Hop til indhold
Guest Lady C

Debatform og debattone

Recommended Posts

Guest Lady C

Der er mange debatter her på eroguide.  Endda sådan noget som anmeldelser af gp ender ofte ud i en debat. 

Jeg har bidt mærke i  at en del af debatterne ofte meget hurtigt ender ud i at debattørerne "råber " af hinanden. Man bliver personlig og stopper med at lytte til hvad den anden skriver. 

Det bliver en kamp om at få ret. At vinde. At overbevise den anden der er uenig.

For mig handler en god debat om at lære noget. Blive klogere. Udvikle sig. Opdage og "genfinde " sine værdier og holdninger. Lytte og reflektere. Når jeg går klogere fra en debat så føler jeg den har haft værdi. For mig. Så føler jeg ikke jeg har spildt tiden eller fået en ubehagelig følelse indeni. 

Jeg kan godt lide uenighed. Hvis man er enige om alting er der jo ikke så meget at debattere. Så går alting i stå.  Men når man er uenig synes jeg man skal kunne debattere i en ordentlig tone. Bibeholde respekten for den man er enig i . Ikke prøve at nedgøre den anden. Det kommer der ikke noget godt ud af. 

Min mening er at en god debat ikke handler  om at få ret.  En god debat handler om at flytte sig. Få udvidet sin horisont. Blive klogere. Om ikke andet så på hvordan modparten tænker . 

- Hvad anser du som en god debat ? 

- Hvad ønsker du at opnå når du indgår i en debat ?

Her er lidt links der måske kan give lidt inspiration :

https://www.dr.dk/undervisning/samfundsfag/regler-

netdebathttps://menneskeret.dk/nyheder/saadan-bekaempe-hadefulde-debat-paa-nettet-slaa-paa-haarde-tone

https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE9371240/alt-for-mange-afstaar-fra-at-deltage-i-den-offentlige-debat-paa-sociale-medier/

Redigeret af Lady C

Del dette indlæg

Link til indlæg

Når jeg debattere så er det kun for at gi mit besyv med den erfaring jeg har omkring den gældende debat, men prøver aldrig på at fremstå som en alfa-han, det livet for kort til :)

Del dette indlæg

Link til indlæg

syntes debatterne her på eg , er forholdsvis sobre, og man har gensidigt respekt for andres meninger.

måske bortset fra politisk forum, men det må de selv styre, kommer der ikke :)

har endnu ikke forstået, meningen med politisk forum, på denne side.  men det en anden debat.

Del dette indlæg

Link til indlæg

@Lady C, det du mener er, at det ikke er sådan hér, man skal

Debattere 2117800129_sprgsmlstegn2.jpg.a9c80bec08abe5edaba8e6ef2531a1b6.jpg

Debat.gif.2b3309d9ec1758dba4851aa590c834a8.gif

(bare for lige, at udtrykke det i billed sprog)

Der er jo ellers lidt mere krydderi, på sådan en debat, der er spændende at se, selv helt uden lyd,

ikke 509224636_sprgsmlstegn.jpg.a379155a4c8aeeda9f4a5f7ef6818bd5.jpg

Redigeret af leo kbh

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Lady C

ha ha . 

men håber lidt på at folk vil besvare mine spørsmål :

- hvad anser du som en god debat ?

- hvad ønsker du at opnå når du indgår i en debat ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Lagaffe

En god debat er for mig en udveksling af synspunkter/holdninger hvor man viser en vis respekt for hinandens synspunkte, selv man ikke er enig. En god debat handler ikke om at få ret, men at kunne få mulighed for at fremføre sine egne holdninger og argumenter. 

Jeg forventer ikke at opnå noget når jeg går ind i en debat. Men jeg kommer med indlæg i de tråde som jeg finder spændende.

Hvis mine argumenter påvirker nogle er det fint, men det er ikke et mål.

Jeg vil faktisk sige, at mit primære formål er at bibringe lidt diversitet  (tror jeg nok det hedder).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Lagaffe

Jeg tror desværre, at der stadig stigende tendens til, at man gerne vil bekræftes i,at man har ret, og derfor reagerer man måske ofte lidt kraftigt,når man oplever indlæg, som modsiger ens holdninger og argumenter.

