagerrettigheder ville ændre noget for de migrant-sexarbejdere, der bruger The Red Vans varevogn, mener Jelena Seidel.  

– Men vi ser også rigtig mange migrantarbejdere blive udnyttet i eksempelvis bygge- og nedrivningsbranchen, og der er det godt, at vi har 3F til at påpege de problemer. Den repræsentant mangler sexarbejderne, siger hun.

– Social dumping forekommer også i sexarbejde. Men ved at kriminalisere det, kommer vi ingen vegne i at bekæmpe det.

Debat om sex vækker følelser

Men så snart debatten handler om sex, så vækker det følelser, mener Jelena Seidel.

– Folk kan have en moralsk, religiøs eller personlig holdning til sexarbejde. Men jeg synes, det er vigtigt, at vi som samfund ikke bliver ved med at stigmatisere sexarbejderne, siger hun.

– Rettigheder er til for alle. Især de allermest udsatte. Og de skal også have muligheden for at melde sig ind i en fagforening og A-kasse, ligesom alle andre, siger Jelena Seidel.

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.