Carajo 5 Skrevet 24. Maj Hello guys Jeg er ved at planlægge en 3 mdrs tur til Jomtien med start juli. Jeg vil leje en lejlighed og det der rig mulighed for, hvis man kigger i de mange gr. på Facebook, der beskæftiger sig med dette. Jeg kan læse mig frem til at også her er der snydepelse. Har nogen af jer anbefalinger ift. ovenstående? Jeg efterlyser ligeledes gode råd ift. rejse, visumansøgning og ophold. Det er min første gang i Thailand. MVH C Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
PeeHairy 313 Skrevet 24. Maj Hej Når du skal være der så længe - skal du have visum ( ellers får man frist 30 dage i lufthavnen. ) Så der skal du kontakt Thailands ambassade. Og søge der. Lejlighed ved jeg ikke meget om til langtidsleje. - så det overlader jeg til andre. men du har valgt et godt sted! god tur. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
møgsvinet 804 Skrevet 24. Maj Carajo skrev, for 2 timer siden: Hello guys Jeg er ved at planlægge en 3 mdrs tur til Jomtien med start juli. Jeg vil leje en lejlighed og det der rig mulighed for, hvis man kigger i de mange gr. på Facebook, der beskæftiger sig med dette. Jeg kan læse mig frem til at også her er der snydepelse. Har nogen af jer anbefalinger ift. ovenstående? Jeg efterlyser ligeledes gode råd ift. rejse, visumansøgning og ophold. Det er min første gang i Thailand. MVH C Hvorfor lige Jomtien og ikke Pattaya? Når det er første gang du skal til Thailand så vil jeg anbefale dig at kigge forbi Den Thailandske Ambassade i Danmarks hjemmeside mht. visaregler og øvrige forhold du skal være opmærksom på. Kig evt. også på Udenrigsministeriets hjemmeside vedr. Thailand mht. anbefalinger (bl.a. vacciner) Jeg tænker umiddelbart at du skal have et to måneders turistvisa (60 dage) som du skal søge om på forhånd. Det vil du så kunne forlænge med 30 dage på immigrationskontoret i Jomtien. Dette skal gøres den sidste uge inden dit visa udløber. Det koster 1.900 baht at gøre selv. Man kan få en agent til det for 3.500 baht, så er man sikker på at det går igennem uden problemer og man slipper for at bruge en halv dag på at stå i kø for det. Når det er første gang du er der så vil jeg anbefale at du nøjes med at booke et værelse for et par uger til at starte med. Det er træls at have booket et sted i 3 mdr. og hænge på regningen/stedet, hvis det så viser sig at du slet ikke kan lide det område/sted. Og når det er første gang så vil jeg også anbefale dig at du lejer gennem et hotel/gæstehus hvor du kan bestille online og få en bekræftelse på bookingen (du skal bruge bevis for bosted til dit visa) ellers så bestil gennem Booking.com eller lign. Når du så er dernede kan du kigge lidt rundt og snakke med de forskellige steder og lave en personlig booking. Det er ikke højsæson i den periode du er der så der skulle være masser af muligheder. Lad være med at leje noget der er svinedyr luksus medmindre du virkelig har penge der brænder i lommen. Det er jo ikke på værelset du kommer til at bruge din tid. Bare sikr dig at der må være to på værelset hvis du har planer om at hive en gæst med hjem af og til. Når du har kigget lidt rundt og fundet ud af hvor du hænger mest ud (barer, restauranter osv.) så lej noget i nærheden af det for resten af perioden (bare sig du gerne vil starte med et par nætter for at se om du kan lide stedet, men hav mulighed for forlængelse op til x antal dage du har tilbage). Bor du f.eks. i Jomtien og hele tiden render på Soi 6, Soi Buakhao, Walking Street eller lign. i Pattaya så kan du hurtigt komme til at bruge meget tid og penge på transport. De penge du sparer på transport ved at bo tæt på er jo penge der kan bruges til at betale en lidt højere husleje (det koster jo typisk lidt mere at bo tæt på de sjove steder). Når du kommer derned så vil jeg anbefale dig at installere Bolt-appen (et alternativ til Uber). Det er en god måde at komme billigt rundt og du får oplyst prisen på forhånd, dog kører nogle af deres motorcykeltaxaer virkelig råddent. Der er også de alm. motorcykeltaxaer. De holder mange steder og er kendes på deres orange veste. De kører oftest pænere, men koster som regel også en del mere (Det er afhængigt af tidspunktet. Bolts priser varierer hele tiden da de er styret af udbud af chauffører og efterspørgsler på ture. Bolt er tit billigere om natten end de er midt på dagen). Hav et visakort med en høj hævegrænse. Du betaler det samme gebyr i automaterne (220 baht) uanset hvor meget du hæver. I de gule automater (Krungsri) kan du hæve 30.000 baht ad gangen (Det er der en mere hvor du kan men kan ikke huske navnet med sikkerhed. Mener det er CBB eller noget i den stil). I de andre automater kan du kun hæve 20.000 baht ad gangen. Dette kræver dog at du kan hæve så meget ad gangen på dit hævekort. Kan du f.eks. kun hæve 2.000 kr. ad gangen (10.000 baht når kursen er god) så kommer du til at betale 3 gange så meget i gebyrer som hvis du kan hæve 30.000 baht ~ 6.000 kr. ad gangen. Thailand er et samfund hvor det meste foregår med kontanter, men jeg vil dog anbefale at du ikke render rundt med meget mere end du forventer at bruge i løbet af dagen. Smid resten i boksen på værelset. Har du roaming i dit telefonabonnement og er du dækket af det under hele opholdet eller skal du have et thainummer med data? Skal du have et thainummer med data så vil jeg anbefale AIS