Hop til indhold
Sidespringeren

Korrektur, tak!!!

Recommended Posts

Sikke en tråd :o Godt du fik rettet lidt op, Sidespringer, for vi har vist ikke noget at lade hinanden høre; det er ikke kun os piger, der ikke kan stave mv. Det forkommer på begge sider, og er vel dybest set underordnet, når bare vi forstår hinanden :) Man kan ikke selv gøre for, hvis man er ord- eller talblind, og ligefrem at påstå at prostituerede skulle være alternativt begavede er da under lavmålet....

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ej ej,

har nogen uploadet en Muhammed-tegning eller hvad?

Nogen føler sig i hvert fald stødte og springer straks i offerrollen.

Tsk tsk, vil man have ligeberettigelse, så burde det gælde begge veje, sådan at forstå, at det ufrivilligt at gøre sig selv til grin også har ret til at udløse bemeldte grin.

Jeg vil vove den påstand, at hvis trådstarter kun havde linket til sine 2 sidste eksempler, så ville der ikke så meget som blive løftet et øjenbryn, for her er der jo blot tale om mænd, der måske ikke hører til de hurtigste knallerter på kajen!

Og her er der ingen, der gør grin med ord- eller talblindhed, i mit indlæg nævner jeg specifikt, at det ikke er tilfældet, netop fordi jeg vidste, at det kort ville blive trukket, når det skulle være synd for nogen.

Men der er begreber som realitetssans og selvkritik, som det står enhver frit at forholde sig til, og lige nu ligger der foran mig på bordet en lommeregner med indbyggede solceller, som jeg har givet 10 kr. for i en Tiger butik, så det burde ikke være så svært, hvis altså selv man føler, at det har nogen betydning for én.

Der er i øvrigt en dejlig pige, der fra tid til anden både annoncerer og debatterer herinde. Hun plejer at sende mig en PM med opfordring til at kigge sine annoncer igennem for fejl og meningsforstyrrende ting, det gør jeg gerne, så det er alle I andre søde piger bestemt også velkomne til at benytte jer af.

Og det skal siges, at det ikke er fordi, hun ikke kan formulere sig, men det betyder bare meget for det image, hun ønsker at have, at hendes annoncer virker gennemarbejdede, så det har hidtil kun været bagateller, jeg har kunnet finde.

Ikke at jeg er perfekt, hverken sprogligt eller på anden måde, men snarere det faktum, at man jo selv godt ved, hvordan det skrevne skal forstås, og derfor ikke opdager sine egne formulerings- og stavefejl, så det er altid godt at få nogen til at læse korrektur.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg lærte først sent at læse og skrive et godt dansk, indtrykket er vel at jeg i forum skriver ganske habilt om end ikke fejlfrit?

Det indtryk vil jeg gerne bekræfte, Rejse, bortset fra at det normalt forekommer ganske fejlfrit... ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er selv stavenazist, men fejler da indimellem.

Vil blot tilføje, at blandt alle mine sexpartnere har den hidtil bedste altid været lidt af en stavemongol. Og det var vel at mærke en nydelse at være sammen med hende både før, under og efter akten. Så staveevne alene er det direkte dumt at sortere efter. Men hvis annoncen tyder på, at annoncøren dårligt kender forskel på op og ned, så står jeg også af...

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er godt nok skræmmende, så sløjt det står til med almene kundskaber i samfundet generelt og i denne branche specielt.

At piger med hel eller delvis udenlandsk baggrund har det svært med sproget, kan forstås, accepteres og næppe undre nogen, men at tilsyneladende pæredanske piger, der må formodes at have gået mindst 9 år i skole, hverken kan regne eller skrive et bare nogenlunde dansk, er vel et soleklart eksempel på, at samfundet i sin helhed er i færd med at degenerere. Og jeg taler ikke om ordblindhed og slåfejl, men om regulær manglende evne til at gøre sig forståelig på dansk.

