Hop til indhold
siddharta

Enhedslisten og købesex

Recommended Posts

Der er tilsyneladende stadig en fordomsfuld og noget enøjet debat i EL, når det gælder købesex. Heldigvis er der en velformuleret og gennemtænkt Bjarke Hansen, der har kommenteret:

http://modkraft.dk/artikel/om-sex-og-penge

 

Det er min overbevisning, at hvis man sikrede alle borgere socialt uden betingelser, ville de ufrivillige sexarbejdere i det store hele stoppe, men hvad med de seriøse? Hvad ville I gøre?

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er min overbevisning, at hvis man sikrede alle borgere socialt uden betingelser, ville de ufrivillige sexarbejdere i det store hele stoppe, men hvad med de seriøse? Hvad ville I gøre?

Hvad mener du med de "seriøse" ?

Sålænge der er et incitament for at tjene penge/andre fordele (selv under rendyrket kommunisme bliver der solgt sex), vil der være mennesker som sælger sex.

De fleste frivillige sex-sælgere (dvs. ikke menneskehandlede/voldstruede) sælger jo ikke sex pga. den "ultimative nød", men fordi de bare gerne vil have det økonomisk bedre, end det som deres liv umiddelbart kan stille dem i udsigt.

Mht. købere af sex, så vil - så længe der eksistere et mande- og kvinde-køn - altid være købere af sex! (både mandlige og kvindelige købere)

Og hvis man ikke køber sex med penge, så bruger man nok nogle andre "enheder" til at købe sex'en med.

Kan man f.eks. købe sex med kærlighed/tryghed som modydelse/betaling?

Redigeret af Filosoffen

Del dette indlæg


Link til indlæg
Det var egentlig tænkt som en selvstændig tråd, men den falder fint ind her.
 
Politikken havde idag en kronik "Vi ved stadig alt for lidt om sexhandel. Vi trænger til mere solid forskning før en kriminalisering af sexkøb." af Christian Groes m.f. som vi kender i flere sammenhænge i prostitutionsdebatten.
 
Kronikken gennemgår reguleringen af sex-markederne i Skandinavien, og indeholder følgende konklusion om forbudslinjen:
 
"Det er derfor sådan, at forholdet mellem staten og det individ, der sælger sex, ændrer sig, når kontakten til prostituerede går fra at være baseret på socialt arbejde til at være kriminelt og baseret på politiarbejde og forbud. Den ændring i tilgang smitter af på socialarbejderes tilgang.
 
Hvor det sociale arbejde de senere år har haft stadig mere fokus på skadeforebyggelse med et ønske om at gøre sexarbejdernes vilkår mere humane og reducere skader såsom vold, overgreb, sygdom og psykosocialt stigma blandt dem, der sælger sex, har en kriminalisering som sit primære formål at reducere antallet af sexsælgere via forbud uden at skele til, om de, der forbliver i branchen, får mere inhumane vilkår.
 
Med en kriminalisering af sexkøb fokuseres der primært på at fjerne kunderne for at få sexsælgere ud af branchen uanset deres egne ønsker, sikkerhed og yderligere stigmatisering."
 

 

Redigeret af Findus

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvad mener du med de "seriøse" ?

 

Jeg tænkte nok, at jeg burde have brugt gåseøjne ved den betegnelse, men den kommer fra Bjarke Hansens kommentar, hvor han skriver: "Med andre ord: Hjælp de der lider under narkosygdom og de som er Kriminelles handlede slaver. Og indfør ordnede arbejdsmarkedsforhold for seriøse Sexarbejdere af "alle køn"."

Du skriver:

 

"Sålænge der er et incitament for at tjene penge/andre fordele (selv under rendyrket kommunisme bliver der solgt sex), vil der være mennesker som sælger sex.

De fleste frivillige sex-sælgere (dvs. ikke menneskehandlede/voldstruede) sælger jo ikke sex pga. den "ultimative nød", men fordi de bare gerne vil have det økonomisk bedre, end det som deres liv umiddelbart kan stille dem i udsigt."

 

Og? Er det ikke for at tjene penge/andre fordele, at de fleste mennesker arbejder? MIt spørgsmål er nærmere, om de ville vælge andet eller intet arbejde i stedet for salg af sex.

 

PS. Hvordan "skiller" man en citeret kommentar ad, så man kommentere på de enkelte dele???