Det er min holdning. I har ret til at være uenige :) kom bare med jeres mening

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Alkoholikeren

En fin drøftelse du rejser Lady C, debat er er basalt set, udveksling af synspunkter om et givet emne eller udvikling af et tema, sagen bør være i fokus, og personangreb skal ikke finde sted, eller moralisering for den sags skyld også, desværre er der typer der elsker at debattere eller drøfte og elsker at smide små stikpiller, og moralepiller mod deres modstander, ofte stikpiller der intet har med emnet at gøe eller dobbelttydige komemtarer. Selv er jegvtilhænger af en ordentlig tone, respekt for min meddebatørs synspunkter selvom de er meget afvigende fra mine engne (bemærk meddebatør om den andre kalder modstander) i særlig gradsyntes jeg politikere på Borgen er grimme overfor hinanden, især i valgkampen...håber at vi på guiden kan holde os for gode til den slags..

Havd jeg ønsler at opnå er sandeligt forskelligt fra drøftelse til drøftelse, nogen gange er det at blive klogere på andres syn i en bestemt sag, andre gange fordi jeg (ofte) har tvivlens nådegave om egen viden holdninger, endeligt for at markere at at en kan have rabiate i hwgnet holdninger jegvtydeligt gerne vil tage maksimal afstand fra.

god søndag og god debat..

Alko

Redigeret af Alkoholikeren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lady C skrev, for 9 minutter siden:

ha ha . 

Jeg giver dig da ret i dine synspunkter langt hen af vejen,

det er rigtigt vigtigt, at lytte til dem man debattere med og være parat til at ændre standpunkt,

det er jo i bund og grund, derfor man har en debat,

vi har jo alle vores  synspunkter/meninger, som vi jo også gerne vil ha den anden til ,at tage stilling til og evt. overbevises om, at det er rigtigt, nogle gange indgå kompromier, men hvis man virkelig er ueninge om ting, så er dét jo, at det kommer lidt op at køre, nærmest skænderier, men jeg synes egenligt, at vi respekterer hindanden forholdsvis godt i debattter, selvom det da tager overhånd somme tider.

Men nu f.eks, en Politisk debat kan jo være svært at kompromitere sig ud af (selvom, dét er de nød til, for overhoved at få besluttet noget som helst), fordi begge parter har deres overbevisninger, om hvad der virker og ikke virker, for at få det bedste samfund, men selvom det somme tider går højt for sig, så er vores politikkere jo sådan set venlige og respekterer hinanden, jeg tror sagtens, at de efter en voldsomt hård diskussion, bagefter kan sætte sig sammen ned i snapsetinget og spise frokost sammen og snakke hyggeligt om alt muligt andet, der er jo aldrig noget med, at det går over i korporligheder, som ovenstående GIF , hvilket nok ikke er helt ualmindligt i mellemøsten, det er jo derfor der altid er krig dernede.

Men selvfølgelig er der altid nogen, især på sociale medier og forums som her, der kommer med uanstændige og person-nedgørende kommentarer, som slet ikke har noget med sagen at gøre, det er som regel, der hvor argumenterne hører op.

Helt galt er det jo, når der kommer trusler frem, så bliver det jo ubehageligt, men som regel blir det ved truslerne, men det kan jo godt eskalere og én dag, er der én, der gør noget ved det, dét skal man lade være med, det ødelægger vores gode demokrati, vi må respektere, at andre har andre meninger en én selv, med mindre de er alt for outrere.

Det der med at chikanere politikkere, fordi man er uening med dem, er er jo galt som det kan være, og det bør vi alle bakke om, at få stoppet, ved at tale imod det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Jolly Roger
Lady C skrev, 1 time siden:

ha ha . 

En god debat er når man diskuterer et emne, holder sig til emnet. Lytter og oplever at man bliver lyttet til, og debattens deltagere, herunder en selv? accepterer at der godt kan være flere meninger om samme sag.