Igen kan jeg mærke, at jeg ikke længere er nogen årsunge, for i min ungdom var det en dyd og højt estimeret at kunne kommunikere nogenlunde civiliseret. Nu er det nærmest modsat, det er hipt ikke bare at tale men også at skrive på et sprog, hvis man kan kalde det sprog, som ville give mange røde streger, når jeg skulle rette stilen.

Nyeste (tror jeg nok) unode synes at være, at verber udelades, så de i forvejen ultrakorte sætninger gøres endnu kortere.:

"Jeg glad" og lignende ses mere og mere, undskyld mig, men i min verden er babysprog forbeholdt babyer, men det er jeg tilsyneladende ene om at synes.

½ times blide former for 800 kr og en times ditto for 2.000. :) Ja man føler trang til at grine, hvis det vel at mærke ikke havde været så tragisk, at trunterne ikke kan lægge 2 identiske tal sammen uden at gøre sig selv til grin.

Jeg mindes en situation for mange år siden, hvor min stedfar og jeg stod ved en pølsevogn og spiste hver en hotdog.

Da jeg ville betale, fandt pigen med den perfekte styling bag disken papir og blyant frem, og selv om jeg havde lagt det aftalte beløb på disken, brugte hun temmelig lang tid med læbebidning og retning på hår, før hun kom frem til, at pengene passede.

Vi grinede af det hele vejen hjem, for det var den gang trods alt ikke noget, man oplevede hver dag, det kan man vist ikke hævde, er tilfældet i dag.

Som en anden skriver, så er en salgsannonce med åbenlyse stave- og grammatikfejl ikke befordrende for omsætningen, i hvert fald ikke hvis jeg er kunden, kan man ikke kende forskel på lægge og ligge samt lagde og lå, så har jeg en formodning om, at man heller ikke er særligt skrap, hvad angår det produkt eller den eller de ydelser, man tilbyder.

Men ja, jeg synes nok, at problemet er større i den her branche end i samfundet generelt, og med risiko for at nedkalde Nikitas vrede over mit syndige hoved, vil jeg tillade mig at spørge, om pigerne i det vandrette kavaleri over en kam regnet er lidt alternativt begavede?

På den anden side kan det jo være en fordel, for som kunde får man jo et glimrende redskab til at sortere i udbyderne ud fra et kriterie som åndelig habitus, de af os, der sætter pris på også at kunne indlede og afslutte besøget med lidt snak over børnehaveniveau, vil nok være tilbøjelig til at fravælge piger, der gennem deres annoncetekst signalerer, at noget sådant ikke vil være muligt.

Så S.I.O. og andre, støt pigerne ved at lære dem at stave og have et civiliseret sprog, det gavner omsætningen. :)

Egentlig er jeg enig med Onslow i ovenstående et langt stykke hen ad vejen bortset fra, at min medfødte diplomatiske sans ville have afholdt mig fra at medtage den passus, jeg har markeret med kursiv og fed skrift, såfremt jeg selv havde valgt at bringe indlægget ;)

Rent bortset fra det diplomatiske tror jeg også, at antagelsen er forkert.

Årsagen til den degeneration vi har set i folkeskolen de sidste mange år, hidrører fra den gang Ritt Bjerregaard o. 1975 sammen med Radikale Venstre fik stemt den nye folkeskolelov igennem.

"Hvad ikke alle kan lære, skal ingen lære" - altså laveste fællesnævner skal være det styrende princip:

http://www.b.dk/danmark/hvad-ikke-alle- ... ngen-laere

Siden den gang har Danmark produceret funktionelle analfabeter på samlebånd, og heller ikke jeg sigter til ordblinde eller folk med andet sprogligt handicap.

Men som antydet tror jeg, forekomsten af funktionelle analfabeter blandt prostituerede er procentuelt fordelt nogenlunde lige som på resten af den danske befolkning...altså den del af befolkningen, der har gået i skole efter 1975... 8-);)

Vh./TH :P

Del dette indlæg


Link til indlæg

Thorshammer, gamle kampfælle.

