Hop til indhold

Når vi taler forskellige sprog

Featured Replies

Skrevet

Jeg har besøgt kvinder, der ikke taler et af de sprog som jeg kan forstå. De har talt ungarnsk, bulgarsk, rumænsk, spansk, portugisisk og thailandsk indtil videre.

Det har besværliggjort de indlende forventningsafstemningsforhandlinger lidt.

I nogle af tilfældene har der være andre kvinder tilstede, som kunne tolke.

Jeg har heldigvis også erfaret, at der har været masser af smil og mimik, når vi ret bramfrit har talt på "tegnsprog" og på "kropssprog" :)

Men kunne man blot købe et sæt kort med billeder eller pictogrammer af de forskellige muligheder, kunne man tage dem med på besøget, og vise kortene svarende til sine ønsker.

Mon sådanne allerede findes?

Ellers andre idéer?

Skrevet

Google translate appen er guld værd, har i hvert fald brugt den fra dansk/engelsk til thai

Skrevet

Jeg har opdaget en ny funktion med GoogleTranslate. Den har faktisk været der i ca. 1,5 år. :D

Anyway, man finder det sprog man vil oversætte fx. dansk-thai eller dansk-tysk, og så kan man simpelhen anvende sit kamera i mobilen
til at oversætte tekst som er skrevet på et stykke papir eller et skilt på vejen fx. et prisskit på Soi 6.

Man klikker på kameraknappen i Google Translate og kører mobil kameraet hen over teksten, der oversættes on the fly som de siger over there :D

Fantastisk helt enkelt.Screenshot_2024-11-16-19-38-11-03_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.thumb.jpg.45f1cbc3c86791281208b8f00b224356.jpg

Skrevet

Ja det er ret genialt, og appen kan også tage samtale så du siger det du vil på f.eks dansk og så skriver og siger appen det du har sagt på det andet ønskede sprog :)

Skrevet

-det kan så være svært, at oversætte -når man mumler, og skær endelserne af, og snakker fynsk.... Jeg har dog aldrig haft problemer med, at kommunikere med pigerne -thaier siger tit ja til alt -også selv om de ikke forstår det man har sagt... -men når man ikke tager tingene så tungt, og viser/guider hen ad vejen -så går det også;-) 

Skrevet

Translate er så simpel at man ikke føler det er nødvendigt men det er en god ide at lære alle funktioner. I Translate kan du bogmærke tekster. Det er godt til almindelige ting du plejer at sige, og til ting du på forhånd ved du vil sige før du kommer. Så kan du på forhånd skrive hvad du vil have, spørge hvad det koster, at du gerne vil i bad, etc.

Nu er det jo svært når du besøger piger der taler alle mulige sprog. Men ellers føler jeg at 10 minutters daglig brug af Duolingo hjalp meget efter en måneds tid. Det kan gøres når man går til og fra bilen og når man er alene og har tid. Dvs. man behøver ikke tage tid ud af dagligdagen. For mig er det også lidt sjovt at lære sprog. Det er slet ikke nok til samtale efter en måned men man kan sige grundlæggende ting. Som f.eks. at hilse, spørge hvor badeværelset er, give simple komplimenter, sige tak, o.m.a. Min erfaring er at piger ofte begynder at tale mere frit (på deres eget sprog) hvis de tror man forstår lidt. Det synes jeg er bedre end at de ikke siger ret meget, eller at de gentager de samme få ord, selv om nogen piger er gode til kropssprog.

Skrevet
Probator skrev, for 15 timer siden:

indlende forventningsafstemningsforhandlinger

Er jo tit essentielle for et godt møde med god service, der i min verden kræver en indsats af begge. Ikke kun fysisk og hygiejnemæssigt. Men også ift kemi og kommunikation, der kan skabe tryghed i den forstand, at begge kan slappe af.

Man ser mange anmeldelser, negative, med udenlandske, der 'ikke forstod'. Jeg har lidt indtryk af, at et stort antal af disse ikke forstår, fordi de ikke vil (altså penge og helst lave mindst muligt) eller er 'hjulpet' og derfor ikke ved, hvad aftale, der er indgået.

Om det ville hjælpe med piktogrammer for disse 2 typer af udenlandske piger, kan jeg godt betvivle.

Om der findes analblok og CIF piktogrammer som der findes piktogrammer til muskelsvindsramte, arg, mon dog. 

Men man kan jo forberede sig, hvis man vælger udenlandske og især nye, ikke anmeldte piger fx med et par fotos af ens lyster.

Kemi, naturlig og automat nusseri, inderlighed er måske sværere at vise med fotos. 