 

Redigeret af siddharta

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og? Er det ikke for at tjene penge/andre fordele, at de fleste mennesker arbejder? MIt spørgsmål er nærmere, om de ville vælge andet eller intet arbejde i stedet for salg af sex.

 

Netop. Og hvis man kan vælge et bestemt arbejde frem for et andet, og derved tjene flere penge/få flere fordele, så vil man gøre dette.

 

Mao. at sålænge et menneske kan gøre en handling(f.eks. salg af sex) for at forbedre sin situation i forhold til det eksisterende, så vil der være mennesker det vil vælge at gøre dette.

Dvs. selvom man sikrer det enkelte menneske socialt på alle leder og kanter, så vil der stadig være mennesker der gerne vil have lidt ekstra, f.eks. den dyre gucci-tasken istedet for den billigere og "socialt sikre" fjällräven.

 

Eller sat på spidsen, så vil der være mennesker der fravælger tilværelsen som super social sikret kasseekspedient i Føtex med sure kunder og mange arbejdstimer til sent på aftenen, til fordel for et job (i en branche der sjot nok er defineret som et "socialt problem") på et lettere nedslidt men hyggeligt bordel med 2 vagter om ugen, sød telefondame, massere af fritid og - forhåbentlig - mange besøg af søde taknemmelige mænd med massere af komplimenter.

Der vil altid være forskel på mennesker, og der vil altid være nogle der er rige/har mere/bedre fordele/bedre forhold og nogle der er fattige/har mindre/ingen fordele/dårlige forhold, og ligegyldigt hvormeget man så end forsøger at udligne og hjælpe via lovgivning osv., så vil der være mennesker som gerne vil være rigere/have mere/bedre fordele/bedre forhold end de de umiddelbart har udsigt til i sit liv. Og hvis salg af sex kan være en vej hertil, så vil der være mennesker der vælger at gå den vej.

 

Hvis man kunne fjerne alle forskelle mellem mennesker, så ville det kun være de sexsælgere tilbage, som gør det af ren lyst.

 

Men dette er utopi at tro!

 

PS. Hvordan "skiller" man en citeret kommentar ad, så man kommentere på de enkelte dele???

 

Man trykker på den første knap på knap-panelet (BBCode tilstand), således man kan se "koderne" indlægget.

Redigeret af Filosoffen

Del dette indlæg


Link til indlæg

Glædeligt at der er en venstreorienteret der ikke vil kriminalisere sexkøb. Noget jeg finder knap så glædeligt er dette citat:

 

Et af de gode forslag, der i dag er Enhedslistens politik, er at tilbyde alle kvinder (og andre), der sælger sex, en fast løn hver måned for at lade være. Beløbet blev dengang sat til 25.000, hvilket ifølge førnævnte undersøgelse fra SFI har vist sig at være meget passende.

 

Det er fuldstændigt hul i hovedet at tilbyde kvinder 25000 for ikke at arbejde. Det er helt urimeligt at betale en udvalgt gruppe et så stort beløb for ikke at arbejde. For det andet vil mange kvinder føle sig fristet til at starte som prostitueret i en kort periode bare for at stoppe igen og score en månedsløn på 25000 for at lave ingenting. 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Glædeligt at der er en venstreorienteret der ikke vil kriminalisere sexkøb. Noget jeg finder knap så glædeligt er dette citat:

 

Et af de gode forslag, der i dag er Enhedslistens politik, er at tilbyde alle kvinder (og andre), der sælger sex, en fast løn hver måned for at lade være. Beløbet blev dengang sat til 25.000, hvilket ifølge førnævnte undersøgelse fra SFI har vist sig at være meget passende.

 

Det er fuldstændigt hul i hovedet at tilbyde kvinder 25000 for ikke at arbejde. Det er helt urimeligt at betale en udvalgt gruppe et så stort beløb for ikke at arbejde. For det andet vil mange kvinder føle sig fristet til at starte som prostitueret i en kort periode bare for at stoppe igen og score en månedsløn på 25000 for at lave ingenting. 

 

Og hvad med de kriminelle - skal de ikke også have kr. 25.000,-/md. for f.eks. at undlade at bryde ind i folks huse  :roll:

 

Jeg kører gerne lidt for stærkt i min bil på de større overordnede veje, men formedelst kr. 25.000,-/md. ligger jeg gerne en mursten under klampen  :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Fint at henvise til SFI's tal, der har følgende lille væsentlige note:

"TABEL 7.1

.......

