Hop til indhold
Onslow

Er misteltenen taget i ed?

Recommended Posts

Fire elbiler udbrænder ved Ølstykke S-station – Ekstra Bladet

Jo mere de "miljørigtige" el-biler bliver hypet, jo mere melder spørgsmålet sig hos mig.

Harman mon så meget som skænket det en tanke, hvad scenariet kan ende ud med, hvis en sådan bil bryder i brand i en tunnel?

Hvordan skal man bære sig af med at få hejst en bil ned i containeren, som der vist kun en 1 af i landet?

Hvordan med lastbiler og busser, skal de skubbes i den nærmeste havn, eller hvad?

I nærheden af mit arbejde har et renovationsfirma domicil, det kører nu halvdelen af ruterne med 3-akslede EL-skraldebiler.

Jeg gruer for den dag, én af bilerne selvantænder, efter sigende kan det gå dage eller uger, før de er brændt ud.

Eller forestil jer, at det sker på en københavnsk indfaldsrute.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, for 19 minutter siden:

Fire elbiler udbrænder ved Ølstykke S-station – Ekstra Bladet

Jo mere de "miljørigtige" el-biler bliver hypet, jo mere melder spørgsmålet sig hos mig.

Harman mon så meget som skænket det en tanke, hvad scenariet kan ende ud med, hvis en sådan bil bryder i brand i en tunnel?

Tja, klart et problem. Men igen, benzin biler brænder også ret godt ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu stod de fire el-biler og ladede op. Der er nok ikke så stor sandsynlighed for at det sker i en tunnel. Desuden mistænkes der for påsat brand.

Jeg tror, at der er større sandsynlighed for at en el-bil løber tør for strøm end, der er for selvantændelse i en tunnel. Ikke at jeg på nogen måde har dokumentation for min påstand, men tanken er for mig mere nærliggende.

Del dette indlæg


Link til indlæg
100% Gavtyv skrev, for 4 minutter siden:

Nu stod de fire el-biler og ladede op. Der er nok ikke så stor sandsynlighed for at det sker i en tunnel. Desuden mistænkes der for påsat brand.

Jeg tror, at der er større sandsynlighed for at en el-bil løber tør for strøm end, der er for selvantændelse i en tunnel. Ikke at jeg på nogen måde har dokumentation for min påstand, men tanken er for mig mere nærliggende.

Nu kan du jo selv passende søge på billeder og videoer af EL-biler, der er brudt i brand, 20-30 meter høje flammer.

Og hvis et sådant scenarie ikke skræmmer dig, så læn dig blot tilbage

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, 1 time siden:

Hvordan skal man bære sig af med at få hejst en bil ned i containeren, som der vist kun en 1 af i landet?

Som det står i denne artikel , så skal bilerne trækkes ind i containeren , og ja det er kun alm biler der får plads i sådan en. Lastbiler og busser blive noget langvarigt skidt mht slukning og oprydning 

https://www.tv2lorry.dk/gladsaxe/beredskab-ost-udvikler-container-til-brande-i-elbiler

udstyret i brug

https://www.tv2lorry.dk/ballerup/brand-i-elbil-gav-beredskab-mulighed-afproeve-nyt-super-udstyr

 

Redigeret af Øffe
tilføjelse

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja Onslow, det er en svær tid at leve i for os som kan lide det vi kender, ikke bryder os om forandring, og ønsker at alt skal blive som det var. Det kan være uhyre smerteligt at gøre erkendelser så som at el-biler nok er kommet for at blive.

Elbiler er ikke en risikofri teknologi. Der kan ske ulykker, alvorlige ulykker, og endda noget som kun kan betegnes som katastrofer. Som der kan med atomkraft, flytrafik, og såmænd også med både tog- og fossilbiltrafik.

Man kan så bare bemærke, og efter temperament glæde sig over, at lige den her mistelten efterhånden har længt der så længe at den er blevet vissen. Det oplagte eksempel på driftserfaring er selvfølgelig Norge, som efterhånden er fuld af både elbiler og tunneller. Der er helt sikkert sket ulykker med brand, men ikke så mange og så alvorlige at det har givet større genlyd - udover at det er noget man selvfølgelig skal være forberedt bedst muligt på.