Tak for dit indlæg, som jeg til benefit for dig og andre lige vil komme med en lille forklaring til. :)

Det af dig med fed skrift fremhævede afsnit er udelukkende et lille hip til Nikita, som tidligere har fortolket et andet af mine indlæg som en generalisering og sætten de prostituerede i en box.

Nu har hun desværre ikke været herinde og kommentere på det, for jeg er helt sikker på, at hun som én af de allerskarpeste helt sikkert ville grine af mit lille ordspil.

Og ellers ligger vi to nok helt på linie, siden Ritt forfattede doktrinen om, at "hvad ikke alle kan lære, skal ingen lære" er det kun gået én vej, nemlig den vej hønsene skraber. Hvilket bla. a. er hovedårsagen til, at jeg ikke længere underviser. At man i skolen som helhed prioriterer det højere at komme hinanden ved end bibringelse af reel, faglig viden, gør, at vi sakker længere og længere bagud i forhold til de lande, vi traditionelt sammenligner os med, for slet ikke at tale om de nye asiatiske sværvægtere i økonomien.

Og vi skal længere op i fødekæden end til lærerværelserne for at finde årsagen, seminarierne bidrager i allerhøjeste grad til udviklingen med holdningen, at der skal være plads til alle.

Dansk lærere behøver ikke at være i stand til at skrive fejlfrit dansk, hvordan skal de så kunne lære det fra sig, når de ikke selv er i stand til det?

Min nabos søn, hvis stile jeg ofte gennemgå,r skrev, at læren havde sagt dit og dat. Da jeg hævdede, at jeg endnu ikke var stødt på nogen lære, der rent fysisk kunne sige noget, kiggede han vantro på mig. Jeg kunne så forklare ham, at der er forskel på en lære og en lærer, hvorfor det på dansk hedder, at læreren sagde det, hvorefter han viste mig stilerettelser, hvor hans lærer helt åbenlyst ikke havde draget lære af danskundervisningen, hvordan kan det forekomme i en folkeskole, som i egen optik er verdens bedste?

Forfladigelsen og den holdning, at det kan være ligegyldigt, hvad man ytrer, bare man ytrer noget, breder sig mere end nogensinde. Jeg ved ikke, om udviklingen startede i 1981, hvor den såkaldte "Initivgruppe" blev dannet, signifikant, at de bøller, der stod bag, ikke kunne stave, men at det skulle brede sig i den grad, kom dog noget bag på mig. Min søde genbo fortalte mig dengang, at hun ville tage initiv til en gadefest, og da jeg nok lidt sarkastisk spurgte, hvad det var, troede hun først, at det var gadefesten , jeg spurgte til, men da det op for hende, hvad jeg spurgte til, stirrede hun på mig med åben mund og polypper, og gav sig til at forklare. Da jeg stoppede hende ved yderligere at spørge, om det var initiativ, hun mente, sagde hun ikke, at jeg måtte være idiot, men det lyste ud af hende.

At sproget ikke er statisk men udvikler sig hele tiden, er fint, så længe udviklingen går i positiv og nuancerende retning, men hvor den baserer sig på uvidenhed og/eller direkte dumhed, er det ikke til gevinst for nogen.

Lad mig give et par eksempler:

Når klokken er godt 5, så er den lidt over fem i modsætning til knap 5. Det er der efterhånden delte meninger om.

En bjørnetjeneste, er en tjeneste, der ender med det stik modsatte resultat af det tilsigtede, hentet fra brødrene Grimms eventyr. Det kan vist der vist heller ikke længere skabes enighed om.

Russisk roulette spiller man med en revolver med kun én patron i tromlen, men ifølge reality unikum'erne er der tale om noget ganske andet.