1. I spørgeskemaet lyder spørgsmålet: ”Hvor stor er din månedlige indkomst fra salg af sex?” Vi ved derfor ikke, om de adspurgte har angivet brutto- eller nettoindkomst, eller hvorvidt indkom- sten er fratrukket eventuelle udgifter, som de måtte have i forbindelse med salg af sex.

Kilde: Egen spørgeskemaundersøgelse."

De aner i virkeligheden ikke en pind om indkomstforholdene. Er tallet brutto, vil indkomsten ca. svare til kontanthjælp.

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

 

Det er fuldstændigt hul i hovedet at tilbyde kvinder 25000 for ikke at arbejde. Det er helt urimeligt at betale en udvalgt gruppe et så stort beløb for ikke at arbejde. For det andet vil mange kvinder føle sig fristet til at starte som prostitueret i en kort periode bare for at stoppe igen og score en månedsløn på 25000 for at lave ingenting. 

Nu er tallet 25000 selvfølgelig taget ud af en anden sammenhæng, som i denne situation sætter problemerne i relief. Der er nok ikke mange, der har fantasi til at forestille sig, at det kunne lykkes enhedslisten at sprænge grænserne for overførselsindkomster.

 

 

Der er tilsyneladende stadig en fordomsfuld og noget enøjet debat i EL, når det gælder købesex. Heldigvis er der en velformuleret og gennemtænkt Bjarke Hansen, der har kommenteret:

http://modkraft.dk/artikel/om-sex-og-penge

 

Filip Soos's  artikkel viser vel, at han ikke er så enøjet endda. At gennemføre et forbud uden at forholde sig til de socialpolitiske. erhvervspoliske og eventuelt sundhedspolitiske problemer et forbud ville give, er jo tåbelig.

 

 

Fint at henvise til SFI's tal, der har følgende lille væsentlige note:

"TABEL 7.1

.......

1. I spørgeskemaet lyder spørgsmålet: ”Hvor stor er din månedlige indkomst fra salg af sex?” Vi ved derfor ikke, om de adspurgte har angivet brutto- eller nettoindkomst, eller hvorvidt indkom- sten er fratrukket eventuelle udgifter, som de måtte have i forbindelse med salg af sex.

Kilde: Egen spørgeskemaundersøgelse."

De aner i virkeligheden ikke en pind om indkomstforholdene. Er tallet brutto, vil indkomsten ca. svare til kontanthjælp.

Den forstår jeg ikke lige Starson.

 

Og hvad med de kriminelle - skal de ikke også have kr. 25.000,-/md. for f.eks. at undlade at bryde ind i folks huse  :roll:

 

Jeg kører gerne lidt for stærkt i min bil på de større overordnede veje, men formedelst kr. 25.000,-/md. ligger jeg gerne en mursten under klampen  :D

Som jeg har forstået debatten, så er det ikke pigerne man vil kriminalisere, men derimod brugerne.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Måske Enhedslisten skulle prøve at betale mænd 25'000 Dkr/måned for ikke at købe sex  :mrgreen:  Evt. krydret med en årlig bonus på 100'000 for at leve i fuldstændigt cølibat  :eek:

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

Filip Soos's  artikkel viser vel, at han ikke er så enøjet endda. At gennemføre et forbud uden at forholde sig til de socialpolitiske. erhvervspoliske og eventuelt sundhedspolitiske problemer et forbud ville give, er jo tåbelig.

 

Det enøjede består i den manglende vilje til at anerkende sexarbejde på linje med andet arbejde men konsekvent fastholde den underliggende kristenmoralske fordømmelse.

Det var derfor, jeg spurgte: "Det er min overbevisning, at hvis man sikrede alle borgere socialt uden betingelser, ville de ufrivillige sexarbejdere i det store hele stoppe, men hvad med de seriøse? Hvad ville I gøre?"

 

Men det er der tilsyneladende ingen af sexarbejderne, der har lyst til at svare på.......

Del dette indlæg


Link til indlæg

En kvinde der har solgt sex i 20 år, troligt betalt sin skat og aldrig har haft anden erhvervserfaring melder sig i jobcenteret første dag denne lov træder i kraft:

 

Sagsbehandleren: Hvad er din uddannelse?

 

Kvinden: Folkeskolen.

 

Sagsbehandleren: Hvad har du tidligere arbejdet med?

 

Kvinden: Prostitution.

 

Sagsbehandleren(leder efter en grimasse der kan passe): Hvad er du god til?

 

Kvinden: Jeg kan knalde.

