Hop til indhold
tvr

Sådan forvirrer man en københavner - med tilsnigelser

Recommended Posts

Ifølge BT i dag, er der en dansk storby, hvor trafikkaos venter. Det kan jo kun være København, Danmarks eneste storby ;) Eller ihvertfald storkøbenhavn, som der står på skiltene ved indfaldsvejene. For en by er en by, indtil den rammer 1 million mennesker, så bliver den en storby. Det husker vi sikkert alle fra skolen, og sådan er det jo også defineret i opslagsværker.

Forvirringen bliver jo så total når man læser artiklen..... https://www.bt.dk/samfund/ny-prognose-varsler-trafikkaos-i-dansk-storby

Der er jo tale om en provinsby i Jylland !!!  Hvad fand... er nu det for noget. Jeg har altid troet at Århus har ca 350.000 indbyggere. Der må være tale om at de inkluderer "greater Århus area", som i Storårhus. Det ville vel også være rimeligt.  Så kommer man ifølge Eurostat op på ca 846.000 indbyggere. Nåh, jamen så skal man sgu nok inkludere hele Region Midtjylland, for at komme op på en storby. Men gør man det, er der vel ikke trafikkaos?? Så er der vel kun trafikkaos i en lille del af "storbyen"?

Nå, jeg må også hellere se at få den kop kaffe.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Efter din påstand om, hvad der er en storby, så har vi reelt set ingen storbyer i Danmark

15. Januar 2019...
I Københavns Kommune, og det der oftest betegnes som Byen København, bor der 613.288 indbyggere.
Medregner man Frederiksberg Kommune er indbyggertallet 717.698. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Sdrj6500 skrev, for 17 minutter siden:

Efter din påstand om, hvad der er en storby, så har vi reelt set ingen storbyer i Danmark

15. Januar 2019...
I Københavns Kommune, og det der oftest betegnes som Byen København, bor der 613.288 indbyggere.
Medregner man Frederiksberg Kommune er indbyggertallet 717.698. 

Storkøbenhavn/Greater Copenhage/Urban Copenhagen har ca 2,1 million indbyggere. Københavns kommune er kun en lille del af det.

Men du har jo ret. Jeg gik i årevis og troede at der ingen storbyer var i Danmark - men nu var det jo heller ikke et indlæg der skulle tages alt for seriøst ;)

Redigeret af tvr

Del dette indlæg

Link til indlæg

Defination storby...

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Storby

Der er flere forskellige. Lige fra 50.000 + til 1 million +. FN bruger ikke indbyggertallet men opbygningen af byen som defination. 

Så betegne Århus.. eller Aarhus som byen hedder.. som en storby, det er ikke forkert.

Redigeret af fede

Del dette indlæg

Link til indlæg
fede skrev, for 10 minutter siden:

Defination storby...

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Storby

Der er flere forskellige. Lige fra 50.000 + til 1 million +. FN bruger ikke indbyggertallet men opbygningen af byen som defination. 

Så betegne Århus.. eller Aarhus.. som en storby, det er ikke forkert.

Hehe. Jeg kan godt lide dit link. Især første sætning:

Der findes flere rent objektive definitioner på hvad en storby er, men i mange tilfælde vil en storby også kunne være en subjektiv vurdering. F.eks. brander byen Aarhus sig som "verdens mindste storby". Under de nedenstående definitioner vil den aldrig være sand

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 1 time siden:

Storkøbenhavn/Greater Copenhage/Urban Copenhagen har ca 2,1 million indbyggere. Københavns kommune er kun en lille del af det.

Men du har jo ret. Jeg gik i årevis og troede at der ingen storbyer var i Danmark - men nu var det jo heller ikke et indlæg der skulle tages alt for seriøst ;)

Er det ikke kun ca. 1,2 mil?

Men bortset fra det, så bliver jeg gang på gang overrasket over, hvor stor København alligevel er.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg mener, man for år tilbage sagde, at 1/3 af landets indbyggere boede i det gamle HT-område (Købehnavns kommune og ditto amt, Frederiksberg kommune, Frederiksborg samt Roskilde amter).

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg

Link til indlæg

Efter jyske og eller danske forhold er Aarhus en storby. Slut prut. 

København i den halvsvenske provins Sjælland er til gengæld en storby efter alle definitioner. 

Tilsyneladende er selvfølelsen så også fire gange så stor i Kbh.  (Ikke et ord om AGF’s selvfølelse) ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Der er forskel på hvad jyder og sjællændere kalder en by, jeg boede for år tilbage et par år i Jylland, en af de ting jeg bemærkede var at folk sagde de skulle i byen når de skulle hjemmefra, og det selv om det var langt ude på landet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Flax skrev, for 1 minut siden:

en af de ting jeg bemærkede var at folk sagde de skulle i byen når de skulle hjemmefra, og det selv om det var langt ude på landet.

Hahaha. Ja, cool. Så bliver det jo hurtigt en storby...........

Del dette indlæg

Link til indlæg
Statham skrev, for 3 timer siden:

Efter jyske og eller danske forhold er Aarhus en storby. Slut prut. 

København i den halvsvenske provins Sjælland er til gengæld en storby efter alle definitioner ....

Århus er sgu' da kun en snollet forstad til Hamburg :P

Del dette indlæg

Link til indlæg

Som jeg husker dt, så definerer man byer med mere end 100.000 indbyggere som storbyer

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...