Uvidenheden og forfladigelsen breder sig i hastigt stigende tempo, dumhedens hav er tilsyneladende uudtømmeligt, og hvad værre er, at det er disse unge mennesker, der skal løfte vor verden ud af krisen og forhåbentlig betale vores pension med samme naturlighed, som vi har betalt deres barn- og ungdom.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det af dig med fed skrift fremhævede afsnit er udelukkende et lille hip til Nikita, som tidligere har fortolket et andet af mine indlæg som en generalisering og sætten de prostituerede i en box...

Det indlæg kan jeg faktisk godt huske, nu du nævner det :)

Og blandt de eksempler du nævner:

1. "Bjørnetjeneste" kunne i gamle dage kun opfattes på den måde, du beskriver, men i dag er ordet dobbelttydigt og kan ligeledes opfattes som en "kæmpestor tjeneste".

Jeg er tilhænger af flg. illustration af begrebet:

http://historienet.dk/sporg-os/hvorfor- ... netjeneste

2. Et andet eksempel er ordet "forfordele", som i gamle dage kun havde een betydning, men som i dag kan have både en betydning og den modsatte betydning..(!):

http://www.syntaksis.dk/script/site/page.asp?artid=45

Nå, jeg vil ud og smøre mig et stykke med rustbøf og ræmulade ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Thorshammer, gamle kampfælle.

Tak for dit indlæg, som jeg til benefit for dig og andre lige vil komme med en lille forklaring til. :)

Det af dig med fed skrift fremhævede afsnit er udelukkende et lille hip til Nikita, som tidligere har fortolket et andet af mine indlæg som en generalisering og sætten de prostituerede i en box.

Nu har hun desværre ikke været herinde og kommentere på det, for jeg er helt sikker på, at hun som én af de allerskarpeste helt sikkert ville grine af mit lille ordspil.

Og ellers ligger vi to nok helt på linie, siden Ritt forfattede doktrinen om, at "hvad ikke alle kan lære, skal ingen lære" er det kun gået én vej, nemlig den vej hønsene skraber. Hvilket bla. a. er hovedårsagen til, at jeg ikke længere underviser. At man i skolen som helhed prioriterer det højere at komme hinanden ved end bibringelse af reel, faglig viden, gør, at vi sakker længere og længere bagud i forhold til de lande, vi traditionelt sammenligner os med, for slet ikke at tale om de nye asiatiske sværvægtere i økonomien.

Og vi skal længere op i fødekæden end til lærerværelserne for at finde årsagen, seminarierne bidrager i allerhøjeste grad til udviklingen med holdningen, at der skal være plads til alle.

Dansk lærere behøver ikke at være i stand til at skrive fejlfrit dansk, hvordan skal de så kunne lære det fra sig, når de ikke selv er i stand til det?

Min nabos søn, hvis stile jeg ofte gennemgå,r skrev, at læren havde sagt dit og dat. Da jeg hævdede, at jeg endnu ikke var stødt på nogen lære, der rent fysisk kunne sige noget, kiggede han vantro på mig. Jeg kunne så forklare ham, at der er forskel på en lære og en lærer, hvorfor det på dansk hedder, at læreren sagde det, hvorefter han viste mig stilerettelser, hvor hans lærer helt åbenlyst ikke havde draget lære af danskundervisningen, hvordan kan det forekomme i en folkeskole, som i egen optik er verdens bedste?

Forfladigelsen og den holdning, at det kan være ligegyldigt, hvad man ytrer, bare man ytrer noget, breder sig mere end nogensinde. Jeg ved ikke, om udviklingen startede i 1981, hvor den såkaldte "Initivgruppe" blev dannet, signifikant, at de bøller, der stod bag, ikke kunne stave, men at det skulle brede sig i den grad, kom dog noget bag på mig. Min søde genbo fortalte mig dengang, at hun ville tage initiv til en gadefest, og da jeg nok lidt sarkastisk spurgte, hvad det var, troede hun først, at det var gadefesten , jeg spurgte til, men da det op for hende, hvad jeg spurgte til, stirrede hun på mig med åben mund og polypper, og gav sig til at forklare. Da jeg stoppede hende ved yderligere at spørge, om det var initiativ, hun mente, sagde hun ikke, at jeg måtte være idiot, men det lyste ud af hende.