 

:mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:

 

Seriøst, tænk hvis alle fuldtidsprostituerede valgte at stoppe, hvor meget ville det ikke lige pludselig koste i kontanthjælp? Eller hvad med de deltidsprostituerede der må gå fra hus og hjem fordi den ekstra indtægt får økonomien til at holde sammen.

 

Jeg personligt kan ikke forestille mig at jeg ville stoppe. Måske stoppe med at annoncere.... Men det er jo ikke at stoppe.  ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Hvis bruttoindtægten er 25.000, så trækker vi momsen fra og lander på 20.000. Derefter trækker vi omkostninger for husleje, telefondame osv fra og så er vi nede på en nettoindtægt før skat på 10.000 - 15.000, hvoraf der skal betales 8% arbejdsmarkedsbidrag. Så er vi nede på 9.200 -13.800.

 

Det svarer til kontanthjælp, der er skattepligtig men, som ikke er arbejdsmarkedsbidragspligtigt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

Jeg personligt kan ikke forestille mig at jeg ville stoppe. Måske stoppe med at annoncere.... Men det er jo ikke at stoppe.  ;)

 

Det var den slags svar, jeg fiskede efter. Tak, Miza! :-)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

En kvinde der har solgt sex i 20 år, troligt betalt sin skat og aldrig har haft anden erhvervserfaring melder sig i jobcenteret første dag denne lov træder i kraft:

 

Sagsbehandleren: Hvad er din uddannelse?

 

Kvinden: Folkeskolen.

 

Sagsbehandleren: Hvad har du tidligere arbejdet med?

 

Kvinden: Prostitution.

 

Sagsbehandleren(leder efter en grimasse der kan passe): Hvad er du god til?

 

Kvinden: Jeg kan knalde.

 

 

Det er jo netop Filip Soos's pointe. Et forbud uden en stillingtagen til de sociale konsekvenser ville være en halsløs gerning, med social og erhvervspolitiske konsekvenser. Hvis enhedslisten vedtager en generel forbud mod køb af sex, så låser de deres mandat fast, og mister deres muligheder for at forhandle sig frem til en løsning af de uheldige konsekvenser.

 

:grin: Dit beskrevne scenario ender sikkert med, at du bliver ansat som sekretær på Jobcentret.

 

 

Det enøjede består i den manglende vilje til at anerkende sexarbejde på linje med andet arbejde men konsekvent fastholde den underliggende kristenmoralske fordømmelse.

 

Jeg kan ikke forestille mig, at en romantisering af sexarbejde vil være til gavn for nogle i debatten.

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

Jeg kan ikke forestille mig, at en romantisering af sexarbejde vil være til gavn for nogle i debatten.

 

Mener du dermed, at en anerkendelse på linje med andet arbejde ville være en romantisering?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Som jeg har forstået debatten, så er det ikke pigerne man vil kriminalisere, men derimod brugerne.

 

Fint med mig - jeg modtager da gerne kr. 25.000,-/md for at undlade at besøge glædespiger  :D  - så har jeg også bedre råd til at gå på dating, swingerclubber mm.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej,

du kan ikke gøre prostitution som andre erhverv, for så kunne du i teorien kunne sendes i erhvervs praktik:-)

samt vil det jo blive lovligt at eje bordeller i DK, og kan vi check at pigerne der ikke er tvunget af en stor mand?  og så vil man jo kunne annoncere efter østarbejder, og så får vi mange rigtigt mange piger/mænd til DK som vil arbejde som luder...

og det er muligt at arbejde fuldt lovligt som luder i DK..

det kræver bare du register dig som massør/alternativ behandler.. nogle piger kan, så kan alle...

ide om at betale ekstra penge til luderne for at holde er da om ikke andet interessant, men vil alle kontanthjælps modtager så ikke bliver ex piger i branchen?

jeg synes personligt det åbner for misbrug? men vil de hjælpe pigerne til at holde?

 

jeg kan godt støtte et forbud mod at købe sex, hvis det gjort med de rigtige grunde, hvilke jeg ikke er helt sikker på de har nu, jeg tror mere det en feel good ting end for faktiske at hjælpe handlede piger,  og skal der gives mere støtte til politiet for mere aktivt at opsøge kunder for at straffe dem mv og mere social støtte til ex luderne, men følger der flere penge med? jeg har personligt min tvivl..

personligt så jeg så der kom et forbud mod at sælge sex også, da det i min bog vil åbne for mange flere veripiger mv hvis et forbud mod kun at købesex kom.

