Hop til indhold
Cruise

CITAT: Længde & mængde på EG.

Recommended Posts

Hej alle sammen :)

 

Dette er en venlig opfordring - ikke et surt gammelmands-opstød ^_^

Måske har emnet været oppe før (min tid) her på EG. Det kan de mest erfarne måske svare på? 

Ikke det sto mindre oplever jeg navnligt her på det sidste, at man desværre ofte ser lidt for mange gøre ukritisk brug af citat-funktionen i deres indlæg og kommentarer i diverse tråde. 

Ingen nævnt ingen glemt.

Med mindre man er vildt begejstret for at scrolle eller synes det er fedt, at trådene bliver unødvendigt lange, så prøv venligst at være lidt mere kritisk og selektiv i forhold til længden og mængden af det citat man citerer. Man kan faktisk redigere (og slette) i det man citerer fra, og som ikke er relevant ifht ens eget indlæg. :wink:

Det findes desværre talrige eksempler på lange; anmeldelser og indlæg bliver citeteret for blot at skrive éen eller et par linjer efterfølgende.

Ingen nævnt ingen glemt. (udelader eksempler ellers bliver denne tråd og dette indlæg måske også for langt) B)

Nogle brugere er med venlighed og/eller humor gode til at gøre andre opmærksom på den måske ubevidste, ukritiske og til tider overdrevne brug af citater i de forskellige tråde.

Tænk hvor lange og kedelige alle tråde ville blive, hvis hver og en skulle indeholde mindst en kommentar om citatlængde & -mængde!

God sommer :)

/ Cruise

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest next
Cruise skrev, for 37 minutter siden:

Hej alle sammen :)

 

Dette er en venlig opfordring - ikke et surt gammelmands-opstød ^_^

Måske har emnet været oppe før (min tid) her på EG. Det kan de mest erfarne måske svare på? 

Ikke det sto mindre oplever jeg navnligt her på det sidste, at man desværre ofte ser lidt for mange gøre ukritisk brug af citat-funktionen i deres indlæg og kommentarer i diverse tråde. 

Ingen nævnt ingen glemt.

Med mindre man er vildt begejstret for at scrolle eller synes det er fedt, at trådene bliver unødvendigt lange, så prøv venligst at være lidt mere kritisk og selektiv i forhold til længden og mængden af det citat man citerer. Man kan faktisk redigere (og slette) i det man citerer fra, og som ikke er relevant ifht ens eget indlæg. :wink:

Det findes desværre talrige eksempler på lange; anmeldelser og indlæg bliver citeteret for blot at skrive éen eller et par linjer efterfølgende.

Ingen nævnt ingen glemt. (udelader eksempler ellers bliver denne tråd og dette indlæg måske også for langt) B)

Nogle brugere er med venlighed og/eller humor gode til at gøre andre opmærksom på den måske ubevidste, ukritiske og til tider overdrevne brug af citater i de forskellige tråde.

Tænk hvor lange og kedelige alle tråde ville blive, hvis hver og en skulle indeholde mindst en kommentar om citatlængde & -mængde!

God sommer :)

/ Cruise

enig

Del dette indlæg


Link til indlæg
Cruise skrev, 1 time siden:

Måske har emnet været oppe før (min tid) her på EG. Det kan de mest erfarne måske svare på? 

Mange gange, men det ligger desværre ikke ligefor at citere den del af indlægget som man ønsker at kommentere på. Ikke fordi det er svært, det er bare ikke så synligt som det er at bruge knappen til at citere hele indlægget.

Så tak for at bringe det op... Igen :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Cruise skrev, den 11.7.2023 at 08:24:

Hej alle sammen :)

 

Dette er en venlig opfordring - ikke et surt gammelmands-opstød ^_^

Måske har emnet været oppe før (min tid) her på EG. Det kan de mest erfarne måske svare på? 

Ikke det sto mindre oplever jeg navnligt her på det sidste, at man desværre ofte ser lidt for mange gøre ukritisk brug af citat-funktionen i deres indlæg og kommentarer i diverse tråde. 

Ingen nævnt ingen glemt.

Med mindre man er vildt begejstret for at scrolle eller synes det er fedt, at trådene bliver unødvendigt lange, så prøv venligst at være lidt mere kritisk og selektiv i forhold til længden og mængden af det citat man citerer. Man kan faktisk redigere (og slette) i det man citerer fra, og som ikke er relevant ifht ens eget indlæg. :wink:

Det findes desværre talrige eksempler på lange; anmeldelser og indlæg bliver citeteret for blot at skrive éen eller et par linjer efterfølgende.

Ingen nævnt ingen glemt. (udelader eksempler ellers bliver denne tråd og dette indlæg måske også for langt) B)

Nogle brugere er med venlighed og/eller humor gode til at gøre andre opmærksom på den måske ubevidste, ukritiske og til tider overdrevne brug af citater i de forskellige tråde.

Tænk hvor lange og kedelige alle tråde ville blive, hvis hver og en skulle indeholde mindst en kommentar om citatlængde & -mængde!

God sommer :)

/ Cruise

Enig :P

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest DetStærkeKøn
Milner skrev, den 13.7.2023 at 12:27:

 

Kan man ikke slette fejlcit - når først man har citeret ? :ph34r:

Redigeret af DetStærkeKøn

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest DetStærkeKøn
Cruise skrev, den 11.7.2023 at 08:24:

Med mindre man er vildt begejstret for at scrolle eller synes det er fedt,

Scrolling ER da bare voldsomt ophidsende - Utaknemmelige skarn :D

God pointe - yderst pædagogisk velformuleret  :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Cruise skrev, den 11.7.2023 at 08:24:

Med mindre man er vildt begejstret for at scrolle eller synes det er fedt, at trådene bliver unødvendigt lange, så prøv venligst at være lidt mere kritisk og selektiv i forhold til længden og mængden af det citat man citerer. Man kan faktisk redigere (og slette) i det man citerer fra, og som ikke er relevant ifht ens eget indlæg. :wink:

Det findes desværre talrige eksempler på lange; anmeldelser og indlæg bliver citeteret for blot at skrive éen eller et par linjer efterfølgende.