Del dette indlæg


Link til indlæg
slip skrev, for 3 minutter siden:

Ja Onslow, det er en svær tid at leve i for os som kan lide det vi kender, ikke bryder os om forandring, og ønsker at alt skal blive som det var

Jeg ville være glad, hvis du kunne forklare mig, hvorfor du dutter mig den holdning på!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, for 1 time siden:

Jeg ville være glad, hvis du kunne forklare mig, hvorfor du dutter mig den holdning på!

For at drille dig! (Det skulle være indlysende at der er tale om en karikatur, som jeg i øvrigt inkluderer mig selv i).

Og det fik jeg trang til, fordi dit skriv indbyder til det.

>Harman mon så meget som skænket det en tanke, hvad scenariet kan ende ud med, hvis en sådan bil bryder i brand i en tunnel?

Arhm... ja det tror jeg! Det er et scenarie så indlysende at det skriger til himlen. Og det er givetvis også sket - i USA, Kina, Norge, og hvor el-biler ellers futter rundt i stort tal ognhvor man har masser af tunneller. At spørge "har man så meget som tænkt på..." 8 år efter at den første Tesla kom til Danmark... undskyld mig :)

Næh, havde du nu for 4 år siden skrevet et indlæg:

"De der godstrailere som bliver fragtet over Storebælt på tog. Hvor godt er de egentlig gjort fast? Har man mon så meget som skænket det en tanke at sådan en vogn kan vælte? Vælte ind i et andet tog??""

...så havde du øjnet noget som andre åbenbart ikke havde :(

Del dette indlæg


Link til indlæg

de fleste tunneller har heldigvis flugtveje og nogle endda automatisk slukningsudstyr

jeg er nu ikke just fan af elektriske biler, men det er nok en af de muligheder vi kommer til og leve med hvis ellers ikke vi vil importere biler eller flytte ud af dette ensporede land :)

alt kan slukkes det er kun et spørgsmål om tid og optioner

Del dette indlæg


Link til indlæg
slip skrev, for 8 timer siden:

For at drille dig! (Det skulle være indlysende at der er tale om en karikatur, som jeg i øvrigt inkluderer mig selv i).

Det havde jeg så også formodet, så helt OK.

 

slip skrev, for 8 timer siden:

>Harman mon så meget som skænket det en tanke, hvad scenariet kan ende ud med, hvis en sådan bil bryder i brand i en tunnel?

Arhm... ja det tror jeg! Det er et scenarie så indlysende at det skriger til himlen. Og det er givetvis også sket - i USA, Kina, Norge, og hvor el-biler ellers futter rundt i stort tal ognhvor man har masser af tunneller. At spørge "har man så meget som tænkt på..." 8 år efter at den første Tesla kom til Danmark... undskyld mig :)

Men emnet/problemet er i mine øjne for alvorligt, til at man skal basere sin stillingtagen på "tror" og "givetvis".

Faktisk har jeg ikke fundet noget seriøst svar på forholdet omkring en EL-bus i brand i en tunnel, i en parkeringskælder eller på en færge.

slip skrev, for 8 timer siden:

"De der godstrailere som bliver fragtet over Storebælt på tog. Hvor godt er de egentlig gjort fast? Har man mon så meget som skænket det en tanke at sådan en vogn kan vælte? Vælte ind i et andet tog??""

Jeg har lidt svært ved at få øje på relevansen af dette, men menneskelige  fejl, som vist var årsagen her, kan man ikke gardere sig imod.

Men @slip, man kan spørge om alt muligt, der er dog næppe eksempler i moderne tid på noget, der i den grad er blevet hypet af folkene på bjerget, som EL-biler er blevet.

Lige lidt anskueligheds dokumentation

http://Video captures electric car burst into flames while charging outside home - YouTube

 

 

Redigeret af Onslow

Del dette indlæg


Link til indlæg
AB455 skrev, for 20 timer siden:

Tja, klart et problem. Men igen, benzin biler brænder også ret godt ;)

Men de er da lette at slukke med skum, det kan man jo ikke med en el/hybridbil 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Øffe skrev, for 18 timer siden:

Eller endnu værre end brand i elbil i tunneller - brand i elbil på færger 

https://brandogsikring.dk/nyheder/2021/faerger-skal-sikres-mod-brand-i-elbiler/

Kun 1 eller 2 el/hybridbiler ombord pr overfart og de skal stå lige ved porten så man bare skal åbne porten og skubbe den ud i vandet 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...