Hop til indhold
Orgasmic

Nægtet HIV test

Recommended Posts

Er der nogen her som har fået nægtet at få lavet en HIV test? Jeg ville gerne have lavet en fordi et kondom sprang. Der blev ikke engang spurgt ind til hvorfor jeg gerne ville testes. Bare nej. Det ville lægen ikke.

Redigeret af Orgasmic

Del dette indlæg

Link til indlæg
Orgasmic skrev, for 26 minutter siden:

Er der nogen her som har fået nægtet at få lavet en HIV test? Jeg ville gerne have lavet en fordi et kondom sprang. Der blev ikke engang spurgt ind til hvorfor jeg gerne ville testes. Bare nej. Det ville lægen ikke.

Lyder underligt hvis en læge nægter det.   

Chancen for du har fået HIV bare fordi et kondom er sprunget er forsvindende lille, grænsende til det totalt usandsynlige.    Når det er sagt, så underligt en læge afslår sådan en forespørgsel.       Troede jeg faktisk ikke de måtte.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det har en læge da ikke lov til. Det lyder forkert. 

Det er selvfølgelig helt korrekt, at alle test-centre er lagt ned i øjeblikket - så det er umuligt at få foretaget en ikke-så-kritisk test i øjeblikket. Men naturligvis kan du få foretaget den, når der er ledig kapacitet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Roger Rabbit

AIDS Fonden driver testcentre i København, Odense og Århus. Det er gratis og anonymt. Tjek  HER

Del dette indlæg

Link til indlæg

De større sygehuse her i DK har åbne klinikker, hvor man bare kan møde op og blive undersøgt for diverse kønssygdomme, herunder også HIV. Det er anonymt på den måde at din egen læge ikke får besked om at du er blevet undersøgt, ej heller resultatet af undersøgelsen.

Prøv at søg på klinik kønssygdomme

På Fyn hvor jeg er fra, er der denne mulighed: http://www.ouh.dk/wm432264

Har personligt været forbi et par gange og man bliver behandlet respektfuldt :)

Redigeret af bigfoot

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst
Orgasmic skrev, for 4 timer siden:

Et par spørgsmål.

1. Kan dit nej skyldes at der ikke er gået mindst 1 mdr. mellem kondomet sprang og den ønskede test? En HIV test inden for 1 mdr. efter en mulig infektionen vil næsten altid være negativ. Der skal desværre gå noget tid før man kan påvise HIV.
  2. Var det din egen læge der sagde nej eller en læge på en kønssygdoms klinik? Jeg har aldrig hørt om at læger på kønssygdoms klinikker siger nej. Tværtimod har de en tendens til at lave flere tests end man beder om. Egen læge har jeg imidlertid hørt om sommetider siger nej.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Min læge tester også først mig for Hiv når jeg fortæller hvad jeg arbejder med:biggrin:.. Gå jeg bare som privat person til lægen og beder om en test så fortæller de at chancen ikke er særlig stor så længe jeg kun har sex med heteroseksuele mænd.. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Orgasmic skrev, for 4 timer siden:

Jeg tænker om det kunne være at lægen fik at vide af dig, hvor længe siden det er du havde sex og hvor kondomet sprang?

For husk på, at man skal først teste for HIV 1 måned senere, efter ulykken. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Hvis lægen har afvist at lave en HIV-test, så er det selvfølgelig sundhedsfagligt begrundet.

Trådstarteren må have misforstået eller overhørt et eller andet, og forsøger nu at sætte lægen i et dårligt lys. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne

Sidst jeg skulle testes, var min egen læge forsinket, og jeg kom ind til en ny. Han nægtede blankt at teste for HIV, indtil jeg sagde, at hvis jeg ikke fik den her, gik jeg alligevel bare hen til Reden og fik den der.

Hvad jeg fik af vide:

Som udgangspunkt laver man ikke længere HIV tests, medmindre man har risikoadfærd eller har reel grund til at mistænke smitte. Det var jeg i forvejen klar over. Min nye læge blev meget indigneret over, at jeg ville spilde tusindvis af skattekroner på sådan en test. Der var intet at misforstå omkring hans nægtelse af at udføre testen - selv efter jeg eksplicit fortalte om mit sexliv. Da han endelig godkendte den var det med ordene "Jeg godkender testen denne gang på begrundelse af din risikoadfærd, som du forhåbentlig ikke bliver ved med." Selv mener jeg, at beskyttet sex og regelmæssige tests er en del af ikke at have risikoadfærd, men det kan man så åbenbart diskutere.. 

Men det er altså ikke almindeligt at teste for HIV blot fordi kondomet springer, medmindre den man har været sammen med er bekræftet smittet eller en person med risikoadfærd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest TheQueen

jeg ville skrifte læge med det samme, deter da helt vildt uansvarligt, og forstår dig virkelig godt. jeg havde gjort det samme. ellers tag på klinik for kønsygedomme og sig det somdet er der kan du være annonym hvis du ønsker :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest TheQueen
Nannas Hjørne skrev, for 4 timer siden:

Sidst jeg skulle testes, var min egen læge forsinket, og jeg kom ind til en ny. Han nægtede blankt at teste for HIV, indtil jeg sagde, at hvis jeg ikke fik den her, gik jeg alligevel bare hen til Reden og fik den der.

Hvad jeg fik af vide:

Som udgangspunkt laver man ikke længere HIV tests, medmindre man har risikoadfærd eller har reel grund til at mistænke smitte. Det var jeg i forvejen klar over. Min nye læge blev meget indigneret over, at jeg ville spilde tusindvis af skattekroner på sådan en test. Der var intet at misforstå omkring hans nægtelse af at udføre testen - selv efter jeg eksplicit fortalte om mit sexliv. Da han endelig godkendte den var det med ordene "Jeg godkender testen denne gang på begrundelse af din risikoadfærd, som du forhåbentlig ikke bliver ved med." Selv mener jeg, at beskyttet sex og regelmæssige tests er en del af ikke at have risikoadfærd, men det kan man så åbenbart diskutere.. 

Men det er altså ikke almindeligt at teste for HIV blot fordi kondomet springer, medmindre den man har været sammen med er bekræftet smittet eller en person med risikoadfærd.

tror nok også lige jeg havde skriftet læge der... hold nu fast hvor er det dumt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne
TheQueen skrev, for 20 minutter siden:

tror nok også lige jeg havde skriftet læge der... hold nu fast hvor er det dumt

Nu var det jo heldigvis ikke min normale læge. Blev bare tilbudt ham den dag fordi hun var meget forsinket. Men ja, ham skal jeg virkelig aldrig ind til igen. 

Han var også tydeligt ukomfortabel, og meget kold, kunne slet ikke kigge mig i øjnene efter han fandt ud af hvorfor jeg kom. Viser bare at læger også er mennesker og ikke altid kan adskille deres personlige holdning fra deres job. 

Redigeret af Nannas Hjørne

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...