Det kommer desværre ikke til at ske. Brokkeri over den form for idioti fandtes allerede for 25-30 år siden i nyhedsgrupperne og sikkert før i BBS. Du kan også se "bidragene" fra et par brugere ovenover.

Man skal bare kun citere det man svarer på. Længere er den vist ikke.

Redigeret af Donny

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja, og hvis man gerne vil referere til hele indlægget, kan man bare citere den første linje efterfulgt af prikker ... 

Så kan de, der læser kommentaren, hurtigt finde hele det indlæg der svares på ved at bruge den slørede retur-pil foroven til højre i citatfeltet ...  image.png.f13be05a71f4e86413dc410d2657d875.png

Den er meget nem at overse, der gik også længe før jeg opdagede den ...
Bruger man de pile, kan man følge en diskussion hele vejen tilbage til start, som en slags 'undertråd' 
Det har jeg gjort nogle gange .. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Spider skrev, for 47 minutter siden:

Hvorfor gør det ikke det?

Mit svar på det retoriske spørgsmål stod i sætningen efter.

AB455 skrev, den 11.7.2023 at 09:37:

...det ligger desværre ikke ligefor at citere den del af indlægget som man ønsker at kommentere på. Ikke fordi det er svært, det er bare ikke så synligt som det er at bruge knappen til at citere hele indlægget.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis ikke det er meget let, så gør mange det bare ikke. Desværre er de to ovenfor stående eksempler, med slet det der ikke skal med eller citer den del du vil have med, nok til at (alt for) mange ikke bruger det. Det er en lille bitte smule sværere end bare at bruge citer (hele indlægget) knappen.

Jeg synes denne tråd er fin, for der er nogle som opdager mulighederne og tager dem til sig, men nye kommer til og nogle andre er bare svære at omvende. Men det hjælper da lidt at gøre opmærksom på det. Igen og igen og ...

Del dette indlæg


Link til indlæg
sneræven skrev, for 8 timer siden:

Eller man markerer det, man vil kommentere, og klikker på "citer dette" ... :P

image.png.5501c45cf476345c95a3986fa436f8cb.png

kan man osse med den metode plukke flere steder i samme indlæg som man kan ved at slette og sætte punktummer imellem?

Redigeret af jensen jr.

Del dette indlæg


Link til indlæg
jensen jr. skrev, 1 time siden:

kan man osse med den metode plukke flere steder i samme indlæg...

Ja, du skal bare gøre det af flere omgange, men så kan man også indsætte citaterne efterhånden som man ønsker at det skal behandles i ens indlæg.

jensen jr. skrev, 1 time siden:

...som man kan ved at slette og sætte punktummer imellem?

Jeg forstår "slette", men hvad mener du med punktummer? Er det ligesom dem jeg har indsat tilsidst i det første citat af din tekst og først i det andet citat?

Alle citater kan i virkeligheden omskrives fuldstændigt som man ønsker det, hvilket også giver lidt knas engang imellem.

Redigeret af AB455

Del dette indlæg


Link til indlæg
jensen jr. skrev, for 2 timer siden:

kan man osse med den metode plukke flere steder i samme indlæg som man kan ved at slette og sætte punktummer imellem?

Ja det kan man.. Du highlighter bare et citat af gangen og trykker "citer dette".. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
AB455 skrev, for 1 time siden:

Ja, du skal bare gøre det af flere omgange, men så kan man også indsætte citaterne efterhånden som man ønsker at det skal behandles i ens indlæg.

Jeg forstår "slette", men hvad mener du med punktummer? Er det ligesom dem jeg har indsat tilsidst i det første citat af din tekst og først i det andet citat?

Alle citater kan i virkeligheden omskrives fuldstændigt som man ønsker det, hvilket også giver lidt knas engang imellem.

OK hvis det er et langt citat og man ønsker at citere noget af det første og det sidste erstatter man det slettede med 5-6 punktummer for at andgive at noget er hevet ud af sammen hængen. Således blir man loyal over for ophavs teksten.

Del dette indlæg


Link til indlæg
jensen jr. skrev, for 1 time siden:

...erstatter man det slettede med 5-6 punktummer for at andgive at noget er hevet ud af sammen hængen. Således blir man loyal over for ophavs teksten.

Ja, sådan gør jeg ihvertfald, altså med tre punktummer - det synes jeg er rigeligt :) 

Jeg synes ihvertfald det er loyalt. At nogle så vælger at udelade et vigtigt afsnit (måske) for at få deres eget argument til at stå stærkere er så en anden sag. Men det må man klare indbyrdes i dialogen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
AB455 skrev, for 14 timer siden:

Mit svar på det retoriske spørgsmål stod i sætningen efter.

 

Jeg tror, jeg misforstod hensigten med dit første indlæg.

Jeg opfattede dig som fortaler for citat af hele indlæg, fordi du skrev, at det ikke lå lige for at bruge de korte citater, og at det andet var mere synligt - men ved gennemlæsning af dine senere indlæg får jeg nærmere fornemmelsen af, at du er fortaler for de korte citater.

Lissom mig. :wink:

Redigeret af Spider

Del dette indlæg


Link til indlæg
Spider skrev, for 5 timer siden:

...at du er fortaler for de korte citater.

Lissom mig. :wink:

Præcis :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...