At sproget ikke er statisk men udvikler sig hele tiden, er fint, så længe udviklingen går i positiv og nuancerende retning, men hvor den baserer sig på uvidenhed og/eller direkte dumhed, er det ikke til gevinst for nogen.

Lad mig give et par eksempler:

Når klokken er godt 5, så er den lidt over fem i modsætning til knap 5. Det er der efterhånden delte meninger om.

En bjørnetjeneste, er en tjeneste, der ender med det stik modsatte resultat af det tilsigtede, hentet fra brødrene Grimms eventyr. Det kan vist der vist heller ikke længere skabes enighed om.

Russisk roulette spiller man med en revolver med kun én patron i tromlen, men ifølge reality unikum'erne er der tale om noget ganske andet.

Uvidenheden og forfladigelsen breder sig i hastigt stigende tempo, dumhedens hav er tilsyneladende uudtømmeligt, og hvad værre er, at det er disse unge mennesker, der skal løfte vor verden ud af krisen og forhåbentlig betale vores pension med samme naturlighed, som vi har betalt deres barn- og ungdom.

Fortsæt da med at undervise... husker nu hvorfor folkeskolen var så kedelig og hvorfor jeg altid går, når jeg møder mr kloge Åge og hans total kedelige snakken om , hvad folk burde, kan og ikke kan osv osv osv gaabb, og de sov godt til deres dages ende... Hver sin smag ja. Undskyld mig ( og nej ingen ofre rolle her tak!!) men så lidt kan mennesker da ikke betyde... Godt nok brænder jeg også for mit arbejde, men nu ser jeg klart hvorfor jeg valgte den modsatte uddannelse, nemlig at se på HELE mennesket og ikke dens "mangler, fejl og svagheder", hurra for mangfoldigheden og næste kærligheden, siger social pædagogen her... Hvad hjælper det for øvrigt, så toppen er rådden og bringer lande i konkurs, med eller uden lommeregner eller grammatikkens kundskaber, så maler møllen helt af helvedet til...

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Onslow.

Jeg deler til fulde dit pessimistiske syn på skolegang og undervisning. Der er dog et element, som også må med: Ungdommens manglende lyst til at annamme lærdom. Alt skal serveres i glitrende indpakning, ellers gider den ikke beskæftige sig med noget så besværligt som viden. Så hellere gå en tur på Fjæsbogen og reducere læreren til lidt irriterende P3-baggrundsstøj.

En bjørnetjeneste, er en tjeneste, der ender med det stik modsatte resultat af det tilsigtede, hentet fra brødrene Grimms eventyr. Det kan vist der vist heller ikke længere skabes enighed om
Blot for fuldstændighedens skyld: Bjørnen er hentet fra La Fontaines fabler.

Hilsener

BX

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Uvidenheden og forfladigelsen breder sig i hastigt stigende tempo, dumhedens hav er tilsyneladende uudtømmeligt, og hvad værre er, at det er disse unge mennesker, der skal løfte vor verden ud af krisen og forhåbentlig betale vores pension med samme naturlighed, som vi har betalt deres barn- og ungdom.

Hahaha - det indlæg er simpelthen kostelig underholdning. Du må tangere rekorden for at være den ældste gnavne gamle mand på jorden :lol: :lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det af dig med fed skrift fremhævede afsnit er udelukkende et lille hip til Nikita, som tidligere har fortolket et andet af mine indlæg som en generalisering og sætten de prostituerede i en box.

Onslow, ingen vrede herfra. Jeg har da en vildt lang lunte! :lol:

Well, jeg har osse lov at lære, og jeg vil hellere nøjes med at offentliggøre min mening ved at svare på dit spørgsmål:

vil jeg tillade mig at spørge, om pigerne i det vandrette kavaleri over en kam regnet er lidt alternativt begavede?

Jeg er helt enig med ThorsHammer. Os kvinder i branchen er lige så forskellige som vores gæster. ;)

Nogle er alternativt begavet, mens andre sågar er medlem af Mensa! Nogle ryger, og andre gør ikke. Nogle kan lide junk og cola, mens andre lever sundt. Nogle er fornuftige, mens andre bruger alle deres penge på Gucci tasker. Nogle er født til jobbet, mens andre burde have fundet på noget andet... Så nej, man kan ikke skære os over én kam på nogen som helst områder. Dixi! :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Onslow og X, det er da nogen mavesure kommentarer, I kommer med. At sproget ændrer sig, stavemæssigt og i betydningssammenhæng, det er ikke noget nyt, det har det altid gjort, og det skal det også gøre. Og at påstå, at unge ikke vil "annamme" sig viden, det kan jeg ikke forstå. Ja, jeg har selv haft et langt og lykkeligt lærerliv og oplevet masser af børn og unge, der er ivrige efter at tilegne sig viden og udviser begejstring og positivitet. Men man skal selvfølgelig selv brænde for sagen, for at tingene kan lykkes.

Verden er ikke af lave, den bliver bare lavet om.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Onslow og X, det er da nogen mavesure kommentarer, I kommer med..

fafnersbane, er man nu "mavesur", fordi man har gjort nogle andre erfaringer og har nogle andre holdninger end du?

Kunne man ikke i stedet forestille sig, at Onslow og Det borende Missil rent faktisk MENER det, de skriver og lige som du baserer holdninger på egne erfaringer?

Bortset fra strudsen er de fleste andre levende væsener enige om, at problemer ikke forsvinder blot fordi man begraver sit hoved i et hul i jorden og lader som om, man intet kan se... 8-):P

Vil du virkelig påstå, at den danske folkeskole siden "Ritt-doktrinen" i 1975 kombineret med det stadigt stigende antal fremmedsproglige elever hidrørende fra indvandring og flugt fra den anden side af jordkloden ikke har påvirket undervisningen i den danske folkeskole negativt?

Når politikere på kryds og tværs af Folketingets partier (minus enhedslisten) i dag påstår med baggrund i div. statistikker, at antallet af såkaldte funktionelle analfabeter, der forlader folkeskolen er stadigt stigende, har de så alle til hobe misforstået det hele?

Og er det også det rene opspind, at skoleelever i vore dage i højere grad er distraheret af internettet: facebook aktiviteter, strømme af SMS-beskeder (også i timerne!) fra venner kombineret med, at respekten for lærere og autoriteter i det hele taget har været for nedadgående længe?

Der er bestemt også mange positive muligheder for brug af internet, mobiltelefoni m.m., som vi andre aldrig fik i vores skoletid, men at lade som om det går helt fint med folkeskolen, og at "verden bare er ved at blive lavet om", det er altså lidt for letkøbt.. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og er det også det rene opspind, at skoleelever i vore dage i højere grad er distraheret af internettet: facebook aktiviteter, strømme af SMS-beskeder (også i timerne!) fra venner kombineret med, at respekten for lærere og autoriteter i det hele taget har været for nedadgående længe?

Der er bestemt også mange positive muligheder for brug af internet, mobiltelefoni m.m., som vi andre aldrig fik i vores skoletid, men at lade som om det går helt fint med folkeskolen, og at "verden bare er ved at blive lavet om", det er altså lidt for letkøbt.. :)

Helt enig.

En bekendt underviser i gymnasiet, og han er fortvivlet over, hvordan diverse gadgets har ødelagt undervisningen.

