Hop til indhold
Onslow

Regnekunst

Recommended Posts

Af respekt for sitets regler og Moderators indskærpelse tager jeg afsporingstemaet op her fra denne tråd.

 

'?do=embed' frameborder='0' data-embedContent>>

 

Det var sommerferie, og den pensionerede overlærer svingede sin Skoda Fabia MR (Med Rust) ind på P-pladsen ved stranden.

 

Han kunne ikke lade være med at skæve lidt til den sølvfarvede BMW X5D, han kom til at holde ved siden af.

 

Da han var i færd med at låse sin bildør, stod der en person ud af Bimmeren og kom over mod ham med genkendelsens blik i øjnene.

 

Og sandelig, han kunne på de skæve fortænder se at der var tale om lille Ole, der havde forladt skolen for en 10-12 år siden.

 

Efter at have udvekslet håndtryk og ligegyldigheder komplimenterede han det lækre køretøj og spurgte til prisen.

 

Da han fik den at vide konstaterede han, at Ole måtte tjene godt og spurgte til, hvad han lavede. Import og handel var svaret.

 

Nu kunne han godt huske, at Ole i sin tid var mere stiv i gymnastik end matematik, så han spurgte ind til, hvordan han magtede det nu.

 

Jo, var svaret, jeg køber artiklerne for 300 kr og sælger dem videre for 500, og de 2 % lever jeg godt af!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Af respekt for sitets regler og Moderators indskærpelse tager jeg afsporingstemaet op her fra denne tråd.

 

'?do=embed' frameborder='0' data-embedContent>>

 

Det var sommerferie, og den pensionerede overlærer svingede sin Skoda Fabia MR (Med Rust) ind på P-pladsen ved stranden.

 

Han kunne ikke lade være med at skæve lidt til den sølvfarvede BMW X5D, han kom til at holde ved siden af.

 

Da han var i færd med at låse sin bildør, stod der en person ud af Bimmeren og kom over mod ham med genkendelsens blik i øjnene.

 

Og sandelig, han kunne på de skæve fortænder se at der var tale om lille Ole, der havde forladt skolen for en 10-12 år siden.

 

Efter at have udvekslet håndtryk og ligegyldigheder komplimenterede han det lækre køretøj og spurgte til prisen.

 

Da han fik den at vide konstaterede han, at Ole måtte tjene godt og spurgte til, hvad han lavede. Import og handel var svaret.

 

Nu kunne han godt huske, at Ole i sin tid var mere stiv i gymnastik end matematik, så han spurgte ind til, hvordan han magtede det nu.

 

Jo, var svaret, jeg køber artiklerne for 300 kr og sælger dem videre for 500, og de 2 % lever jeg godt af!

Hæ den er gammel, men på jysk er 2% fortjeneste på 300 kr, atså 600 kr - ikke 500. Ole må være født på Sjælland, og har lært lidt jysk sidenhen ;)  men ikke nok.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tjah, uden at vide alt for meget om lærerstanden, så observerede jeg, da jeg gik i gymnasiet, at lektorerne kom rullende ind på parkeringspladsen i store biler. Kun yngsteadjunkten havde en Morris 1000 (uden bindingsværk).

 

Siden er det vist gået en del tilbage for standen.

2CV'erne og de gamle Skodaer holdt efterhånden deres indtog på parkeringspladsen. De gamle elever derimod, selv umuliusserne, de kom ganske rigtigt kørende ind i Audi, Mercedes eller Porsche – i sjældne tilfælde Corvette – til gamle elevers aften.

 

De havde nemlig i skolen lært en ting til rette tid: Hvor sidder on/off-knappen på en computer. Ellers intet andet.

 

Se, det er ganske vist!

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tjah, uden at vide alt for meget om lærerstanden, så observerede jeg, da jeg gik i gymnasiet, at lektorerne kom rullende ind på parkeringspladsen i store biler. Kun yngsteadjunkten havde en Morris 1000 (uden bindingsværk).

 

Siden er det vist gået en del tilbage for standen.

2CV'erne og de gamle Skodaer holdt efterhånden deres indtog på parkeringspladsen. De gamle elever derimod, selv umuliusserne, de kom ganske rigtigt kørende ind i Audi, Mercedes eller Porsche – i sjældne tilfælde Corvette – til gamle elevers aften.

 

De havde nemlig i skolen lært en ting til rette tid: Hvor sidder on/off-knabben på en computer. Ellers intet andet.

 

Se, det er ganske vist!

 

Nemlig, og en sprogspasser som dig burde vide, at det hedder en knap og ikke en knab. :D

 

God weekend!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nemlig, og en sprogspasser som dig burde vide, at det hedder en knap og ikke en knab. :D

 

God weekend!

 

Shit, du kom mig i forkøbet. Jeg har ellers lige rettet det :P:D

Hilsen fra sprogspasseren :P

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og hvad kan man lære af det ?

 

At det ikke er SKOLE-kundskaberne men LIVS-kundskaberne, inklusive de selvlærte, som gør forskellen på om man kører i en gammel Skoda eller en ny Audi.

Dem der blindt stoler på uddannelse og hvad lærerne (eller professorerne) siger, bliver uddannet til "followers", hvorimod dem der lærer tingene selv og ikke er for autoritets-tro, bliver - af livet - uddannet til leaders.

 
Og så kan man jo spørge sig selv, om ens børn skal være followers eller leaders. Mine skal ikke "ud og have et godt job", de skal SKABE jobs (i flertal). Ellers ender vi jo med alle bliver offentligt ansatte; og vi kan jo ikke leve af alle at undervise hinanden....

 

Med undskyldning for at have ødelagt ånden i tråden, 

 

TVR

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og hvad kan man lære af det ?

 

At det ikke er SKOLE-kundskaberne men LIVS-kundskaberne, inklusive de selvlærte, som gør forskellen på om man kører i en gammel Skoda eller en ny Audi.

 

Tjah, det kan du måske hævde.

 

Jeg har en bekendt, som havde en elev, der dumpede til studentereksamen. Netop han kom kørende i en luksusbil året efter.

Han havde nemlig fundet on/off-knappen på en computer – og ellers intet andet lært i skolen.

 

Efter det observerede skal man ikke bilde mig ind, at pågældende elev har opnået større livserfaring imellem sit 19. og 20. år.

 

Ellers havde jeg gerne kendt koden.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det har du uden tvivl ret i BX. Jeg mener egentlig ikke mellem det 19. og 20. år.

 

Men jeg vil vove at påstå, at alle dem vi kender fra vores respektive skoler, der fik de højeste karakterer - og tit den højeste uddannelse - ikke er dem der klarer sig bedst i livet. 

Dermed ikke sagt uddannelse ikke er vigtig - selvfølgelig er den det; bare ikke vigtigst. At være street smart er tit bedre !

 

 

 

TVR

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...