Hop til indhold
Guest Kun En Pige

Den bedste bog du har læst - og hvorfor?

Recommended Posts

Guest Kun En Pige

Efteråret er min yndlingsårstid - farverne, duftene og det der helt særlige lys, der vidner om årets forgængelighed.

Efteråret er også årstiden, hvor en større ro, indadvendthed og refleksion indfinder sig hos mig - og allerhelst i selskab med en masse vidunderlig litteratur:wub:

Den russiske litteratur har altid talt til mig. Den er både kompromisløs, sårbar, ærlig og intens! Den evner gang på gang at åbne op for en helt særlig dybde i mig - noget der er langt større og komplekst end mig selv, men alligevel med verdener jeg ofte kan spejle mig i som menneske.

Lige nu læser jeg endnu engang Nabokovs “Lolita”, hvilket i al dens væmmelse, gru, renhed, skønhed, sårbarhed og smukke sprog er en af de bedste bøger, jeg nogensinde har læst.

Hvilken bog er din yndlingsbog - og hvorfor?

Del dette indlæg

Link til indlæg
sweetstone skrev, for 41 minutter siden:

Og endnu en

https://www.eroguide.dk/forum/topic/119171-bedste-bog/#comments

"Wheel of Time", som jeg nævnte i den kommer nu også som tv-serie på Amazon Prime her til November. Jeg er ret spændt på den, og man kan jo både blive imponeret og skuffet når der bliver lavet filmatiseringer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Kun En Pige
Lauersen skrev, for 49 minutter siden:

Og endnu en

https://www.eroguide.dk/forum/topic/119171-bedste-bog/#comments

"Wheel of Time", som jeg nævnte i den kommer nu også som tv-serie på Amazon Prime her til November. Jeg er ret spændt på den, og man kan jo både blive imponeret og skuffet når der bliver lavet filmatiseringer.

Det flyder jo nærmest over med lækkerier - tak. Men den du nævner, kender jeg ikke:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Kun En Pige skrev, for 4 minutter siden:

Det flyder jo nærmest over med lækkerier - tak. Men den du nævner, kender jeg ikke:)

Det er en meget lang fantasy serie. Forfatteren døde inden han blev færdig, og hans søn skrev de sidste bøger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Kun En Pige
Plaskeren skrev, for 3 minutter siden:

Det er en meget lang fantasy serie. Forfatteren døde inden han blev færdig, og hans søn skrev de sidste bøger.

Ahh, så er det derfor, jeg ikke lige har stiftet bekendskab med den - er ikke så meget til den genre:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Mr. Sensual
Kun En Pige skrev, for 3 timer siden:

Efteråret er min yndlingsårstid - farverne, duftene og det der helt særlige lys, der vidner om årets forgængelighed.

Efteråret er også årstiden, hvor en større ro, indadvendthed og refleksion indfinder sig hos mig - og allerhelst i selskab med en masse vidunderlig litteratur:wub:

Den russiske litteratur har altid talt til mig. Den er både kompromisløs, sårbar, ærlig og intens! Den evner gang på gang at åbne op for en helt særlig dybde i mig - noget der er langt større og komplekst end mig selv, men alligevel med verdener jeg ofte kan spejle mig i som menneske.

Lige nu læser jeg endnu engang Nabokovs “Lolita”, hvilket i al dens væmmelse, gru, renhed, skønhed, sårbarhed og smukke sprog er en af de bedste bøger, jeg nogensinde har læst.

Hej Kun En Pige,

Godt, reflekterende indlæg, tak for det. Enig med dig, også vedrørende "Lolita". Har du læst Hemingways "Den gamle mand og havet"? Den er uden erotik, men rummer masser af symbolik og stemning. Hemingway at his best. Sproget er vitalt, minimalistisk, adræt. Og tankevækkende.

Vi ses en dag. Mange hilsener fra Mr. Sensual

Del dette indlæg

Link til indlæg

Favoritterne ligger i Fantasygenren Terry Pratchett

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Kun En Pige
Mr. Sensual skrev, for 20 minutter siden:

Hej Kun En Pige,

Godt, reflekterende indlæg, tak for det. Enig med dig, også vedrørende "Lolita". Har du læst Hemingways "Den gamle mand og havet"? Den er uden erotik, men rummer masser af symbolik og stemning. Hemingway at his best. Sproget er vitalt, minimalistisk, adræt. Og tankevækkende.

Vi ses en dag. Mange hilsener fra Mr. Sensual

Har desværre ikke fået læst så meget Hemmingway, men det kan være, det kommer med alderen:biggrin:

Et minimalistisk sprog lyder....hmm....udfordrende... Men altid spændende at udvide sin horisont;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Mr. Sensual

Har desværre ikke fået læst så meget Hemmingway, men det kan være, det kommer med alderen:biggrin:

Et minimalistisk sprog lyder....hmm....udfordrende... Men altid spændende at udvide sin horisont;)

Hej igen,

Tak for din respons. For Hemingways vedkommende handler det om at sige meget, men med få ord. Less is more. Alene hans anslag. Prøv at læse de 2-3 første linjer i bogen. Nogle af de bedste i verdenslitteraturen efter min mening. Jeg tror, at de fanger dig. Ligesom du har fanget mig med din annonce. Jeg er 60, men vital, nysgerrig, oplevende og positiv. Vi ses nok...om Eroguden vil!

Varm hilsen fra Mr. Sensual

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hehe ...

"Blues og Begær" af Cristopher Moore ... 
(Klodset dansk titel, på engelsk hedder den "The Lust Lizard of Meancoly Cove"

Kulsort amerikansk humor, en forrygende parodi på livet i en amerikansk lilleby ... 

Hvad sker der f. eks. når et søuhyre kommer for skade at ville voldtage en tankvogn ... ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Kun En Pige
Mr. Sensual skrev, for 7 timer siden:

Hej igen,

Tak for din respons. For Hemingways vedkommende handler det om at sige meget, men med få ord. Less is more. Alene hans anslag. Prøv at læse de 2-3 første linjer i bogen. Nogle af de bedste i verdenslitteraturen efter min mening. Jeg tror, at de fanger dig. Ligesom du har fanget mig med din annonce. Jeg er 60, men vital, nysgerrig, oplevende og positiv. Vi ses nok...om Eroguden vil!

Varm hilsen fra Mr. Sensual

Du skal være så velkommen i mit lille univers, og så må vi jo se, om vi evner at fordrive tiden med andet og mere end diskussioner omkring verdenslitteraturen:biggrin:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest armin

Jeg vil helt klart anbefale folk som er interesserede i at læse Houellebecq hvis man ikke allerede har gjort det. Specielt Serotonin, Elementpartikler og den meget kontroversielle (og misforståede) Underkastelse er bøger som virkelig har ændret mit perspektiv på den moderne verden. Det er fantastisk i vi i vores tid stadig kan producere forfattere på hans niveau, som virkelig forstår at udfordre vores dogma og antagelser. Måden han ser nutidens syn på sex og den frustration/ulykke som den medfører er især rammende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Kun En Pige
armin skrev, for 7 timer siden:

Jeg vil helt klart anbefale folk som er interesserede i at læse Houellebecq hvis man ikke allerede har gjort det. Specielt Serotonin, Elementpartikler og den meget kontroversielle (og misforståede) Underkastelse er bøger som virkelig har ændret mit perspektiv på den moderne verden. Det er fantastisk i vi i vores tid stadig kan producere forfattere på hans niveau, som virkelig forstår at udfordre vores dogma og antagelser. Måden han ser nutidens syn på sex og den frustration/ulykke som den medfører er især rammende.

Enig! Han er en fremragende forfatter, der ikke er bange for at bringe alt det grimme og tabuiserede op til overfladen, så vi andre kan spejle os i det - for det kan vi nok ikke helt sige os fri for;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Kun En Pige

Jeg er netop blevet færdig med "Frankenstein" af Mary Shelley, og den kan anbefales! 

Vi kender ham alle, ham Frankenstein, men de færreste af os har læst om ham, hvilket er en stor skam.

Fortællingen om videnskabsmanden, der knækker koden til selve livet, hvilket ender med at få fatale konsekvenser.

Fortællingen sværmer også om temaer såsom at befinde sig udenfor fællesskabet og "mennesket overfor videnskaben". Den sværmer om følelser som had, hævn, kærlighed, medfølelse, afmagt, ansvar, død og ødelæggelse!

En fantastisk fortælling som fører dig helt til verdens ende og ind i de dybeste afkroge af menneskets sjæl.

Far vel hvis du ønsker at begive dig ude på rejsen - og hvis du tør;)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Er du til noget med lidt historie i, så er Mika Waltari's "Sinuhe Ægypteren" faktisk værd at læse :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Kun En Pige
sunny skrev, 1 time siden:

Er du til noget med lidt historie i, så er Mika Waltari's "Sinuhe Ægypteren" faktisk værd at læse :-)

Jeg har hørt andre anbefale den, så måske den kommer på listen;)

Del dette indlæg

Link til indlæg

En af "tungeste" bog som jeg har læst 

Tobacco roud ( Tobaksvejen)

Det starter som en tragedie og bliver mere tragisk. Drejer sig om et meget dårligt struktureret familie i den tiden af store depressioner i USA, 

En klassiker 

Hundrede år ensomhed 

Af Gabriel Garcia Marquez

Skønt fortælling om en familie hvor alt brister med liv, begivenheder, følelser og magi.

Og selvfølgelig 

Lille prins 

Af Antoine de Saint-Exupéry 

Ja den næsten alle kender 

MEN MEN MEN 

Ynglings af de allerbedste og virkelig varmt anbefales ( også lavet en fantastisk tegning film) 

Manden der plantede træerne

En ensom hyrde som har mistet sin  kone med tålmodigt skovplanterer bjerget ved at plante agern.  Som årene går, forvandles det bare landskab til det frodige land

En åbenbaring af kærlighed baseret på sand historie 

Godt weekend til alle og husk bliver sødt med hinanden ;)

Mvh Sebmus 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Kun En Pige
Sebmus skrev, 1 time siden:

En af "tungeste" bog som jeg har læst 

Tobacco roud ( Tobaksvejen)

Det starter som en tragedie og bliver mere tragisk. Drejer sig om et meget dårligt struktureret familie i den tiden af store depressioner i USA, 

En klassiker 

Hundrede år ensomhed 

Af Gabriel Garcia Marquez

Skønt fortælling om en familie hvor alt brister med liv, begivenheder, følelser og magi.

Og selvfølgelig 

Lille prins 

Af Antoine de Saint-Exupéry 

Ja den næsten alle kender 

MEN MEN MEN 

Ynglings af de allerbedste og virkelig varmt anbefales ( også lavet en fantastisk tegning film) 

Manden der plantede træerne

En ensom hyrde som har mistet sin  kone med tålmodigt skovplanterer bjerget ved at plante agern.  Som årene går, forvandles det bare landskab til det frodige land

En åbenbaring af kærlighed baseret på sand historie 

Godt weekend til alle og husk bliver sødt med hinanden ;)

Mvh Sebmus 

Tak for indspark, @Sebmus. Den Lille Prins kender jeg, men de andre lyder bestemt tillokkende, så dem må jeg lige google;)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...