da de har den bedste dækning. Du skal altid vise dit pas for at få oprettet et nummer i Thailand. I princippet skal du altid have dit pas på dig, men det er også ret træls at miste det dernede, så jeg vil anbefale dig en anden løsning som er helt fin i 99,9% af alle tilfælde hvis du skulle stå i en situation hvor de vil se det. Når du ankommer og har fået visastemplet i dit pas så tag et godt og tydeligt billede af billedsiden i dit pas og ditto af siden med visastemplet og lad så dit pas ligge hjemme i boksen på værelset. Hvis du har planer om at ville leje bil/motorcykel eller lign. dernede så skal du huske at få lavet et internationalt kørekort. Husk en rejseforsikring som dækker hele perioden! Sikr. dig evt. på forhånd at de samarbejder med Bangkok Hospital (det gør de fleste rejseforsikringer) da det er det klart bedste hospital i området. 5 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
butterfly 817 Skrevet 24. Maj Carajo skrev, for 4 timer siden: Hello guys Jeg er ved at planlægge en 3 mdrs tur til Jomtien med start juli. Jeg vil leje en lejlighed og det der rig mulighed for, hvis man kigger i de mange gr. på Facebook, der beskæftiger sig med dette. Jeg kan læse mig frem til at også her er der snydepelse. Har nogen af jer anbefalinger ift. ovenstående? Jeg efterlyser ligeledes gode råd ift. rejse, visumansøgning og ophold. Det er min første gang i Thailand. MVH C Vil nok lige i første omgang komme derned og sondere terrænet også pga det er første gang du er i Thailand/pattaya/Jomtien, der er en anden ( grisebasse ) som er ekspert på dette område, måske han kommer på banen Men ellers er det rigtigt, hvad møgsvinet skriver ang visa, ATM, kørekort osv, er selv i thailand 5 - 6 mdr hvert år, er pt oppe i Esaan området Butterfly 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
gadedrengen 109 Skrevet 31. Maj (edited) Alt hvad Møgsvinet skriver er rigtigt. Sidst jeg var i Thailand fik jeg det obligatoriske 1 md. visa i lufthavnen. Da jeg havde været i Bangkok i lidt over en uge fik jeg lyst til at besøge Siem Reap i Cambodia. Her ville jeg udforske Angkor (et kæmpestort område med Khmer-templer). En billig flybillet og giver du tuk-tuk føreren lidt drikkepenge har du en billig privatchauffør. Da jeg kom retur til Bangkok fik jeg til min overraskelse et nyt 1md. visum. Hvor mange gange må man rejse til Thailand på et år? Ved indrejse gives et indrejsestempel med ret til 30 dages ophold. Dette gælder for et ubegrænset antal indrejser med fly. Ved indrejse ad land- eller søvej gælder det kun for indrejse 2 gange pr. år. Gadedrengen Redigeret 31. Maj af gadedrengen tillæg til emnet Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jernsvinet 13835 Skrevet 3. Juni (edited) Carajo skrev, den 24.5.2024 at 09:34: Det er min første gang i Thailand. Hvis det er din første gang - så synes jeg det er lang tid med 3 mdr. - men mht. lejlighed, vil jeg anbefale dig gennem Airbnb at finde en lejlighed på Pratamnak - booker du for mere end 4 uger, får du som regel en god rabat og kan finde en lejlighed med køkken og adgang til svømmepøl mm. for omkring kr. 100,-/dag. Der sker ikke noget ved at booke for alle 3 mdr., da du som regel, hvis du er utilfreds kan afbestille de sidste 2 mdr. uden omkostninger og få det reserverede beløb for de sidste 2 mdr. retur - men check lige den enkelte lejligheds afbestillingsregler! - og så book altid til 2 personer, hvis du planlægger at få lidt besøg på værelset - det koster som regel ikke ekstra, men aftal evt. at du får ekstra håndklæder og sengetøj til rådighed - alligevel plejer jeg at medbringe lidt ekstra håndklæder og vaskeklude, som jeg ikke nødvendigvis behøver tage med hjem igen og jeg har lidt ekstra plads i kufferten til div. indkøb. Sengene i Thailand er som regel som et brædt - spørg derfor ind til om sengen er blød med en god topmadras - og check tidligere anmeldelser om der har været problemer med hårdheden af sengen. Bruger du over str. 44 i sko, vil jeg anbefale dig at have et par ekstra med (ihvertfald til 3 mdr.), da de ellers kan være svære at opdrive eller skal speciallaves - men ellers behøver du stort set kun 1 par lange bukser og langærmet skjorte til rejsen, 2 par korte bukser og nogle kortærmede skjorter, som du evt. kan købe derude. En smørkniv og osteskærer kan også være svære/umulige at opdrive + medbring en fyldt peberbøsse, da de nok har stærke krydderier, men sjældent alm. peber., hvis du selv vil lave et par gode hakkebøffer. Internationalt kørekort skal du bestille i borgerservice - koster ikke ret meget i forhold til at få en bøde for at køre uden, men du skal bruge et godt pasfoto - og så husk at i Thailand er promillegrænsen 0.2 promille - dumt at blive stoppet med mere, selvom man godt kan være heldig at snakke sig ud af det med et par store sedler stukket ind i det internationale kørekort - men mon ikke det er ligeså ulovligt at forsøge at bestikke politiet i Thailand, som i DK og du kan hurtigt få endnu større problemer, hvis du møder Mr. Thaibetjent. Redigeret 3. Juni af Jernsvinet 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Carajo 5 Skrevet 4. Juni Tak for gode råd og vejledning. Nu må jeg se, hvad det ender med. Det kan jo være der er en historie eller to at fortælle når jeg er hjemme igen. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg