Hop til indhold

Featured Replies

Skrevet

For 10 - 15 år siden havde jeg regelmæssigt ærinder i Kbh., og jeg benyttede stort set altid lejligheden til at aflægge bydelen et besøg.

Naturligvis for pigernes skyld, men så sandelig også for at indsnuse den rustikale atmosfære, som området osede af.

Nu er det så nogle år siden, jeg sidst har været der, og sikke en forandring, én stor byggeplads og total dominans i gadebilledet af udenlandske plattenslagere, ak hvor forandret, som Blicher i sin tid udtrykte det.

Byfornyelse, min bare røv, det oprindelige miljø er totalt gået fløjten, kun overgået af udviklingen i Nyhavn.

I min søgen efter noget, som kunne fremkalde et deja vue, fik jeg gået en del kilometer, og det slog mig, at jeg kun stødte på én eneste praktiserende gadekvinde, eller hvad hun nu var, nemlig i Skelbækgade, et fruentimmer af ubestemmelig alder og udseende, som til min rædsel stillede sig i vejen midt på fortovet, gylp, hvor jeg gik i stor bue helt ud på gaden.

Og jeg vil gerne pointere, at jeg i fortiden har haft adskillige gode oplevelser med både smukke og søde piger på gaden, men de tider er åbenlyst forbi, i hvert fald ved 17-tiden.

Desillusioneret søgte jeg så efter det grønlænderværtshus, som jeg har haft mange sjove oplevelser på tidligere, uden at finde det, det lå, så vidt jeg husker, på en gade mellem Istedgade og Halmtorvet på den nordlige side. (Måske Gasværksvej)

Kan det passe, at det hed Lones Kro eller sådan noget, og er det nu konverteret til "Hos Tove"?

Hvis ja, er det så det samme lidt obskure klientel, der stadig kommer der?

Skrevet

Kan det passe, at det hed Lones Kro eller sådan noget, og er det nu konverteret til "Hos Tove"? Hvis ja, er det så det samme lidt obskure klientel, der stadig kommer der?
Det anede mig jo, at du opsøgte disse steder med sligt tvivlsomt publikum :lol::lol::lol:

Men spøg til side: København har undergået og undergår store forandringer. Det er en proces der har foregået i spring, især siden de store saneringer i 60'erne.

Jeg flyttede til byen i begyndelsen af 70'erne. Dengang var Nyhavn stadig et sted, hvor artige piger ikke kom. Skt. Pederstræde og Studistræde var skumle gader efter mørkets frembrud, men alle steder er i dag mondæne og friserede.

Et andet sted er Jægersborggade på Nørrebro, som indtil for ganske få år siden var betændt og mig bekendt styret af rockere. Gaden er i dag helt forandret. Man "fik bare" hippe forretninger og et par cafeer til at etablere sig, og så kom udviklingen i gang.

På Østerbro var der til omkring 1990 et "skarpt" hjørne Randersgade/Viborggade, hvor der blev solgt stoffer af skumle og ubestemmelige typer. Stedet blev omdøbt, og i løbet af få år forandredes det til en af bydelens oaser med et par cafeer og et næsten sydeuropæisk udendørsliv næsten året rundt. Mange mødregrupper finder vej dertil. Rigtigt gættet: Jeg taler om Bopa Plads.

Samme udvikling har du nu registreret på Vesterbro, der som seneste bydel er blevet revet ud af sin dvale. Selv kommer jeg der sjældent, men forandringerne er tydelige, og visse dele omtales nu på linie med bykernen.

Dog synes et par strenge herinde at vise, at gadelivet i de kvarterer, du nævner, (stadig!) skifter karakter alt efter, hvor på døgnet man er. Noget kunne tyde på, at du med kl. 17 er kommet for tidligt på dagen til at kunne observere de ting, som "Istedgade-strengene" omhandler.

Er det en god udvikling?

Tjah, meget skidt er utvivlsomt forsvundet i årenes løb grundet saneringerne. Selv føler jeg mig hjemme i byen, som den er nu, selvom jeg ikke føler mig som københavner. Nu har jeg jo så også kun boet her i omkring 40 år, så jeg lærer det måske engang.

Men kan vi forlange, at natmændene (dem, der tømte lokummerne i baggårdene) skal opretholdes, blot fordi enkelte husker dem i en fjern fortid? Kan vi forlange, at vægterne stadig går rundt med en morgenstjerne og med rusten sangstemme forkynder, hvor langt natten er fremskredet?

Vel egentlig ikke, selvom folk vel oftest helst vil huske tingene, som de var, men med Blicher må sukke "ak hvor forandret". Hver tid har jo sine krav.

Mon ikke også, at selv pigerne omkring Hovedbanegården efter kl. 17 – forsvinder om føje år?

Skrevet
  • Author

Det anede mig jo, at du opsøgte disse steder med sligt tvivlsomt publikum :lol: :lol: :lol:

Ja, det kunne du nok aldrig finde på,vel? :D :D :D

Skrevet

Hej med jer

Det er lidt op og ned med pigerne på Vesterbro, jeg bor meget ofte på hotel i området kan derfor følge slaget gang.

Fra morgenstunden kl. ca 08 kommer de østeruoperiske piger, de holder flisen varm til henad 18-19 tiden, fra kl. ca 19-20 kommer de afrikanske piger, flest fra midnat og frem, hvor der er gode penge i og snyde fulde mænd :-( ved ca. 22 tiden dukker der nogle gange danske piger op, oftest ( altid) narkopiger, nogle mere mishandlet end andre. Jeg har aldrig oplevet en dansk pige i kvarteret, jeg faktisk ikke de kan være der for udenlandske alfonser :-(

Kh

Skrevet

Nej, ærlig talt :D:D.

Jeg var som barn og ung meget dydig og disciplineret. Som rundet af ufaglært arbejderklasse med selvpåtagne normer fra det bedre borgerskab fik jeg indprentet, at den slags steder ikke var passende for "folk".

Jeg har nu – i et sent ungdomsoprør? – fundet ud af, at selvsamme borgerskab, som jeg nu på både godt og ondt selv er blevet en del af, altid har haft disse udenoms fornøjelser so oder so. Så hvorfor ikke bare acceptere dem generelt?

Alligevel har jeg med nedefra en tung arv af stabilitets- og loylitetsfølelse. Jeg ved, at du vil hade det, men alligevel: Det var bl.a. ud fra dette tankegods, at jeg opfandt begrebet "fast husbuk", da jeg endelig fandt en passende pige.

Så til dit indledende spørgsmål: Nej, det kunne jeg aldrig finde på.

Skrevet

Til ONSLOW

Grønlænder værtshuset hedder i dag CENTRALEN og ligger på Gasværksvej lige over for REDEN, altså oppe ved Halmtorvet.

Jeg har været der et par gange med nogle venner, øllerne er meget billige der, og der er altid festlige mennesker der mødes der. Selvfølgelig flest Grønlændere, men de er da også vældig søde og rare.

God fornøjelse med dit besøg næste gan du kommer til Hovedstaden

Skrevet

Til ONSLOW

Grønlænder værtshuset hedder i dag CENTRALEN og ligger på Gasværksvej lige over for REDEN, altså oppe ved Halmtorvet.

Jeg har været der et par gange med nogle venner, øllerne er meget billige der, og der er altid festlige mennesker der mødes der. Selvfølgelig flest Grønlændere, men de er da også vældig søde og rare.

God fornøjelse med dit besøg næste gan du kommer til Hovedstaden

Hej L75 er det dette indlæg du mangler.?

Anyway, Lone kro lukkede sidste år, mens naboen Tove er der endnu.

Apropos Vesterbo steder, der er kommet ny klub i den gamle cinerotic også kaldet grisestien, Istedgade 18.

Den er blevet totalt renoveret, flot og meget gay. www.gate18.dk

Sejanus

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.