 

det er ok med det vi har nu ifølge mig, hvor det ses som et social problem, det giver pigerne friheden til at arbejde selv, og svære for nogle at tjene penge på det, og mulighed for staten at føre sager for rufferi.

Tyskland som mener er super har også problemer med handle piger, og børn prostitution..

 

prøvemanden

Redigeret af prøvemanden

Del dette indlæg


Link til indlæg

Mener du dermed, at en anerkendelse på linje med andet arbejde ville være en romantisering?

Jeg mener, at lukker man øjnene for problemerne omkring prostitution, bliver man nem en del af problemerne. På samme måde vil det være en fejl at ignorere konsekvenserne af en generel forbud.

 

 

Det enøjede består i den manglende vilje til at anerkende sexarbejde på linje med andet arbejde men konsekvent fastholde den underliggende kristenmoralske fordømmelse.

 

 

En anerkendelse af sexarbejde ville netop være at lovgive på området. Som det er i dag, er det nok mindst regulerede "lovlige" erhverv i Danmark.

 

 

Jeg er forresten heller ikke i tvivl om at en generel legalisering af købesex ville have en positiv indflydelse på dansk økonomi generelt. :)

 

I dag er købesex ikke ulovlig. Hvilke af de få begrænsninger som er ulovlig, vil du have legaliseret?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej

du ret midt, tænk hvis arbejds tilsyn kom på besøg, støtte til nakken til sut, støtter puderne til knæene når det doggi...

der vil jo blive sat krav om ordenlige arbejde miljø til luderne, hvilke alle der arbejder skal have...

 

 

nu jeg læst Bjarke Hansen indlæg, finder det ok, men med en del fejl, han blander æbler og pære sammen ved at trække rockerne med ind i det her, samt er jeg ikke vildt med at SIO føres frem, skal luder ikke kunne organiseres i alle fagforeninger der ligger, så som de selvstændige eller andre... der vil passe dem...

 

 

 

prøvemanden

Redigeret af prøvemanden

Del dette indlæg


Link til indlæg

I dag er købesex ikke ulovlig. Hvilke af de få begrænsninger som er ulovlig, vil du have legaliseret?

 

Det er ulovligt at leje værelser/lejligheder ud til prostitution. Det er ulovligt at tjene penge på andres prostitution. Selv en telefondame kan risikere at komme i fedtefadet, selvom der er præcedens for at frikende disse. Men generelt er regler i så meget gråzone af man aldrig kan føle sig sikker.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej,

miza du ret der burde være lidt klare regler, men du kan leje ude, hvis det svare til markeds prisen for andre erhvervs lejemål...

 

der hvor problemet er at der nogle som tjener mange penge, var der ikke en sag om en hvor de 18 millioner over nogle år, det mange penge, som nogle knalder hjem til andre...

 

prøvemanden

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej,

miza du ret der burde være lidt klare regler, men du kan leje ude, hvis det svare til markeds prisen for andre erhvervs lejemål...

 

 

Så sent som i går så jeg i programmet "RAZZIA - SKAT rykker ud", en medarbejder fra told&skat, der efter at have busted en GP på et hotelværelse gik i receptionen for at anklage dem for udlejning til prostituerede. De havde så deres på det rene, for de vidste intet om at der foregik prostitution. Men udlejningen foregik på alm. markedsvilkår. Og havde SKAT kunnet bevise at stedet vidste der foregik prostitution havde de også busted dem.

Jeg var faktisk noget chokeret over at se det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Straffeloven:

 

§ 233. Den, der driver virksomhed med, at en anden mod betaling eller løfte om betaling har seksuelt forhold til en kunde, straffes for rufferi med fængsel indtil 4 år.

Stk. 2. Den, der i øvrigt udnytter, at en anden erhvervsmæssigt mod betaling eller løfte om betaling har seksuelt forhold til en kunde, straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år. Det samme gælder den, der fremmer, at en anden mod betaling eller løfte om betaling har seksuelt forhold til en kunde, ved for vindings skyld eller i oftere gentagne tilfælde at optræde som mellemmand.

Stk. 3. Den, der udlejer værelse i hotel til brug for, at en anden erhvervsmæssigt mod betaling eller løfte om betaling har seksuelt forhold til en kunde, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år.

 

Derfor gik Politiet i receptionen. Det står jo direkte i loven. Det har ikke noget med markedslejen at gøre.

 

Og please. Stop nu det der med telefondamerne.

Redigeret af Starson45

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...