Har selv oplevet, at det både kan være nemmere med sprog og nemmere uden sprog. Hvis der er tryghed, kemi, fordi man så tænder på hinanden, bruger følelser og andre sanser. 

Lidt som at knalde med øjnene lukket. Skærpende oplevelse ligesom restaurant med bind for øjnene. 

Tak for interesaant emne og en ts, der skaber aktivitet. Måske man skulle prøve at lave sine egne kneppe-knalde piktogrammer med frygt for at den bestilte time ender som Erling Bundgaard show med gæt og grimasser og tegn og gæt. 

https://www.nowas.dk/produkter/791-diverse-tilbehoer/15113-piktogram-til-affaldssortering/

Skrevet

Jeg må tilstå at jeg ikke helt forstår mekanikken her :rolleyes:

Hvis man har et helt specielt ønske - hvorfor går man så ikke til den GP der tilbyder lige præcis det? 

Så burde chancen for at man blive forstået korrekt da alt andet lige være noget større?

Det virker underligt at man skal have apps og pictogrammer og hvad har vi - for at fortælle en GP hvad det er man gerne vil have. 

Jeg går da ud fra at sådan noget er forventningsafstemt inden - eller hvad?

Med mindre selvfølgelig at det er nogle HELT specielle ønsker - der lige pludselig er opstået på vejen hen til GP’en - eller man bare kommer for at snakke :lol:

Redigeret af Needy

Skrevet
BuckSwope skrev, for 20 timer siden:

Ja det er ret genialt, og appen kan også tage samtale så du siger det du vil på f.eks dansk og så skriver og siger appen det du har sagt på det andet ønskede sprog :)

Ja, men kan man gemme lydfilen, evt for at få den over i WhatsApp.?

Skrevet

Jeg oplevede engang at Google translate næsten fik mig giftet bort på min solo tur til Tyrkiet:ph34r:.. 

Prøvede at fortælle taxachaufføren at jeg var 32 år ligesom ham og det der “32 like you” tog Google som om at jeg sagde “i’m begining to like you”:mellow:.. 

Man skal sku passe på alligevel:lol:.. 

Skrevet

Her er billedligt bevis på mine paniske beskeder til min veninde i Danmark:lol:.. Pas på siger jeg bare:ph34r:.. 

IMG_4277.thumb.jpeg.2c4da86a7a7285f29dea7ef87fd1dfbc.jpeg

Tænkte nu hvor flere alligevel var i gang med at grine af min ulykke:lol:.. Håber ikke det tages som afsporing:ph34r:.. 

Skrevet
JenniferRomantica skrev, for 6 minutter siden:

Tænkte nu hvor flere alligevel var i gang med at grine af min ulykke:lol:.

Jeg begynder at tænke at hvis jeg var dig så turde jeg nærmest ikke tage på ferie længere ;) :P :lol:

Skrevet
JenniferRomantica skrev, den 17.11.2024 at 21:01:

Prøvede at fortælle taxachaufføren at jeg var 32 år ligesom ham og det der “32 like you” tog Google som om at jeg sagde “i’m begining to like you”:mellow:.. 

Ja, jeg kan se det for mig - du sidder i en gammel Mercedes på vej til Anatolien og tænker - det var dog utroligt så meget man får for pengene hernede :lol:

Dem der siger at Google translate er kedelig - aner ikke hvad de snakker om :lol:

Skrevet
Strandløven skrev, den 17.11.2024 at 03:46:

Jeg har opdaget en ny funktion med GoogleTranslate. Den har faktisk været der i ca. 1,5 år. :D

Anyway, man finder det sprog man vil oversætte fx. dansk-thai eller dansk-tysk, og så kan man simpelhen anvende sit kamera i mobilen
til at oversætte tekst som er skrevet på et stykke papir eller et skilt på vejen fx. et prisskit på Soi 6.

Man klikker på kameraknappen i Google Translate og kører mobil kameraet hen over teksten, der oversættes on the fly som de siger over there :D

Fantastisk helt enkelt.Screenshot_2024-11-16-19-38-11-03_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.thumb.jpg.45f1cbc3c86791281208b8f00b224356.jpg

Det var nyt i 2014. 

Skrevet

Jeg har ladet mig fortælle at de nyeste telefoner, der kan man, når man ringer til nogen, tale i et sprog, og modtageren får det så ud i sit sprog.

Hvor finder man det..?

Skrevet

Har prøvet en hel time med Google Translate på spansk gør det aldrig igen. Man bagefter var det meget sjov historie

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.