Eleverne sidder med deres PC'ere, og halvdelen er på Fjæsbogen samt andre undervisningsirrelevante steder frem for at følge med i, hvad der foregår ved tavlen og i klasserummet i øvrigt. Derudover mener han, at optaget er for stort: Ca. 20% burde ikke sidde i en gymnasieklasse grundet mangel på evner eller interesse.

Det er kort situationen, så sådan som jeg kender uddannelsessektoren, er Onslow altså ikke helt galt afmarcheret.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Umiddelbart ser jeg i det store problem i, at div. tekster indeholder stavebøffer. Derimod ser jeg et langt større problem i, at ganske mange har svært ved at nøjedes med at læse hvad der rent faktisk står.

Det er dels problem på nærværende site, men bestemt også når der læses annoncer. Det er utroligt hvad folk kan få ud af tekst og begreber, når de tillægges egne subjektive fortolkninger. ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej BlåJakke

Se der rammer du ret plet med dit indlæg.

For at være Aut. Hiverrist behøver man jo ikke have den store udviget grønthandler eksamen.

Jeg staver af h.... til, og de gange jeg har brugt stavekontrol, bliver der visket....(det er vist ikke dig der skriver det der???) :?

Altså skal der være stavefegl i når jeg skriver. :D

At så der sikkert også er stavefegl på min hjemmeside, er så bare det. Men som du skriver Blåjakke, så kan mange, få rigtigt meget ud af hvad de læser. Periodisk overvejer jeg den der, med at pensle ud, hvad jeg gør og ikke gør. Men benytter den der, kep it simpel (nej jeg kan heller ikke stave engelsk :lol: )

Men når man læser herinde, at mange ikke får svar på deres mail,s som de sender til pigerne rundt omkring, så forstår jeg det godt, da mange gange, det grænser til "hovedet ned i tastaturet-oplevelser" spørgsmål alt fra Herodes til pilatus.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sproget udvikler sig hele tiden - og det er der ikke noget at gøre ved.

Jeg er helt på linje Med Onslow og det borende X langt hen ad vejen - men vi får altså ikke de gamle betydninger af ord som "bjørnetjeneste" og "forfordele" tilbage - det løb er kørt.

At der så er nogle af os "gamle" der misforstår yngre mennesker, der bruger ældre udtryk i en ny betydning, er bare irriterende op uhensigtsmæssigt.

Jeg falder også tit i fælden med at opfatte folk som ubegavede, når de staver ordene forkert - men så må jeg bare ta' mig selv i nakken og sige til mig selv: "Ved du hvad, mig selv: det er bare dig, der er ved at blive gammel!" :D

Lige et par eksempler:

"Jeg har fået af vide" i stedet for "Jeg har fået at vide".

"I godt selvskab" i stedet for "i godt selskab".

"Det gør jeg i hverdagene" i stedet for "det gør jeg hverdage".

Eksemplerne er talrige.

Og nogle gange undrer jeg mig over, hvor sådanne nogle sproglige misforståelser som "selvskab"/"selskab" og "af vide"/"at vide" dog kommer fra - men så ser jeg det: De kommer fra det mundtlige talesprog lige over i det skriftlige. Ikke som påvirkning fra engelske som så mange andre - men fordi man ikke kan høre, hvordan ord staves - og så skriver man det, som man (tror, man) hører det.

Og så et par eksempler på udtryk, som jeg selv har assimilieret, men som jeg for år tilbage aldrig ville have sagt:

"At være på forkant med udviklingen" - "at noget er nederen" - "at hænge ud med nogen".

Om et par år har jeg givet optaget flere af de nye udtryk i mit sprog - jeg ved bare endnu ikke hvilke.

Jeg plejer også at være efter alle de anglicismer, der invaderer os for tiden, ligesom osse de gode gamle travere som for eksempel "hans"/"sin", som er én af dem, der virkelig kan være skæbnesvanger, fordi den kan misforstås.

Men summa summarum: vi bliver nødt til at leve med det - for vi kan ikke vende udviklingen, selv om vi gerne ville).