Mit ønske til en god debat er at vi alle bliver lidt klogere og gerne får indsigt i emner man ikke ved så meget om.

Jeg har desværre oplevet at jeg (og jeg ved at andre) får tilsendt mail’s af modbydelig og hadefuld karakter, når meningerne brydes. Det har jo desværre den konsekvens at nogle ( ikke mig;)) ikke deltager i debatterne og vi derved mister vinkler vi ellers ville have fået.

Og det er ikke ment som et “piv piv”

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lady C skrev, for 4 timer siden:

Der er mange debatter her på eroguide.  Endda sådan noget som anmeldelser af gp ender ofte ud i en debat. 

Jeg har bidt mærke i  at en del af debatterne ofte meget hurtigt ender ud i at debattørerne "råber " af hinanden. Man bliver personlig og stopper med at lytte til hvad den anden skriver. 

Det bliver en kamp om at få ret. At vinde. At overbevise den anden der er uenig.

For mig handler en god debat om at lære noget. Blive klogere. Udvikle sig. Opdage og "genfinde " sine værdier og holdninger. Lytte og reflektere. Når jeg går klogere fra en debat så føler jeg den har haft værdi. For mig. Så føler jeg ikke jeg har spildt tiden eller fået en ubehagelig følelse indeni. 

Jeg kan godt lide uenighed. Hvis man er enige om alting er der jo ikke så meget at debattere. Så går alting i stå.  Men når man er uenig synes jeg man skal kunne debattere i en ordentlig tone. Bibeholde respekten for den man er enig i . Ikke prøve at nedgøre den anden. Det kommer der ikke noget godt ud af. 

Min mening er at en god debat ikke handler  om at få ret.  En god debat handler om at flytte sig. Få udvidet sin horisont. Blive klogere. Om ikke andet så på hvordan modparten tænker . 

- Hvad anser du som en god debat ? 

- Hvad ønsker du at opnå når du indgår i en debat ?

Her er lidt links der måske kan give lidt inspiration :

https://www.dr.dk/undervisning/samfundsfag/regler-

netdebathttps://menneskeret.dk/nyheder/saadan-bekaempe-hadefulde-debat-paa-nettet-slaa-paa-haarde-tone

https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE9371240/alt-for-mange-afstaar-fra-at-deltage-i-den-offentlige-debat-paa-sociale-medier/

Hvad anser du som en god debat: jeg vil mene, at en god debat er hvor 2 eller flere i en respektfuld tone debattere og argumentere for deres synspunkter, og selvfølgelig lytter, og prøver at forstå den andens argumenter, og se om det ud fra ens egen erfaring og argumenter holder vand, og hvis man mener det ikke gør stater dette og hvorfor (og så fremdeles), og hvor man prøver at finde et fælles ståsted. og ja måske rykker sig lidt (dette vil højest sandsynligt ikke ske under eller lige efter en debat, man skal have tid til at fordøje og fakta checke det man har diskutteret).

hvad ønsker du at opnå i en debat: Hmm den er lidt svær, og jeg vil sige jeg har nok ændret holdning til hvad jeg gerne vil opnå i en debat (og det vil formentlig også svinge noget alt efter i hvilken sammenhæng debatten forgår i), førhen var det som oftest at overbevis og ændre den anden persons mening til min. det ønsker jeg stadigvæk dog i mindre grad det er ikke altid formålet alene, det er også nogen gange for at se om mine egne argumenter holder vand eller ej, og måske lærer noget nyt jeg ikke var klar over ved at få dem udfordret af nogen der har et andet synspunkt, igen det kommer også meget an på setup, hvis det foreksempel er ved generelforsamlingen i min boligforening og der skal stemmes om noget, ja så vil mine argumenter og det jeg ønsker at opnå ved at debattere med stor sandsynlighed være at prøve at påvirke andre til at stemme det samme som mig, ved at forklare mine synspunkter for hvorfor noget burde stemmes igennem eller ej.

Kvindebeundren

Redigeret af Kvindebeundre

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...