Spider

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nille der har rejst med mig 3 gange har venligt hjulpet hvor det har knebet i lufthavne og under vores ture sammen - tak for det.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Det har altid været hyggelig Rejse, du kan sgu forstå og gøre dig forståeligt på engelsk og tysk, det gik jo meget godt med at kommunikere med pigerne, jeg skulle da ikke ind og oversætte hvad I skulle lave i sengen, hehe

Allerede nu og i fremtiden behøver du slet ikke fremmedsprog med en smartphone med det rette software fx google translate med tale kan du kommunikere på dansk og det bliver oversat :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og jeg overlever nok at Nikita har glemt et komma (hvis hun har det)..... jeg foretrækker at kneppe piger frem for at kneppe fluer.

That's just my 2 cents

Aben

Hehe jeg troede Bonoboer var tiltrukket af Bonoboer ikke piger eller fluer.

Så afsluttede du med et fremmed citat, oversat: "Det var bare mine 2 ører" :lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

he he Nille.. dette kommer nok som en overraskelse for de fleste..... men jeg er faktisk ikke en abe i virkeligheden :) .. ikke hele tiden i hvert fald :lol:

En mere nutidig oversættelse af "Just my two cents" ville nok være: "Det var bare det jeg ville sige, hej" .. selvom jeg synes din version er sjovere Nille :lol: :lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nogle er alternativt begavet, mens andre sågar er medlem af Mensa! Nogle ryger, og andre gør ikke. Nogle kan lide junk og cola, mens andre lever sundt. Nogle er fornuftige, mens andre bruger alle deres penge på Gucci tasker. Nogle er født til jobbet, mens andre burde have fundet på noget andet...

Nikita,

Jeg vil nominere dig til at være smukt begavet :D ,

Keder du dig en dag og du ikke gider at spille kort kan du prøve denne: http://mensa.dk/iqtest/

Det er rent logisk tænkning og blot endnu en test. :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest stump

Gonerelt synes jeg at man skal være meget tilgivende overfor stavefjel på nettet, som har givet adgang til en helt ny skribentgruppe.

Jeg har været med i andre forums, hvor det var dårlig tone at "grine" eller "gøre nar" af eksempelvis orblene :-D

Jeg kan faktisk godt skrive, men når jeg er stresset eller bare har det træls, laver jeg flere fejl, end når jeg er på toppen.

Bare det jeg ville sige.

God dga til alle :D:D :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

oversat: "just my 2 cents!" :lol:

og selvf. laver man slåfejl når man skriver et indlæg klokken 2:46 (mig) om natten når man burde gå i seng :lol:

Gider man ikke læse indlæg med slåfejl kan man bare ignorer de brugere som lave slåfejl hehe... :lol::lol::lol:

Plus at det kan være svært at skrive når alt blodet har foladt det store hoved.... :shock:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og nogle gange undrer jeg mig over, hvor sådanne nogle sproglige misforståelser som "selvskab"/"selskab" og "af vide"/"at vide" dog kommer fra - men så ser jeg det: De kommer fra det mundtlige talesprog lige over i det skriftlige. Ikke som påvirkning fra engelske som så mange andre - men fordi man ikke kan høre, hvordan ord staves - og så skriver man det, som man (tror, man) hører det.
Du har fat i noget af det rigtige her.

Jeg ved fra udlændinge, at danskere er frygteligt sjuskede med udtalen, de æder sidste halvdel af ordene. Så er man som udefrakommende chanceløs.

Indtil for ikke så længe siden kunne man i S-toger høre, at man nu var kommet til "Jeresborg". Hvor mange mon er kørt videre nordpå her?

Århus Universitet udtales efter sigende lokalt: "Årsnitet".

Endelig er der en af mine yndlingsaversioner: "Premiereminister". Hvad mon sådan en laver? Render til biografpremierer?

Edit: Har lige rettet en slåfjel :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...